בג"ץ: אולי על האזרחים להחליט האם להצטרף למאגר הביומטרי

השופטים תהו בדיון שנערך בעתירה לבטל את המאגר הביומטרי מדוע בכלל יש צורך בקיומו במדינה דמוקרטית ● בנוסף, המדינה ביקשה להכניס לתיק חומר סודי ובג"ץ חייב אותה לתת אותו לעותרים - ורק אחר כך תתקבל החלטה

בית הדין לנס: למרות טענותייך, ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי החברה. צילום אילוסטרציה: JanPietruszka/BigStock

בג"ץ דן היום (ב') במאגר הביומטרי והעלה מספר שאלות בנוגע לנחיצות שלו ולאבטחתו. השופטים – ניל הנדל, יוסף אלרון ויצחק עמית – תהו מדוע המדינה מתעקשת לקיים מאגר ביומטרי, כשמדובר בדמוקרטיה שאמורה להגן על זכויות האדם והאזרח, ושאלו האם יש צורך בכזה מאגר, בהתחשב באופי של המדינה.

השופט עמית תהה האם לא ראוי לאפשר לתושבים לבחור להצטרף למאגר הביומטרי או לא, והשופט הנדל העלה את האופציה "שמי שירצה יצטרף למאגר ומי שלא – לא. אולי צריך לתת לאזרח להחליט ואז אף אחד לא יבוא בטענות".

הדברים נאמרו בדיון ראשון שהתקיים בעתירה לביטול המאגר הביומטרי, שהוגשה על ידי עורכי הדין יהונתן קלינגר, גלית לובצקי ויונתן ברוורמן. השופטים דחו במהלכו את בקשת המדינה להציג לבית המשפט חומר סודי המתייחס לרמת האבטחה של המאגר והורו לה להעביר אותו קודם לעיון העותרים. לאחר ששני הצדדים יעיינו בחומר, בתוך 30 יום, תתקבל החלטה האם להכניס אותו לתיק בית המשפט או לא.

בכך קיבלו השופטים את עמדת העותרים, שטענו שייתכן שהחומר כבר הוגש לכנסת, ועל כן הוא לא סודי, וציינו כי אם הוא לא הוגש, עולה השאלה כיצד התקבל החוק הביומטרי אם הח"כים לא קיבלו את החומרים.

בעיות אבטחה חמורות במאגר הביומטרי?

במהלך הדיון הציגו שני הצדדים את טיעוניהם: עו"ד קלינגר, שדיבר בשם העותרים, הציג את הנימוקים לעתירה, שעיקרה חשש מדליפת מידע מתוך המאגר וחשש לפגיעה בפרטיות של האזרחים שהמידע עליהם נמצא בו. נציגי המדינה טענו מנגד שבעיות האבטחה אינן כה חמורות כפי שמציגים אותן ושנעשו פעולות רבות לאבטחת המאגר.

עוד טענו העותרים כי ההחלטה על הקמת המאגר נעשתה ללא דיון ראוי בנחיצותו ובחלופות לו, והם הביאו בעתירה ציטוטים ממומחים שמחזקים את עמדתם וטוענים שהמאגר מסוכן.

עו"ד אביטל סומפולינסקי, שייצגה בהליך את הכנסת, הודתה שהמאגר אמנם פוגע בפרטיות. "עצם אגירת צילומי הפנים היא פגיעה בפרטיות, אנחנו מסכימים לכך", אמרה.

עתירה נוספת בנושא

בתחילת השבוע הוגשה עתירה נוספת שקשורה למאגר הביומטרי – על ידי צבי דביר, פעיל בולט נגד המאגר. העתירה עוסקת בפרסום הדו"חות התקופתיים על המאגר, שלפי החוק, רשות האוכלוסין חייבת להגיש אותם אחת לחצי שנה. ברשות טוענים שהדו"חות פורסמו בתקופת הפיילוט ונכתבו עבור שר הפנים, שבחן את הנושא בטרם נחקק החוק. כעת, לטענתם, משהחוק נחקק, אין טעם בדו"חות. טרם נקבע מועד לדיון בעתירה זו.

המאגר הביומטרי ואבטחתו יעלו לדיון גם בישיבה שתתקיים מחר של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בעקבות הצעה לסדר שהגישה הח"כית יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). ההצעה הוגשה בעקבות כתבה באמצעי התקשורת, שחשפה פרצה במערכת לזימון תורים לרשות האוכלוסין, עקב ליקויי אבטחה בשרת המאחסן פרטים אלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים