"מעצבי החינוך צריכים להיות פתוחים לעולם שממנו באים התלמידים"

"החדשנות מגדירה מחדש את הכישורים לעולם העבודה ומערכת החינוך צריכה לחשב מסלול מחדש", אמר רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות המידע במשרד החינוך

רוני דיין, המנהל הפורש של אגף הטכנולוגיות במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור ז"ל

"מעצבי החינוך והמורים צריכים להיות פתוחים לקבל את העולם שממנו באים התלמידים, על שלל האמצעים והתכנים שהם נחשפים אליהם מחוץ לגבולות בית הספר. עלינו להעצים אצל הילדים את ההבנות ההכרחיות להגנה על הפרטיות ברשת, אבטחת מידע, סייבר ובריאות בסביבת הרשת", כך אמר רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיות המידע במשרד החינוך.

דיין יהיה אחד מהאורחים המרכזיים בכנס התקשוב בחינוך Edutech, שיתקיים ביום ב' הקרוב במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מורים, אנשי חינוך, יועצים ושלושה אורחים בכירים מחו"ל. הכנס מתקיים בשיתוף פעולה של קרן אתנה, בראשות אורי בן ארי, עם אנשים ומחשבים.

"החינוך הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ולכן, מערכות החינוך בעולם ובישראל מתאימות עצמן להשתלבות המתעצמת של תקשוב בכל מערכות חיינו", ציין דיין. "עקרונות הלימוד והמושגים של מדעי המחשב והרובוטיקה תופסים את מקומם בתכניות הלימודים, המעוצבות מחדש החל מהגיל הצעיר".

הוא הוסיף כי "מאחר שהחדשנות הטכנולוגית מגדירה מחדש את הכישורים הנדרשים בשוק העבודה, בתי הספר חייבים לחשב מסלול מחדש של הגדרות אלה. כתוצאה מכך, יש לשנות את המדידה והאופן שבו תבוא לידי ביטוי שליטת התלמידים בתחומי הידע, המיומנויות והערכים השונים, לרבות האוריינות הטכנולוגית והדיגיטלית שלהם".

דיין ציין שתי פעולות שכבר נעשות: האחת היא הקמת מרחבי למידה חדשניים, במטרה לאפשר לתלמידים להתנסות, לשתף ולחקור טוב יותר. "התלמידים לומדים במרחבים אלה להשתמש בכלים כגון מדפסות תלת ממד ורכיבי אינטרנט של הדברים", אמר. דוגמה נוספת היא חממות לפיתוח יזמות במגוון נושאים שמפעיל נשרד החינוך, תוך שימוש במציאות רבודה, בינה מלאכותית ו-Big Data.

בתשובה לשאלה כיצד המשרד תופס את בית הספר העתידי – הנושא המרכזי של כנס Edutech – אמר דיין: "בית הספר הוא המנוף להניע הובלת חדשנות ויזמות שצומחת מהתלמידים והמורים כאחד. מרחבי הלמידה יעוצבו מחדש לקידום תרבות של חדשנות, מודולריות ואפשרויות למידה יחידנית ושיתופית, והתלמיד יוכל לבחור איך ומה ללמוד ולהרכיב לעצמו את תכנית הלימודים. זו תשלב למידה פורמלית מרחוק בקורסי MOOC אקדמיים באנגלית, ממירי בגרות ועוד".

לדבריו, "כדי להגיע לבית הספר העתידי, יש לעשות צעדים גם בתחום הפדגוגיה, כגון חשיפת מורים והכשרתם ללימודים טכנולוגיים וקידום למידה המשלבת טכנולוגיה. בשנה האחרונה הרחבנו את תכניות הלימוד במדעי המחשב וקידמנו פרקטיקות ללמידה עצמית, חקר ומשחוק.

מה יהיה בכנס?

כאמור, כנס Edutech יתקיים ביום ב' הקרוב ויעסוק בבית הספר העתידי. לצדו תוצג תערוכה בהשתתפות חברות שעובדות עם מערכת החינוך.

בין הבכירים שידברו בכנס, בנוסף לדיין, יהיו עו"ד רוית דום, מנכ"לית רשת עמל, יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ויעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד. אחרי הרצאת הפתיחה של אורי בן ארי ידברו שלושה אורחים מחו"ל, מומחים לחינוך שעוסקים בבית הספר העתידי. בהמשך היום יתקיימו שני פאנלים שיארחו מנהלי בתי ספר שביצעו פעולוחת בתחומי המחשוב והטכנולוגיה, ופאנל שבו ישתתפו הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. בנוסף, תתקיים הרצאה בנושא מערכות מבוססות מציאות וירטואלית ללימוד גוף האדם.

מתעניינים בחינוך ובטכנולוגיה? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Edutech 2018 של אנשים ומחשבים וקרן אתנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים