שנתיים לשוד הסייבר הגדול אי פעם: אין כסף, אין האקרים

בתחילת 2016 גנבו האקרים 81 מיליון דולר מחשבון הבנק המרכזי של בנגלדש בבנק הפדרלי של ניו-יורק ● הבנק הבנגלדשי פנה לזה הניו-יורקי בבקשת עזרה

אילוסטרציה: Elnur/BigStock

פקידים בכירים מהבנק המרכזי של בנגלדש פנו באחרונה לבנק הפדרלי של ניו-יורק בבקשה שיצטרף אליהם בהגשת תביעה נגד RCBC – הבנק המרכזי של הפיליפינים. זאת, בשל חלקו בשוד הסייבר הגדול ביותר בעולם, בגובה 81 מיליון דולר.

הבנק הפדרלי טרם הגיב באופן רשמי לבקשה, אולם לא נראה כי הוא ייענה לה.

הגניבה – באמצעות הזמנות מזויפות דרך SWIFT

בפברואר 2016 פרצו האקרים לבנק הפדרלי של ניו-יורק וגנבו משם 100 מיליון דולר, ששייכים לבנק המרכזי של בנגלדש. הגניבה בוצעה על ידי שימוש בהזמנות מזויפות דרך פלטפורמת העברת הכספים הבינלאומית סוויפט (SWIFT), שהיא ליבת המערכת הפיננסית העולמית. הכספים נגנבו מחשבון מטבע החוץ של הבנק המרכזי של בנגלדש, ואנשיו הם שזיהו את הפריצה ואת זהות ההאקרים, שאז יוחסה לסינים.

כמעט כל סכום הכסף שנגנב בפריצה הועבר אונליין לבנקים בפיליפינים, וחלק קטן מהסכום הועבר לסרי לנקה. חלק מהסכום שנגנב מהחשבון בארצות הברית אותר והוחזר.

החקירה התנהלה בחשאיות, עד שדבר קיומה נחשף במרץ 2016. באתר הפיליפיני Inquirer.net נכתב כי גורמי האכיפה בפיליפינים פתחו בחקירה בחשד להלבנת הכספים הגדולה אי פעם במדינה. לאחר שהכסף הגיע למערכות הבנקאות במדינה, הוא הומר בשוק השחור, ובין השאר הועבר לשלושה בתי קזינו. לאחר מכן הכסף הומר שוב – והוצא מגבולות המדינה. כלל הפעילויות הפליליות הללו ארכו רק ימים ספורים.

כעת, כמעט שנתיים לאחר הפריצה הגדולה, עדיין לא ידוע מי הגורם העומד מאחורי המעשה. הבנק המרכזי של בנגלדש הצליח לשחזר רק 15 מיליון דולר מתוך הסכום הכולל שנגנב. בכירים בו ובבנק הפדרלי של ניו-יורק דנו בחודש שעבר, בשיחת ועידה, באמצעים משפטיים שיינקטו נגד RCBS. בשיחה השתתפו גם נציגי SWIFT.

על פי הפקידים של הבנק הבנגלדשי, מסמכים פנימיים של בנק RCBC מצביעים שעובדיו היו סקפטיים לגבי הלגיטימיות של העברות הכספים ולמרות זאת – לא עשו דבר כדי למנוע אותן, אלא ביצעו את ההעברות.

בעבר ייחסו פקידי ממשל אמריקניים את הפריצה להאקרים צפון קוריאניים – קבוצת Lazarus, שפרצה לאולפני סוני (Sony Pictures) ב-2014.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים