מאות ביקורות שליליות על ספרה של הילרי קלינטון הוסרו מאמזון

בסביבות 45% מהביקורות שקיבל הספר היו של חמישה כוכבים, בעוד ש-50% נתנו לו רק כוכב אחד ● ענקית הקמעונות חשדה בזיופים והסירה כ-900 ביקורות, דווקא מהמאזן השלילי של הספר

אז, לא הייתה לה סיבה לחייך. הילרי קלינטון. צילום: גייג סקידמור, מתוך ויקיפדיה

ספרה של הילרי קלינטון "מה שקרה", המתאר את הסיבות לכישלון מסע הבחירות שלה אשתקד, הגיע לחנויות בארה"ב ב-12 בספטמבר. בספר עורכת קלינטון חשבון נפש ראשון בכל הנוגע בהפסד שלה במירוץ לנשיאות מול דונלד טראמפ, מקבלת על עצמה את האחריות לתבוסה ב-2016, וכן מספקת תובנות שונות על ברק אובמה, ג'ו ביידן, ג'יימס קומי, ברני סנדרס, סקסיזם ומיזוגניה. בין היתר מאשימה הילרי את מי שהתמודד איתה על הובלת המפלגה הדמוקרטית, סנדרס, בפגיעה ממושכת בקמפיין שלה וביצירת אווירה שבה אי אפשר היה לאחד את המפלגה.

אבל כאילו לא די במהומה שהספר יכול לחולל בלאו הכי בשורות המפלגה הדמוקרטית ובקרב אוהדיה בארה"ב, מקרה מוזר אחר נקשר בו – היעלמות מפתיעה של חלק מהביקורות הציבוריות על הספר מאמזון (Amazon).

הטלגרף (Telegraph) הבריטי היה הראשון לציין כי כ-900 ביקורות נעלמו מהאתר. ואכן, לפי הדיווחים בתקשורת, אמזון הסירה ביקורות על הספר החדש של הילרי קלינטון מהאתר שלה בגין חשדות שהסקירות נכתבו על ידי אנשים שלא טרחו בכלל לקרוא את "מה שקרה".

מוחקת את מי שמפר את הנחיות הקהילה

דובר אמזון אמר למגזין פורצ'ן (Fortune) כי "במקרה של זיכרונות, נושא הספר הוא המחבר ודעותיו. אין זה מתפקידנו להחליט מה הלקוח יראה כמועיל או כלא מועיל בקבלת ההחלטה שלו. אבל יש לנו מנגנונים בכדי להבטיח שקולות רבים לא יטביעו את הקולות של אחדים, ואנחנו נסיר ביקורות של לקוחות שמפרים את הנחיות הקהילה שלנו".

מה שקרה ל"מה שקרה" הוא שמיד עם פרסומו הוא הגיע לראש רשימת רבי המכר של האתר הקמעונאי. בנתחו את הביקורות על הספר שהופיעו באתר של אמזון בארה"ב בשעות שלאחר מכן, הבחין המגזין קוורץ (Quartz) בכך שאלו כמעט מחולקות באופן שווה בין ביקורות שליליות (כוכב אחד) לחיוביות (חמישה כוכבים) – כ-45 אחוזים מתוך 1,660 המצביעים הראשונים העניקו לו דירוג של חמישה כוכבים, ואילו 50 אחוזים מהסוקרים נתנו לו כוכב אחד בודד בלבד.

ג'ונתן קרפ, נשיא הוצאת הספרים סיימון ושוסטר (Simon & Schuster) שהחתומה על הספר, אמר בתגובה כי "נראה לא סביר שכ-1,500 איש קראו את הספר של הילרי קלינטון בן לילה והגיעו למסקנה כי הוא מבריק או איום".

להפסיק למחוק תגובות ולנפח מחדש את התוצאה

בזמן כתיבת שורות אלו, מספר הביקורות הגלויות באתר אמזון ארה"ב עומד רק על 914, כש-92 אחוזים מהן העניקו לספר חמישה כוכבים ורק 5 אחוזים מהמדרגים נכון לעכשיו סיפקו לו כוכב אחד. ההחלטה של אמזון להסיר רק את הביקורות השליליות יכולה להרים גבה אולי, אבל כדאי לציין כי כל הדירוגים כעת, לטענת החברה, מקורם ב"רכישות מאומתות", כלומר כאלו שהוענקו על ידי מבקר שקנה בפועל עותק של הספר באמזון.

בהצהרה נוספת שסיפקה אמזון ל-The Independent אמר דובר החברה כי חוות הדעת של הלקוחות חייבות להיות "קשורות למוצר" בכדי לסייע ללקוחות לקבל החלטות רכישה.

מעניין לראות כי באחת הביקורות האחרונות שהתפרסמו באמזון העניקה לספר המשתמשת המכונה בלנקה וויגיל ציון חמישה כוכבים והוסיפה את הנימוק: "אני מעריצה את הילרי קלינטון יותר מאשר קודם! קראתי מהר, לא יכולתי להניח אותו מידי". מנגד, תגובת כוכב אחד נדירה שפורסמה מעט קודם לכן על ידי משתמש שכונה lambNYC, ושכללה הסבר מנומק בן 450 מלה, הסתיימה באמירה: "תסתכלו כמה קולות של ביקורות כוכב אחד התקבלו, אם נשקול ביקורות על פי הצבעות מועילות, ספר זה הוא בהחלט לא ספר של ארבע + כוכבים. אה, חכו, אם אמזון פשוט תפסיק למחוק ביקורות, לא נצטרך אפילו את הניפוח מחדש בעבור הספר הזה כדי לחזור ל-2 כוכבים +".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים