מהי "החוכמה האורבנית" של תל אביב?

"עיר חכמה היא קודם כל אנשים, זוהי עיר שמערבת את התושבים שלה, מספקת להם ערכים מוספים ומעצימה את איכות המידע שיש לה על התושבים", אמרה ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו

ליאורה שכטר, יו"רית פורום המנמ"רים בשלטון המקומי ומנמ''רית עיריית תל אביב-יפו. צילום: פלי הנמר

איך תל אביב מיישמת את החדשנות? כיצד היא רותמת את האקו-סיסטם המקומי לטובת הפיכת העיר לדיגיטלית יותר? ומה מביא את העיר העברית הראשונה להיות אחת הערים הכי חדשניות בישראל?

שאלות אלה מהוות חלק מתפיסת העולם של עיריית תל אביב-יפו בנושא – תפיסת עולם שהציגה ליאורה שכטר, מנמ"רית העירייה ויו"רית פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, במסלול שנערך במסגרת הכנס הבינלאומי לערים חכמות Smart City 2017, שמתקיים בימים אלה בברצלונה.

שכטר הציגה בפני הצופים באולם, שהיה מלא מפה לפה, את אקו-סיסטם החדשנות התל אביבי, שמאפשר לקחת את המושג "ערים דיגיטליות" לשלבים יותר מתקדמים.

"נשאלת תמיד השאלה: מהי עיר חכמה? האם זה רק לבצע דיגיטציה של תהליכים קיימים ולהעלות אותם לאינטרנט או לנייד, או להעצים ולהרחיב את השירותים?", שאלה שכטר. "ברור שמחשוב תהליכים הוא הדבר הבסיסי, אבל במשך כל הזמן אנחנו שואלים את עצמנו: האם זה מספיק? האם לא ניתן לתת עוד דברים לטובת התושב? התשובה חיובית ולכן, מכל שלב שיושם בהצלחה, פיתחנו שלב חדש, לרווחת התושב".

מיזם דיגיתל כדוגמה

לדבריה, דוגמה טובה לתפיסת העולם של עיריית תל אביב-יפו בנושא הערים החכמות באה לידי ביטוי במיזם דיגיתל, שצובר תאוצה משנה לשנה ומשרת כיום 180 אלף תושבים. שכטר הציגה נתונים על המיזם: כך, למשל, 98% מחברי מועדון דיגיתל מקבלים תווי חנייה ישירות אליהם עד הבית, עם שליח, אחרי שביצעו רישום באינטרנט; 78% מבצעים דרכו את הרישום לגני הילדים; 25% עושים זאת במובייל; 74% מדווחים למוקד על אירועים באמצעים דיגיטליים, כולל העברת וידיאו. ויש גם רייטינג גבוה לכל מה שקשור לאחוזי בנייה, אישורי בנייה ועוד תהליכים שבמשך שנים נחשבו לאם כל הביורוקרטיות.

"אבל פה לא נעצרנו", אמרה שכטר. "הבנו שזה לא מספיק. מי שנרשם למועדון דיגיתל מתבקש לתת לנו מספר פרטים, לא כי אנחנו סתם רוצים לדעת אלא מפני שזה מאפשר לנו לדעת מה התושבים רוצים, אילו מידע ושירותים ממוקדים נוכל לתת להם, שמתאימים רק להם ולא להטריד תושבים אחרים שלא גרים באותו אזור".

בהקשר זה סיפרה שכטר על מערכת חדשה לשיתוף תושבים שעלתה לאוויר בתל אביב. "המערכת מבצעת סקר ממוקד, דיגיטלי, בקרב תושבים משכונה או מכמה רחובות ושואלת לדעתם – למשל, מה הם היו רוצים לקבל במסגרת החלטת העירייה לשפץ את הרחוב שלהם. התושבים הם אלה שיודעים הכי טוב מה חשוב להם, והמידע הזה משמש אותנו לתכנון ומתן שירותים. כך אנחנו יוצרים קהילות ממוקדות ומתקשרים אתן בנושאים שחשובים להם".

היא ציינה כי באמצעות שיתוף התושבים בונה העירייה תשתיות דיגיטליות לשורה ארוכה של תחומים, כמו חינוך, תחבורה ותרבות, ובכך נוצרת תמונת מצב שלמה ומפורטת על מה קורה בעיר ומתאפשר שיפור השירות.

"תפיסת העולם שלנו אומרת שעיר חכמה היא קודם כל אנשים, זוהי עיר שמערבת את התושבים שלה, מספקת להם ערכים מוספים ומעצימה את איכות המידע שיש לה על התושבים", אמרה שכטר לסיום.

הכותבים הינם שליחי אנשים ומחשבים לכנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים