המטרה: לשלב אקדמאים ממדעי הרוח והחברה בענף ההיי-טק

המחסור בעובדי היי-טק יכול להצטמצם על ידי עובדים שאינם דווקא בוגרי מדעי המחשב, אבל איכותיים כדי לתרום לענף ● אקספריס מפעילה תכניות להכשרתם, שעד כה סיימו אותן מאות בוגרים

היי-טק - גם לבוגרי מדעי הרוח והחברה. צילום אילוסטרציה: Beer5020, BigStock

טבלת השכר שפרסמה אתמול (א') אקספריס (Experis) מלמדת על יציבות ברמות השכר של המקצועות המובילים ב-IT, ובראשם המנמ"ר ומנהל הטכנולוגיות הראשי, שיכולים להגיע לשכר מקסימלי של 45 ואפילו 50 אלף שקלים – עם ניסיון ו-ותק מתאימים.

דרור ליטבק, מנכ"ל החברה, אמר ש-"אנחנו בהחלט רואים עלייה ברמות השכר משנים קודמות, ובעיקר לנוכח המחסור הגדול והביקוש שמגיע בעקבותיו בעובדים מקצועיים – במיוחד בתחומי החומרה והסייבר".

מגמת העלייה בשכר היא פונקציה של מחסור משמעותי בכוח אדם בתחום, שהולך ונעשה קריטי מיום ליום ומשפיע על היכולת של חברות ישראליות לפרוץ לשווקים בחו"ל. עלות מהנדס ישראלי יקרה יותר מאשר עמיתיו באירופה או בארצות הברית, וזה שיקול של לא מעט חברות שרוצות לבוא לפה בגלל ההון האנושי אבל עלויות כוח האדם לא מאפשרות להן. גורמים ממשלתיים ופרטיים מעורבים בפרויקטי השמת כוח אדם, אבל התהליכים הם ארוכים ולא תמיד עונים על צרכי השוק. גם האקדמיה עושה כמיטב יכולתה, במגבלות שלה, בהיותה קודם כל מסגרת לימודית ולא מוסד שמכשיר כוח אדם.

מסלול הכשרה – לא רק לבוגרי מקצועות המחשוב

אקספריס החליטה לבדל את עצמה בין הגופים שמבצעים השמות למקצועות היי-טק ומנהלת בשנים האחרונות מסלולי השמה לבוגרים אקדמאים שלא בהכרח סיימו לימודי מדעי המחשב. לאחר מסלול הכשרה אינטנסיבי בן חצי שנה, שמסובסד על ידי החברה (ללא עלות לתלמידים), הבוגרים משולבים אצל לקוחות החברה.

לדברי ליטבק, שהחל את תפקידו לפני תקופה קצרה, לאחר שהגיע מהחברה האם, מנפאואר (Menpower), "הייחוד שלנו הוא שאנחנו מאתרים את הבוגרים המתאימים, שמוכנים להקדיש חצי שנה מחייהם ללימודים לא קלים ברמה יומית. הם אפילו מקבלים מאתנו מלגת קיום של 2,000 שקלים לחודש".

דרור ליטבק, מנכ"ל אקספריס. צילום: רז רוגובסקי

דרור ליטבק, מנכ"ל אקספריס. צילום: רז רוגובסקי

הוא ציין כי בכל מחזור נבחרים למסלול ההכשרה 12 אנשים, שעברו מבחני מיון לא פשוטים. אלה הנבחרים לתכנית מתחייבים לעבוד אצל אחד הלקוחות של אקספריס. ליטבק הוסיף שעד היום סיימו את התכנית כ-800 בוגרים, שכולם שובצו לעבודה בתעשייה. "אני רואה בכך את תרומתנו הצנועה לצמצום אמיתי של בעיית המחסור בכוח אדם", אמר.

אחד התחומים החמים שהחברה עוסקת בהשמת כוח אדם אליהם הוא ה-BI. גם כאן יש מחסור קבוע בכוח אדם, מה שמסביר את רמות השכר הגבוהות שמשולמות בתחום זה, שנעות בין 12-25 אלף שקלים לחודש, בהתאם לוותק ולניסיון. על מנת לצמצם את המחסור ולתת מענה לביקושים מצד הלקוחות יזמה אקספריס תכנית השמה בשם BI Experis Kiksatart, המגייסת בוגרים מצטיינים של מדעי החברה, הרוח, התעשייה והניהול והמדעים המדויקים מהאוניברסיטאות ומהמכללות, ומכשירה אותם לתפקידי פיתוח BI. גם כאן הלימודים מסובסדים.

"מטרת התכנית היא להכשיר את דור העתיד של אנשי ה-BI ולמקם אותם במשרות פיתוח בחברות המובילות בשוק", אמר ליטבק. "התכנית מוכוונת לצרכי השוק ומועברת על ידי מנטורים טכנולוגיים מובילים. הידע והניסיון המעשי אותם רוכשים בוגריה מאפשר להם להתקבל מיד למשרות שדורשות 2-3 שנות ניסיון".

"יותר ויותר בוגרי מדעי הרוח והחברה עושים הסבה לטכנולוגיה"

"בישראל 2017, כמעט כל צעיר או צעירה אחרי צבא עומדים מול אותה הדילמה: האם לבחור בתחום הלימודים שמעניין אותם או בתחום יותר 'פרקטי', שיכול לקדם אותם למשרות הרווחיות בשוק התעסוקה?", הוסיף. "הדבר יצר מציאות שבה יותר ויותר בוגרי מדעי הרוח והחברה עושים הסבה למקצועות טכנולוגיים. כאן בדיוק אנחנו נכנסים, מאחר שקהל היעד שלנו הוא בוגרים שלא למדו תואר אקדמי בתחום המחשבים, והגיעו למסקנה שהם רוצים לעשות שינוי כיוון ולהיכנס לעולם ההיי טק".

אקספריס קבעה את קהל היעד הזה בין היתר בהסתמך על נתוני משרד הכלכלה, שלפיהם יש פערים הולכים וגדלים ברמות השכר בין בוגרי מדעי המחשב לבוגרי מדעי הרוח והחברה. בוגר מדעי המחשב משתכר כ-24 אלף שקלים בממוצע ובוגרי מדעי החברה והרוח מקבלים, במקרה הטוב, את השכר הממוצע במשק.

השורה התחתונה: הסבת אקדמאים ממקצועות שאינם בתחום מדעי המחשב יכולה להיות פתרון יעיל, שיקטין במעט את המחסור החמור בכוח אדם בענף ההיי-טק. כך אפשר להכניס למעגל העבודה בענף אנשים איכותיים, שלא בהכרח חשבו על קריירה טכנולוגית, אבל מוכנים לפתוח את הראש ולעשות שינוי בחייהם, בתקווה שזה גם ישפר את חשבון הבנק שלהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים