רשות המסים: כך נמסה את הנפקות ה-ICO

טיוטת חוזר שפרסמה הרשות מגדירה את היבטי המיסוי בכל הנוגע להנפקות אלה - הן לגבי החברות שמנפיקות את המטבעות הווירטואליים והן לגבי המשקיעים

מנהל רשות המיסים, משה אשר. צילום: דוברות הרשות

רשות המסים מכירה במטבעות וירטואליים: היום (ד') היא פרסמה להערות הציבור חוזר באתר שלה שמסביר את היבטי המיסוי בכל הקשור להנפקות ICO (ר"ת Initial Coin Offering), שמתבצעות בהתבסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין.

לדברי מנהל הרשות, משה אשר, "אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות ופועלים על מנת לתת מענה בכל הנוגע להשלכות המיסוי שנובעות מפעילות במטבעות וירטואליים ומהנפקות של אסימונים דיגיטליים (טוקנים – גב"ז). בכך יש כדי להגביר את הוודאות והשקיפות למי שפועל בתחום, בהיבטי המיסוי".

ברשות מציינים כי ICO – הנפקת אסימונים דיגיטליים לציבור, היא דרך לגייס מימון למיזמים עסקיים. הנפקת האסימונים ומעקב אחר העסקות שנעשו בהם מתאפשרת באמצעות בלוקצ'יין, שהיא טכנולוגית אבטחה ממוחשבת שמאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של טרנזקציות עסקיות בין צדדים שונים, ללא צורך בישות ניהול מרכזית. את הגורם המנהל, מזכירים ברשות, מחליפים בלוקים מוצפנים של מידע, שנוצרים באמצעות שיתוף מבוסס רשת תקשורת מסוג עמית לעמית (P2P).

הרשות: החוזר מאפשר "ודאות מיסויית"

טיוטת החוזר מבהירה את אופן המיסוי שחל על חברה שמנפיקה אסימונים וירטואליים ועל המשקיעים שרוכשים את האסימונים, ולדברי הרשות "מאפשרת להם ודאות מיסויית, הן בהיבטים של ההנפקה והן בהיבטים של המסחר המשני והשימוש באסימונים". הטיוטה מתייחסת להיבטי מס הכנסה, לרבות חוק עידוד השקעות הון וחוק מע"מ.

עבור החברה המנפיקה, טיוטת החוזר מסדירה את מקור ההכנסה במסגרת ההנפקה ואופן ההכרה בהכנסה, וקובעת את המועדים לכך בהתאם לנסיבות השונות ולמודלים העסקיים המוכרים בתחום. נוסף על כך, הטיוטה מפרטת את אופן הדיווח לצרכי מס במקרים של הענקת טוקנים לעובדים.

כך, למשל, היא קובעת שכספי ההנפקה מהווים הכנסה עבור החברה המנפיקה, אך במקרים מסוימים יידחה המועד שבו מוכרת ההכנסה הזו למועד אספקת המוצר ו/או השירות. כך הדבר גם לגבי החיוב במע"מ במקרה של אספקת מוצר – הוא יהיה במועד האספקה, למעט חריגים, ואילו בשירות – בהתאם לקריטריונים בחוק, כפי שמפורטים בחוזר.

באשר למחזיקי הטוקנים – הטיוטה מבהירה את השלכות ואירועי המס שיכולים לקרות להם. כמו כן, נקבעו המועדים מתי תוכר ההכנסה או ההוצאה של המחזיק באסימונים אלה.

סוגיות הבלוקצ'יין והמטבעות הווירטואליים עוררו בזמן האחרון סערה בשוק ההון הישראלי, בפרט לאחר הכרזתו מהחודש שעבר של יו"ר רשות ניירות ערך (דאז), פרופ' שמואל האוזר, כי זו תמנע מחברות המבוססות על מטבעות אלה מלהיכלל בממדי הבורסה. חודש לאחר מכן, הרשות פרסמה הצעה כיצד להגביל את המסחר בבורסה בחברות אלה. הוועדה שמונתה על מנת לקבוע את היחס הרשמי של המדינה לעולם המטבעות הווירטואליים, כמו גם לקבוע רגולציה עליו, אמורה להגיש את מסקנותיה בחודשים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים