"המפעלים לא יצליחו לעשות 'קפיצה טכנולוגית' בלי תמיכה ממשלתית"

"אם הממשלה לא תשקיע במפעלים הקטנים והבינוניים, זו תהיה בכייה לדורות", אמר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: דוברות ההתאחדות

"המפעלים הקטנים והבינוניים לא יצליחו לעשות את 'הקפיצה הטכנולוגית' של המהפכה התעשייתית הרביעית ולשרוד מול התחרות בשווקים הבינלאומיים בלי תמיכה ממשלתית. אם לא ישקיעו בהם, זו תהיה בכייה לדורות", כך אמר הבוקר (ג') נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

ברוש אמר בכנס "המפעל החכם – עוברים לייצור מתקדם", שהתקיים בגני התערוכה בתל אביב, כי "בימינו, כדי שמפעל ישרוד, במיוחד מפעל קטן או בינוני, הוא חייב להיות היי-טקיסטי ומתקדם. אין כיום 'תעשייה מסורתית' ו-'תעשייה חדשה' – כל מפעל שרוצה לעמוד מול התחרות העולה מחו"ל חייב להיות חדשני ובחזית הטכנולוגית העולמית. לכן אנחנו נמצאים במשא ומתן מול הממשלה, לקידום תכנית נטו תעשייה, שנועדה להגדיל ולקדם את היקף התעשייה בישראל, שהצטמצמה משמעותית בשנים האחרונות. אבל כדי שהתכנית תהיה אפקטיבית, חייבים להשקיע כסף, הרבה כסף. מיליארדי שקלים צריכים להיות מופנים ומושקעים בהעלאת פריון העבודה במשק הישראלי – הן ברכישת ציוד מתקדם, הן בהכשרת כוח אדם טכנולוגי והן בייעוץ והכוונה מקצועית".

המפעל החכם הוא שילוב בין רובוטיקה לאוטומציה, אינטרנט של הדברים ושליטה מרכזית בתהליכי הייצור. הטכנולוגיות שבו יוצרות חיבור של המערכות התפעוליות (המכונות) עם אלה האינטרנטיות – חיבור שמאפשר התייעלות בייצור המוני לצד התייעלות בייצור בהתאמה אישית. זאת, תוך העלאת פריון העבודה והוזלת עלויות. לדברי מארגני הכנס, החדרת טכנולוגיות מפעל חכם נחשבת בימינו לתנאי הכרחי לכל מפעל לשם להתמודדות עם התחרות בשווקים הבינלאומיים, בשל התייעלות פריון העבודה. נתון שצוין באירוע, שאותו מצאה דלויט (Deloitte), מעלה שאימוץ של מתודת תעשייה חכמה בכלל התעשייה הישראלית צפוי להגדיל את התוצר המקומי בכ-25 מיליארד שקלים.

"תפקיד הממשלה – לתת למפעלים את הכלים להתקדמות טכנולוגית"

שי רינסקי, מנכ"ל משרד הכלכלה, אמר כי "טכנולוגיה מובילה היא המפתח להצלחת התעשייה הישראלית, ולכן זהו תפקידנו, בממשלה, לעזור למפעלים ולתת להם את הכלים להתקדמות טכנולוגית. טכנולוגיות מתקדמות המוטמעות במפעלים עוזרות להם להגדיל את היצוא, מובילות להקטנת פחתים ומאפשרות ייצור גמיש עם דרישות מדויקות, לצד כוח של ייצור המוני. יש לעודד את תהליכי החדשנות ולהטמיע אותם בכל מפעל ומפעל".

לדברי אהרון אהרון, מנכ״ל רשות החדשנות, "נדרש חיבור בין עולם הסטארט-אפים לתעשייה היצרנית. אלה שני עולמות שבעבר התנהלו כישויות נפרדות וכיום אנחנו מחברים אותם כדי לנצל את החדשנות והיזמות של התעשייה הישראלית, על מנת להשפיע על כלל המשק". אהרון הזכיר את הדו"ח שהוציאה הרשות לפני חודשים אחדים, שלפיו רק 8% מהמשק שותפים לתעשיית ההיי-טק ונדרש להכפיל את האחוז הזה, כדי שהכלכלה הישראלית לא תגיע למבוי סתום. הוא ציין בנוסף כי "שיתוף פעולה ראשוני בין רשות החדשנות לרשות ההשקעות במשרד הכלכלה יאפשר לממש את המו"פ והחדשנות גם בהשקעות הון שנדרשות. שיתוף פעולה זה יוביל למימוש וקידום התעשייה המסורתית לעידן של ייצור מתקדם״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים