גם ההיי-טק דורש תחזוקה תדמיתית

כל תעשייה שפניה לעתיד, כמו זו הישראלית, צריכה לחשוב על דרכים לשמר תדמית חיובית ולמנף תקשורתית את התעשייה כתעשייה ● לא מספיק בפעולות אינדיבידואליות של חברות מקומיות לשם קידומן האישי, אלא נדרשות פעולות ברמה לאומית

15/10/2017 11:53
יצחק משיח, יועץ תקשורת ואסטרטגיה ומייסד פרויקט ייצוגים בתקשורת. צילום: יח"צ

הדו"ח השנתי של הרשות לחדשנות עושה שכל בכל הקשור למצבה של תעשיית ההיי-טק המקומית. כיאה לדו"חות סטטיסטיים- אפשר תמיד לדון על הממצאים, השפעותיהם, ועל הדרך בה הם מוצגים; אולם הנרטיב המשתקף מהדו"ח האחרון מאוד ברור – תחום ההיי-טק הישראלי מכה גלים.

המרחב הטכנולוגי מהווה דוגמה ומופת לאחרים ומוביל בפרמטרים רבים. הוא רווחי ופירותיו גדלים בכל שנה. השנה הנוכחית אף צפויה להיסגר כשנת שיא לכמות האקזיטים. מה שרק מחדד את העובדה שההיי־טק הישראלי הוא סיפור הצלחה עולמי, והתעשייה החדשנית פה נמצאת בתקופת צמיחה מתמשכת. מדוע, אם כן, אין פעולות לתחזוקת התדמית החיובית?

כל אלה הלוקחים חלק בתעשייה, החל מהארגונים, כלה בטכנולוגיות, האנשים וכדומה, מאוגדים תחת מטרייה אחת; מותג הסטארט-אפ ניישן. מותג שבאופן אבסורדי נעדר מהמקומות האסטרטגיים ביותר.

מסריקה של כמה מאתרי החדשות הטכנולוגיים המובילים בעולם,

ביניהם The Next Web ,Mashable ,TechCrunch ,Cnet ועוד, עולה כי לתעשיית החדשנות המקומית של ישראל ייצוג תקשורתי דל (מאוד) במרחב הבינלאומי.

בעוד שהתקשורת הישראלית דנה בקדחתנות ומייצרת דיון עמוק וחשוב על התעשייה, בדיקה מקוונת באתרים הללו, מוכיחה כי תעשיית ההיי-טק, כתעשייה, פשוט אינה עושה שימוש בדוקטרינת יחסי הציבור הנהוגה בתעשיות מקבילות בעולם. גם לא למינוף המספרים המוצלחים שמסתתרים מאחורי התעשייה הישראלית, וכפי שמוצגים בדו"חות האחרונים של הגופים הרשמיים במדינה.

נדרשות פעולות ברמה לאומית

עושים טוב ברשות לחדשנות עם הפקת דו"חות מעמיקים, ועושים טוב גם אחרים שדנים פנימה על היתרונות וההצלחה של ההיי-טק הישראלי. אולם אין לשכוח כי נדרשת עבודה גם כלפי חוץ ובעצימות גבוהה.

מקובל לחשוב שתעשיית ההיי־טק מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים. בין היתר מחסור חריף בכוח אדם, שימור הרווחים והערכים הכלכליים בתוך ישראל והגדלת מספר הגורמים הנהנים מפירות קטר ההיי-טק. עם זאת ברמה הגלובלית, קיים אתגר נוסף ושונה לחלוטין, כזה הדורש התייחסות נפרדת; האתגר התדמיתי.

כל תעשייה שפניה לעתיד, כמו זו הישראלית, צריכה לחשוב על דרכים לשמר תדמית חיובית ולמנף תקשורתית את התעשייה כתעשייה. לא מספיק בפעולות אינדיבידואליות של חברות מקומיות לשם קידומן האישי, אלא נדרשות פעולות ברמה לאומית.

לא מן הנמנע כי ישנו קשר אדוק בין היכולת התקשורתית הזו להמשך ההצלחה הטכנולוגית. שכן ברוב המקרים כיום, המדיה מהווה גורם מכריע ביותר לשם יצירת שותפויות עסקיות, מכירות, העלאת המודעות ועוד. לכן, יש לפעול למינוף ההיי-טק (גם) באמצעי המדיה בעולם ובזירות חדשות בארצות הברית, אירופה, אסיה וכדומה, תוך גיבוש ומימוש אסטרטגיה תקשורתית למותג ה-Start-Up Nation. עשייה תקשורתית זו צריכה להיות חלק אינטגרלי ושגרתי, גם בעיני הזרוע המדינית, וביתר שאת כאשר מדובר בקידום חוד חנית טכנולוגי כחול-לבן.

הכותב הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה ומייסד פרויקט ייצוגים בתקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים