סונדאר פיצ'אי וטים קוק השתתפו בוועידת האינטרנט העולמית של סין

המנכ"לים הבכירים בעולם - של אפל ושל גוגל - נוכחו באירוע זו הפעם הראשונה בארבע השנים האחרונות ● בעוד שפיצ'אי נאם בפאנל שעסק בכלכלה הדיגיטלית, קוק דיבר באירוע שמקדם צנזורה של האינטרנט

נגד הגזענות. מימין: טים קוק, מנכ"ל אפל, וסונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילומים: BigStock ויח"צ בהתאמה

כנס האינטרנט העולמי (World Internet Conference) – אירוע שממשלת סין משתמשת בו לקידום אסטרטגיית הפיקוח ההדוק שלה על האינטרנט – אירח השנה שני מנכ"לים מובילים מעמק הסיליקון – את מנכ"ל אפל (Apple) טים קוק ומנכ"ל גוגל (Google) סונדאר פיצ'אי.

בכנס נוכחו גם בכירי תעשיית הטכנולוגיה המקומיים, כולל ג'ק מא, מקבוצת עליבאבא (Alibaba), פוני מא מטנסנט הולדינגס (Tencent Holdings), צ'אק רובינס מסיסקו סיסטמס (Cisco Systems) והמייסד השותף של ביידו (Baidu), רובין לי.

קוק נשא נאום ראשי בטקס הפתיחה, שהתקיים אתמול (א'), ובו דחק לכך שפרטיות, אבטחה ואנושיות ישולבו בטכנולוגיות אינטרנט עתידיות ובטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI). דבריו אלו הגיעו לאחר שבאותו יום נשמעה קריאה מטעם ואנג הונינג – אחד משבעת הבכירים שמהווים את המוסד העליון לקבלת ההחלטות בסין (Politburo Standing Committee) – ליישום של יותר מעורבות ממשלתית אגרסיבית באינטרנט, לצורך לוחמה בטרור ובפושעים.

בכנס אמר הונינג כי "סין עומדת לפתח כללים חדשים ומערכות של ממשל באינטרנט בכדי לשרת את כל הצדדים ונגד חוסר האיזון הנוכחי", ואפילו קרא ליצירת צוות תגובה עולמי שיאגד מדינות נוספות ויגונן לא רק על המתרחש במדינה הסינית, כך על פי  דיווח של בלומברג (Bloomberg).

קוק: "אפל גאה לעבוד לצד רבים מהשותפים שלנו בסין"

מנכ"ל אפל – שנאם בכנס אחרי דבריהם של הונינג, וכן של הואנג קונמינג, ראש מחלקת התעמולה של המפלגה הקומוניסטית, וצ'ה ג'ון, מזכיר המפלגה של ג'ה ג'יאנג, המחוז שבו התקיים האירוע – אמר לנוכחים כי "הנושא של הכנס הזה – פיתוח כלכלה דיגיטלית לפתיחות ולהטבות משותפות – הוא חזון שאנו חולקים באפל". לדבריו, "אפל גאה לעבוד לצד רבים מהשותפים שלנו בסין, בכדי לעזור לבנות קהילה שתחבור לעתיד משותף במרחב הקיברנטי".

"הרבה נאמר על חסרונות פוטנציאליים של בינה מלאכותית, אבל אני לא חושש מכך שמכונות יחשבו כמו בני אדם. אני דואג מכך שאנשים יחשבו כמו מכונות", הוסיף קוק שקבע כי "כולנו צריכים לעבוד בכדי להחדיר לטכנולוגיה את האנושיות והערכים שלנו".

קוק סיפר באירוע גם כי "אנחנו הופכים את שפת הקידוד למהירה, לנגישה ולפתוחה לכל, ומאפשרים לדור חדש של חברות, גדולות או קטנות, מסין ומחוצה לה, להמשיך את החלומות שלהן".

אפל – הסירה יישומי VPN ויישומים מערביים מה-App Store

הופעתו זו של קוק בכנס באה לאחר שבמהלך השנה האחרונה הסכימה אפל להוראות של ממשלת סין להסיר עשרות אפליקציות רשת וירטואליות פרטיות (VPN) – שירותים המאפשרים למשתמשים סינים לגשת לאתרים חסומים – מה-App Store המקומית שלה, ולאחר שהיישום הפופולרי סקייפ (Skype) הוסר גם הוא מה-App Store בסתיו האחרון. פעולות אלו זכו לביקורת עולמית נוקבת, ואפל הואשמה בשיתוף פעולה עם הצנזורה החמורה ועם הממשלה הסינית מטעמים כלכליים.

האינטרנט הסיני ככלל מצוי תחת צנזורה כבדה של הממשל, המכונה "חומת האש הגדולה". המשטר מונע כניסה לאתרים רבים ברחבי העולם, ובראשם כאלה הקוראים לדמוקרטיזציה של המדינה, או כאלה התומכים בזכויות האדם, לרבות של המיעוטים השונים, בהם הטיבטים והאויגורים.

סין היא אחת מהמדינות עם ההגבלות החמורות ביותר על השימוש באינטרנט בתחומיה והיא חוסמת, בין היתר, גישה ליותר מ-100 מבין 1,000 האתרים הגדולים בעולם – דוגמת פייסבוק (Facebook), יוטיוב (Youtube), טוויטר (Twitter), גוגל (Google), יאהו (Yahoo), אינסטגרם (Instagram) כמו גם וול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), ניו יורק טיימס (New York Times),דרופבוקס (Dropbox) GitHub ,PornHub, ועוד רבים אחרים. לפי הידוע מעסיקה המדינה כ-50 אלף צנזורים ששומרים עליה סגורה ונעולה מפני מידע מהעולם המערבי.

מאחר שהפתרון של האזרחים הסיניים, כמו גם של תיירים ואנשי עסקים שמגיעים לביקור היה שימוש ב-VPN, לשם עקיפת ההגבלות הללו, החליט הממשל הקומוניסטי בינואר השנה להדק את הפיקוח והוציא למעשה את השימוש ב-VPN אל מחוץ לחוק.

פיצ'אי: "גוגל עוזרת לעסקים סינים רבים"

על פי הדיווח, מנכ"ל גוגל, פיצ'אי, שלא נשא בכנס נאום מרכזי אלא הסתפק בהשתתפות בפאנל שדן בסוגיית הכלכלה הדיגיטלית, אמר כי "הרבה מהעבודה שגוגל עושה זה לעזור לחברות סיניות. עסקים קטנים ובינוניים רבים בסין מנצלים את גוגל בכדי להביא את המוצרים שלהם למדינות רבות אחרות מחוץ לסין".

הדברים נאמרו על אף שהאתר של גוגל ורוב מוצרי החברה – כולל יוטיוב, השייך לענקית ממאונטיין וויו – מוחרמים בסין. גוגל סגרה את מנוע החיפוש הסיני שלה לפני שבע שנים, לאחר קצר מוחלט בין החברה לבין מדיניות הצנזורה של בייג'ינג.

לא ברור האם הכרזתו של פיצ'אי מעידה על שינוי במדיניות, אבל כן ברור שצנזורה לחוד ועסקים לחוד – לעיר וו ג'ן, שנמצאת במחוז ג'ה ג'יאנג הסמוך לשנחאי, ושבה התקיים הכנס יש משמעות מיוחדת בעבור ענקית החיפושים – תכנית בינה מלאכותית שלה הביסה את השחקן בעל הדירוג הגבוה ביותר בעולם במשחק הלוח העתיק Go מוקדם יותר השנה באותו מקום עצמו. פיצ'אי ציין את הנקודה הזו כאשר קידם את הערכה של כלי התוכנה לבינה מלאכותית שנקראת TensorFlow, שפיתחה גוגל.

לדברי פיצ'אי, "הטכנולוגיה נותנת הזדמנויות בקנה מידה עולמי, מניעה את הקישוריות ואת שיתוף הפעולה, ואני חושב שמדובר במגמה גדולה וזה כמעט בלתי הפיך בשלב זה".

זהו אירוע ראשון אחרי שלוש שנים שבו מגיעים כוכבי עמק הסיליקון לכנס הסיני. בשלושת כנסי האינטרנט העולמי הקודמים שקיימה סין ב-2014, 2015 ו-2016, לא נכחו מנהלים בכירים מארצות הברית, כמו קוק או פיצ'אי.

לפני שנתיים, באותו אירוע, קרא הנשיא שי ג'ינפינג למדינות העולם לכבד את "הריבונות הקיברנטית" וטען שלכל המדינות יש את הזכות להסדיר ולפקח על האינטרנט. עד כה הזהירה בייג'ינג שוב ושוב כי חברות האינטרנט הזרות חייבות לציית לחוקים ולתקנות שלה לפני שהיא מעניקה להן גישה לשוק העצום והמפתה שלה, והתנגדה בתוקף לכל מה שהיא רואה בו כמאיים על האינטרס הלאומי שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים