"הטכנולוגיה מאפשרת מוביליות חברתית וגישור על הפערים"

"היא יוצרת הזדמנות גדולה לגשר על פערים וליצור מסלול להתקדמות עבור אוכלוסיות מוחלשות", אמרה אורנית בן ישר, מנכ"לית מחשבה טובה, בראיון לרגל יום המעשים הטובים, שחל השבוע

אורנית בן ישר, מנכ"לית מחשבה טובה. צילום עצמי

ספרי בבקשה קצת על עצמך?
"אני בת 33, עובדת בעמותת מחשבה טובה מזה 10 שנים ובחמש השנים האחרונות משמשת כמנכ"לית שלה. בשנותיי הראשונות בעמותה שימשתי כמנהלת המרכז הטכנולוגי שלה. אני מושבניקית ממושב דתי ברמת הגולן, מתגוררת כיום בירושלים ומאמינה שהכרחי לשלב בין חינוך וכלכלה, על מנת לחולל שינוי חברתי אמיתי בישראל. יש לי תואר ראשון בלקויות למידה ופסיכולוגיה בהצטיינות, ותואר שני בניהול מלכ"רים מהאוניברסיטה העברית".

ספרי על העמותה.
"מחשבה טובה הוקמה ב-2003 על ידי היו"ר עד היום, ד"ר אסטורה מודנה, שעלה מאיטליה לפני 20 שנים, ועל ידי דניאל וייל. המרכז הראשון הוקם בשכונת תלפיות בירושלים, וכיום יש למחשבה טובה יותר מ-10 מרכזי פעילות טכנולוגיים ברחבי הארץ, כולל בערים מעורבות, של יהודים וערבים, וכיתת מחשבים ניידת, שמאפשרת הנגשה של הטכנולוגיות לאוכלוסייה. מדי שנה נעזרים בעמותה 3,000 אנשים – ילדים, בני נוער בסיכון, בעלי מוגבלויות, קשישים, פגועי נפש, הורים שכולים ועוד".

מהן הפעילויות המרכזיות של מחשבה טובה?
"אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה יוצרת הזדמנות גדולה לגשר על פערים וליצור מסלול להתקדמות עבור אוכלוסיות רבות מאוד, שהן יותר בשוליים או מוחלשות. הטכנולוגיה, בשילוב הפעילות של מחשבה טובה, מאפשרת מוביליות חברתית.

הפעילות של מחשבה טובה מתבטאת בקורסים טכנולוגיים, שמקנים למשתתפים ידע ומיומנויות טכנולוגיות שמקדמות אותם – כל אחד בחייו הוא. למשל, אנחנו עובדים עם אנשים עם מוגבלויות, במטרה לחשוף אותם לשימושי מחשב ואינטרנט כדי לשפר את איכות חייהם ולאפשר להם למצות את זכויותיהם, או עם בני נוער במצבי סיכון, שעבורם אנחנו מקיימים קורסים סמי-תעסוקתיים בני שנה, שבהם הם מקבלים הכשרה טכנולוגית יחד עם יזמות. דוגמה נוספת היא התכנית התעסוקתית לנשים Up to you, שמטרתה לתת להן הכשרה טכנולוגית מתקדמת כדי להיכנס לשוק ההיי-טק. התכנית כוללת כמה מסלולים, כמו פיתוח אפליקציות ופיתוח פרונט-אנד.

בנוסף, יש לנו תכניות לילדים, כמו אליפות הייטקיד, שהיא תכנית תלת שנתית, שבה מכשירים את הילדים במיומנויות טכנולוגיות שונות, כמו רובוטיקה, קידוד ואנימציה. מדי שנה נבחר נושא עיקרי, והשנה הוא שמש. הילדים חוקרים את הנושא באמצעות הכלים שלמדו, ומנסים להציע רעיונות ודברים שגילו בנושא התוכן שלהם. ביום האליפות הם מציגים את התוצרים מול פאנל של שופטים, מקבלים משוב וזוכים בפרסים.

הקמנו את מעבדת המחשבים הניידת הראשונה מסוגה בארץ, שמאפשרת לנו להנגיש את הטכנולוגיה לאוכלוסייה. המעבדה מגיעה להוסטלים, למקלטים לנשים מוכות, לבתי ספר שאין בהם כיתות ממוחשבות ועוד.

פעילות נוספת שלנו היא מעבדה לתיקון והשמשת מחשבים, שאחראית על השמשתם של יותר מ-400 מחשבים שקיבלנו מחברות היי-טק לצורך תרומה ויותר מ-20 טון של פסולת אלקטרונית.

כעמותה טכנולוגית, אנחנו משתדלים לראות כל הזמן איך אנחנו מביאים את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לאוכלוסיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. לדוגמה, באחרונה הקמנו מעבדות חדשנות בירושלים וביקנעם, שיש בהן את הציוד המתקדם ביותר בתחומים שונים, כמו מדפסות תלת ממד, מכונות חיתוך בלייזר וכדומה".

השבוע התקיים יום המעשים הטובים. מה הוא מסמל עבורך?
"יום המעשים הטובים מסמל עבורי הזדמנות להמשיך בעשייה החברתית היומיומית, ולאפשר לעוד אנשים רבים ליהנות מהפעילות וההתנדבות".

מה עשתה העמותה ביום המעשים הטובים השנה?
"השנה בחרנו, במקום אירוע גדול, לפתוח את המרכזים הטכנולוגיים ולקיים סדנאות טכנולוגיות למגוון רחב של אוכלוסיות. אחד המרכזים שלנו קיים סדנה לשימוש בסמארטפונים עבור אזרחים ותיקים. הכיתה הניידת הגיעה להוסטל של אנשים שמתמודדים עם הפרעות נפשיות והעבירה סדנה על שימושי אינטרנט. מעבדת החדשנות קיימה סדנה לשימוש במדפסות תלת מימד, והמעבדה לתיקון והשמשת מחשבים תרמה יותר מ-50 מחשבים למשפחות, לאחר שהמשתתפים בה השמישו אותם".

כיצד ממומנת פעילות העמותה?
"מחשבה טובה מקיימת שיתופי פעולה עם חברות היי-טק ואחרות, שמתבטאים בהיבטים שונים של תמיכה – אם כתרומות כספיות וציוד, או תרומה של הון אנושי – עובדים של החברה שמשתלבים בפעילויות ומלווים את המשתתפים בהן כמנטורים או כמדריכים. לפעמים החברות פותחות את דלתותיהן ומארחות את המשתתפים בתכניות – לפעילות קבועה או לסיורים מקצועיים".

אילו חברות, ובפרט חברות היי-טק, תומכות בכם?
"ארגונים רבים בארץ תומכים בפעילות מחשבה טובה, בהם בנק לאומי, מארוול (Marvell), סיסקו (Cisco), אינטל (Intel), מיקרוסופט (Microsoft), סאפ (SAP), גוגל (Google) ו-Wix. העמותה גדלה בהיקפה התקציבי בשנתיים האחרונות מארבעה מיליון שקלים ל-11 מיליון".

איך עוד את חושבת שחברות היי-טק יכולות לסייע בצמצום הפערים?
"תמיד אשמח להגדיל את מספר החברות השותפות לפעילות שלנו, כי יחד אפשר לעשות יותר, ובוודאי בעולם התוכן שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים