הרובוט-כלב שמפיג את תחושת הבדידות

בעזרת הבינה המלאכותית, אייבו מצלם, יכול ללמוד טריקים חדשים ומפתח אישיות משל עצמו ● הידיד החדש הטוב ביותר של האדם?

איך נובחים ברובוטית? אייבו. צילום: יח"צ

אומרים שאי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים. זה כנראה נכון לכלבים בשר ודם. לעומת זאת, הרובוט החדש של סוני (Sony), דמוי גור כלבים, יכול ללמוד טריקים חדשים – בזכות המוח שלו, שמבוסס על בינה מלאכותית. בחברה אומרים שהוא יכול גם להפיג את תחושת הבדידות.

מדובר בגרסה מודרנית של הכלב הרובוטי שפיתחה סוני ב-1999 והפסיקה את ייצורו זמן קצר לאחר מכן. מאז למד הכלב-רובוט, ששמו אייבו, טריקים חדשים: כך, הדגם החדש מגיב לקול של בעליו ולליטופים, יכול לשחק בצעצועים של כלבים, בעיקר דמויי עצמות, וממצמץ בעיניים. סוני השקיעה מאמצים בהנפשה כדי להקנות לו תכונות כמו של כלב חי, אף על פי שברור שמדובר ברובוט.

אייבו מתוכנן לשמש בן לוויה לקשישים, חולים ולילדים אוטיסטים, אך גם כצעצוע יקר. מנכ"ל סוני, קאז היראי, הציג אותו בכנס CES 2018, שנערך לא מכבר. הוא ציין שאייבו הוא רובוט לומד, שהבעלים יכולים ללמד אותו טריקים חדשים באמצעות אפליקציה. באותה אפליקציה הם גם יוכלו לצפות בתמונות שהוא צילם – ממילא הוא מצויד בחיישנים ובמצלמות, כדי למפות את חדרי הבית. לדבריו, אייבו הוא אבטיפוס לשימוש בבינה מלאכותית שתימצא בכל מוצר צרכני שתייצר החברה בעתיד.

עוד מתכונותיו של אייבו: הוא יכול לקוד קידה, כמיטב התרבות היפנית, לזכור אילו פעולות משמחות את בעליו, לזהות שבחים שמרעיפים עליו והוא אפילו מחייך. אייבו גם מנתח צלילים. הבינה המלאכותית עליה הוא מבוסס מאפשרת לו לפתח אישיות ייחודית לכל רובוט, ולכן לא יהיו שני אייבו זהים אחרי שעזבו את החנות.

הכלב-רובוט החדש החל להימכר ביפן תמורת שווה ערך ל-1,700 דולר ותחזוקה שנתית בעלות של 175 דולר, כולל תיקונים. יש לו חריץ SIM, כרטיסי זיכרון והוא זקוק מדי פעם להטענה במשך שעתיים.

"הבינה המלאכותית והרובוטיקה – תחומים בעלי פוטנציאל לשפר את החיים"

היראי הסביר ש-"בשנתיים האחרונות מתמקדת סוני בבינה מלאכותית וברובוטיקה. אלה תחומים בעלי פוטנציאל לשפר ולהעשיר את חוויות חיינו, באמצעות מערכות AI שישתלבו בחיי היום יום שלנו. התחזקות הידע שלנו בהנדסת מכונות ובאלקטרוניקה עוזרת לנו לממש את היכולת שלנו במוצר מובחן".

הוא הוסיף כי "ב-1999, כשחשפנו את הרובוט הבידורי הביתי, האתגר היה גדול, משום שתחום הרובוטיקה רק החל להתעורר. הבנו שאנחנו צריכים לשלב בינה מלאכותית ורובוטיקה כדי למצות את הפוטנציאל ליצור כמה אינטראקציות ולתגמל את הרובוט על הצלחה. הרעיונות היו חמקמקים ועתידיים, אבל היו לנו המומחיות והתשוקה להפוך את מוצרי סוני לרלוונטיים".

"מאז פיתחנו טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית שנמצאות בכל מוצר שלנו שיוצא לשוק, כגון מוצרי הדמיה דיגיטלית וטלוויזיות. המטרה שלנו היא להציג מוצרים חדשים שהופכים את הרגיל ליוצא דופן. אנחנו מבקשים לנצל את ה-AI והרובוטיקה לשיפור החוויה האישית, לתקשורת, לסיוע, לנוחות ולנגישות לכולם (סוני יכולה הייתה לעשות יותר בהקשר זה, כי המחיר של כל רובוט כזה הוא 1,700 דולר – א"ב)", ציין היראי.

"החבר של המשפחה"

"הרובוט החדש יהיה החבר של המשפחה", הוסיף. "הוא יוכל לזהות כל אחד מבני המשפחה. צריך יהיה לטפל בו כמו בכל בן משפחה על שתיים או על ארבע. אייבו תוכנן כך שגלגלי העיניים שלו יסתובבו כדי להביע רגשות עם בעליו. גלגל העין יהיה מחובר גם לענן באמצעות הרשת האלחוטית, ויחלוק את הידע שיצטבר אצלו לצורך ניתוח ושיפור היכולות של רובוט הקצה".

אבל, לדברי היראי, מלבד היותו של אייבו בן לוויה מקסים, מדובר בהישג טכנולוגי. "בפעם הראשונה, אפשר לפתח טכנולוגיה שתעורר רגשות ומעורבות", אמר. הוא ציין ש-"אייבו הוא רק ההתחלה. נסו לחשוב על האפשרויות והאתגרים שניתן יהיה להתמודד איתם בעזרת אייבו ובזכות הבינה המלאכותית שלו בבתי חולים, בתי אבות ובתי ספר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים