לרגל שבוע גלישה בטוחה בישראל: כל הטיפים שצריך לדעת

שני איומים מרכזיים ניצבים היום בפני הגולשים ברשת: נגישות ללא גבולות ותכנים לא הולמים ● בעקבות שבוע חשוב זה, קבלו חמש עצות שיסייעו לכם לגלוש בטוח ולמזער חשיפה לכל מה שלא רצוי

06/02/2018 12:52
קידום מרחב בטוח ברשת. צילום: ktsdesign/BigStock

ביום א' נפתח בישראל השבוע הלאומי לגלישה בטוחה שיימשך עד ה-9 בפברואר. כמדי שנה, שבוע זה כולל מערך אירועים ופעילויות חינוכיות ברחבי הארץ, לעידוד ולהסברה בנושא גלישה אחראית ונבונה וקידום מרחב בטוח ברשת.

שני האיומים המרכזיים הניצבים היום בפני הגולשים הם הנגישות ללא גבולות, הנובעת מהאפשרות לגלוש מכל מכשיר בכל זמן, והתכנים הלא הולמים שנמצאים ברשת הכוללים ביטויי אלימות, פיתוי, הסתה, פדופיליה ועוד.

לרגל שבוע חשוב זה, קבלו חמישה טיפים שיסייעו לכם, ובעיקר לילדיכם, לגלוש בטוח ולמזער חשיפה לתכנים לא הולמים.

התקינו תוכנות סינון: קיימות היום תוכנות סינון שניתנות להתקנה במחשב הביתי ומסייעות בהגבלת הגישה ובסינון תכנים מאתרים מסוימים. למרות העלות הנגישה, מדובר בפתרון חלקי ולא אולטימטיבי שנובע מפערים בשפה – החסימות מתורגמות לעברית ולעיתים חלק מהתווים לא תומכים בשפה. בנוסף, מדובר בפתרון שחוסם אתרים לגיטימיים ומשדר הבעת אי-אמון בילדים.

חסמו אתרים: השתמשו בפתרון המשלב חסימת אתרים עם תוכנות סינון, וכך תוכלו לבצע מעקב ובקרה ואף לקבל דיווח בזמן אמת. מדובר בתוכנות עם יכולות של בינה מלאכותית, המזהות בזמן אמת אם מתבצעת גלישה לתכנים לא הולמים, כמו שיחות של הילדים עם זרים או פדופילים, ובמצב כזה ההורה יקבל התראה לנייד. אחת התוכנות המוכרות בשוק לסינון והתראה היא Toni.

הגבילו חשבונות לגישה לא מורשית והפעילו מנגנוני בקרת הורים במחשב ובנייד: ניתן להשתמש בתוכנות המגבילות את חשבונות האינטרנט של הילדים, ומאפשרות להם לגלוש רק באתרים שהוגדרו מראש בתוכנה. התוכנות מלוות במנגנון חסימה ובקרה עם קוד להורים, כדוגמת תוכנה שמציעה בזק, ועשרות תוכנות דומות שקיימות היום בשוק.

עקבו אחר הרגולציה: לצד אחריות ההורים להשגחה על צריכת התוכן של ילדיהם, האחריות טמונה גם ובעיקר בספקי השירות וספקי התוכן. קיים היום תהליך חקיקה בכנסת, שמטרתו להגביל את ספקי התוכן ולאסור עליהם אספקת תכנים מסוימים. עם השלמת התהליך, יחויבו הספקים לסנן את התכנים בהתאם למשתמש הספציפי. מדובר ביוזמה מבורכת, אך סביר להניח שתיקח זמן, ושיהיו לא מעט מכשולים בדרך מצד הספקים. לצד הבשלות שעדיין לא קיימת, הבשורה המשמחת היא שקיימת מודעות, וזו הגיעה עד לרמת המחוקק.

חינוך והסברה: זהו הפתרון האולטימטיבי ביותר, שנובע מההנחה שהאינטרנט פרוץ ושלמעט פתרון של צנזורה שמנתק את הגולש באופן מוחלט מהמכשיר, אף פתרון לא ימנע באמת גלישה לא בטוחה. ישראל היא בין המדינות שבהן האינטרנט הוא חשוף ולא סטרילי עם רמת שימוש גבוהה מאוד ברשת, ולכן רק שילוב של חינוך והסברה, פיקוח "הגיוני" ובקרה רציפה יביא תוצאות במזעור החשיפה לתכנים לא הולמים.

הכותב הוא בכיר בחטיבת היועצים של קונסיסט (Consist), יועץ מומחה בהנדסת מערכות והגנת סייבר בגופים ביטחוניים במדינת ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים