הערך המוסף של מיקוד עסקי בפרויקטי IT

מחקר שערכה גרטנר מעלה שהמיקוד העסקי מביא להשגת יעדים נוספים, כגון חיסכון תפעולי, חיסכון כספי ושדרוג משמעותי של מעמדם של המנמ"רים ● החברה ממליצה למנמ"רים שעדיין לא עושים זאת לעלות על הגל הזה כמה שיותר מהר

מנמ"ר, שנה מאתגרת לפניך. צילום: BigStock

התייעלות, חיסכון, הגדלת תפוקה ומיקוד הערך העסקי הם נושאים שנמצאים גבוה על סדר יומם של המנמ"רים, בניהול האסטרטגיה של ה-IT בארגון. כיום, יש יותר ויותר ארגונים שהערך העסקי של כל פרויקט הוא הדבר הכי חשוב עבורם, ובהתאם לזה הם בוחרים את הכלים ואת הפרויקטים שהם נכנסים אליהם. מחקר שערכה גרטנר (Gartner) לא מכבר מעלה שהתמקדות בערך העסקי של פרויקטי ה-IT מביאה להשגת יעדים נוספים, כגון חיסכון תפעולי, חיסכון כספי ושדרוג משמעותי של מעמדם של המנמ"רים.

המנמ"רים שהשתתפו במחקר התבקשו לדרג את התועלות שהם מקבלים כתוצאה מהתמקדות בערך העסקי של המערכות והפרויקטים, כחלק מהתפיסה האסטרטגית. התועלות שהם ציינו הן: סיכון תפעולי נמוך, מאחר שהפרויקט הוא בעל סבירות גבוהה יותר להתאמה לצרכי הלקוחות שלהם – דבר שכל מנמ"ר שואף אליו; הגנה טובה יותר מפני סייבר, תוך סיכון תפעולי נמוך; והשגת מחירים טובים ונמוכים יותר – מה שמתכתב עם הצורך להתייעל ולחסוך כל הזמן; ואפשרות הגעה מהירה יותר ליעד.

העמדת הערך העסקי בראש = יותר תקציבים למנמ"רים

חוקרי גרטנר ציינו עוד כי אין זה מספיק להגיע ליעד של צמצום עלויות ה-IT. לדבריהם, על המנמ"רים למצוא משאבים כדי להשקיע בטרנספורמציה דיגיטלית, ובכך להגדיל את הערך של הליבה העסקית של הארגון שבו הם עובדים.

הניסיון מלמד כי מנמ"רים שלא נקטו בגישה של מיקוד בערך העסקי של פרויקטים ונכשלו, איבדו במידה רבה את האמון של לקוחות הארגון ב-IT בכלל. לעומת זאת, ארגונים שהעמידו בראש סדר העדיפויות את הערך העסקי שחררו הרבה יותר תקציבים למנמ"רים, תוך שהם מיישמים מערכות בקרה דיגיטליות שעוזרות להם לממש את החיסכון התקציבי.

אנחנו עדים כאן למציאות חדשה, שבה המנמ"ר צריך להוכיח איך הוא מבצע Cash back לארגון על ידי החיסכון שהוא מוכיח בשורת הרווח – השפה שהמנכ"לים מבינים.

אבל החיסכון והתקציבים שמקבל המנמ"ר בתמורה עוברים תהליך מעניין, שחוקרי גרטנר עוקבים אחריו זמן רב. לדבריהם, ארגונים מבצעים כיום בקרה פיננסית על פרויקטי IT פי 2.5 מאשר בעבר, ובכך הם חוסכים לא מעט כסף. ממצא מעניין נוסף הוא שבארגון שבו פרויקטי המחשוב ממוקדים עסקית ויש הוכחת חיסכון ברורה, ההוצאות הדיגיטליות למימוש הבקרה והייעול משולמות מתקציב הארגון, מאחר שההנהלה רואה בזה השקעה מניבה, ומה שכבר משולם מתקציב ה-IT חוזר למנמ"רים דרך הגדלת המשאבים.

כל המהלכים הללו משפיעים על מעמד המנמ"ר בארגון. מנמ"רים שמיישמים את התפיסה הממוקדת עסקית הם בעלי השפעה רבה יותר על התקציבים ועל הפעילות, וגרטנר רואה בהמלצה להתמקד בערך העסקי אבן דרך חשובה לכל המנמ"רים שרוצים לשדרג את מעמדם בארגון ולהגדיל את התקציבים שלהם.

מציאות שלא הייתה קיימת עד היום

המחקר הזה חשוב כי הוא נוגע בנושא שהגם שהוא עומד על סדר היום של המנמ"רים והם מבינים את חשיבותו, הם לא תמיד יודעים לממש אותו. במציאות התובענית, שבה המנמ"רים נדרשים לבחור בטכנולוגיות שונות כדי לתת מענה לאינסוף דרישות שמגיעות מהלקוחות הפנימיים שלהם, הם נדרשים כל הזמן לחשוב ולסמן לעצמם אילו פרויקטים יביאו תועלת עסקית לארגון – ולא רק כמה כסף הם חסכו. ארגונים כיום מפנימים שהתלות שלהם בטכנולוגיה הולכת וגוברת וכתוצאה מכך, הם מוכנים להשקיע יותר ב-IT.

אולם, ההשקעה הזו נכנסת למסלול עסקי, בדיוק כמו כל השקעה: המנמ"רים נדרשים לתת תפוקה בדמות כלים שמגדילים את הערך העסקי של הפרויקטים, וההנהלות מוכנות לשחרר תקציבים רק בתנאי שהם מוכיחים את הגדלת הערך העסקי בכל רבעון. זוהי מציאות שלא הייתה קיימת עד היום, והיא צריכה להיות לנגד עיניהם של מנמ"רים שעדיין לא אימצו אסטרטגיה זו. אסור גם לשכוח שבמקביל לפעולות החיסכון ולהתייעלות, כל מנמ"ר חייב להמציא את עצמו מחדש ולחפש תקציבים, כדי לבצע טרנספורמציה דיגיטלית וליישם חדשנות כל הזמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים