האבולוציה של הטכנולוגיה: אין חדש תחת השמש?

ספר חדש ומרתק של פרופ' יוני מזרחי עוסק בהתפתחויות הטכנולוגיות המרתקות - מימי המערות ועד לטלפון החכם של ימינו ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מדבר על הקצב המסחרר של הפיתוחים, ההבדל בין אז להיום ומה זה אומר לגבי העתיד

פרופ' יוני מזרחי, מרצה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. צילום: ניב קנטור

בכנס הפסגה הדיגיטלית של הלשכה לטכנולוגיות המידע, שייערך ביום ה' הקרוב, בהפקת אנשים ומחשבים, ישוחח פרופ' יוני מזרחי, מרצה במכללה האקדמית עמק יזרעאל, על נושא שלא מרבים לדבר בו בשנים האחרונות: הרצף של התפתחות הטכנולוגיה והתרבות מאז ימי המערות ועד לדור הנוכחי, שהסמארטפון מייצג אותו.

ההרצאה של מזרחי מבוססת על ספר חדש שהוציא באחרונה, שנקרא מציורי המערות לטלפון החכם. הספר יצא בהוצאה עצמית של פרופ' מזרחי ומומן בגיוס המונים, דרך הדסטארט (Headstart).

הספר סוקר את ההיסטוריה התרבותית של טכנולוגיות המידע והתקשורת, למן הופעת שפת הדיבור האנושית, טכנולוגיות הכתב והדפוס, הקלטת הקול והשמע, הפקסמיליה, הצילום, הרדיו, הטלוויזיה, המחשבים והאינטרנט, ועד לטלפון החכם בן זמננו. לכאורה, ניתן להסיק ממנו שאין חדש תחת השמש וכי חדשנות טכנולוגית, כל אחת בתקופתה, עיצבה את חיי האנושות עוד מימי המערות.

"הטכנולוגיה תמיד הייתה סביב הדרך בה אנשים תקשרו זה עם זה", אמר פרופ' מזרחי לאנשים ומחשבים. "מאנשי המערות, שיצרו כבר אז סוג של שפה שאפשרה להם לתקשר זה עם זה, דרך המצאת הכתב והדפוס, ובהמשך – כל מה שנולד והתפתח במאה ה-21".

אז – והיום

"העיקרון שהוביל את האנושות בפיתוח אמצעים חדשניים וטכנולוגיים הוא צמצום פערי מרחקים וזמן. בכל פעם, טכנולוגיה אפשרה לנו לעשות דברים מהר יותר וטוב יותר", הוסיף. "הטלפון החכם הוא התגלמות העיקרון הזה – שמאפשר לנו לעשות פעולות משולבות בזמן מהיר: דיבור, תקשורת טקסטית ו-ויזואליות – ביחד".

החדשנות הזו צמחה לא פעם מתוך טכנולוגיה קיימת, שנקלטה היטב ויצרה סוג של מהפכה, ובתוך כך הולידה עוד טכנולוגיה. כך, לדברי מזרחי, "הרדיו הוא במידה רבה תולדה של התפתחות הטלגרף, שהיה האמצעי הראשון שאפשר תקשורת למרחוק. כשראו שיש לכלי הזה מגבלות – עברו לרדיו. כך גם תקשורת מבוססת חוטים ואחר כך אלחוטית".

מי שיקרא את הספר ויקשיב לדבריו של פרופ' מזרחי, קרוב לוודאי שיקשר את הדברים, ולא במקרה, לתיאוריית הדטרמיניזם הטכנולוגי, שטוענת שהטכנולוגיה היא זו שהכתיבה את צורת החיים של בני האנוש עוד מימי האדם הראשון. אולם, ההבדל העיקרי בין הספר של מזרחי והתיאוריה הזו הוא שהיא מהווה צד אחד במחלוקת מחקרית-אקדמית, שקיימת בעולם המדעי מזה עשרות שנים. התיאוריה ההפוכה שלה אומרת שבני האדם הם אלה שיצרו את הצורך והטכנולוגיה רק שירתה אותם – ולא הפוך. האמת נמצאת איפשהו באמצע, אבל הספר והתפיסה של מזרחי מוכיחים אחד לאחד שהטכנולוגיה מעצבת את חיינו מאז ומתמיד.

אבל יש בכל זאת כמה הבדלים בין מה שהיה בהיסטוריה למה שקורה בימינו. לדברי מזרחי, ההבדל המהותי הוא שקצב החדשנות כיום מהיר ביותר ופרקי הזמן בין המצאה להמצאה מתקצרים. "בין הכתב למהפכת הדפוס חלפו כמעט 5,000 שנה. בין המצאת החשמל לטלגרף חלפו עשרות שנים. הקצב הלך וגדל במאה ה-20 וכיום הוא מהיר עוד יותר", אמר.

המרוץ המטורף הזה מבוסס על חדשנות, שמקורה ביכולת לפתח כלים דיגיטליים ובניתוח המידע העצום שאנחנו מוקפים בו. פרופ' מזרחי מקשר זאת למהפכת המטה דטה. "המידע זה מטה דטה. אי אפשר לעשות כיום שום דבר רק בעזרת המידע – הכול עטוף במטה דטה, שפועלת על כל חלק בשפת התקשורת שלנו. בימינו עושים מטה דטה על פסיקים ומילים, קיימת יכולת לאנדקס תכנים ותכונות של המידע… כל אלה הם חלק מהמהפכה", ציין מזרחי.

"לא חסרות דוגמאות לכך: החל מאתר מכירות ישראלי כמו זאפ (ZAP) וכלה בענקית מכירות גלובלית כמו אמזון (Amazon), שבסיס מנוע הצמיחה הכלכלי שלה הוא איסוף ואנליטיקה, שמהם היא מייצרת את הרי המוזמנים שלה. לכן, אין פלא שאנליטיקה היא אחד הנושאים שסטארט-אפים, משקיעים ויזמים מקדישים לו מאמצים", הוסיף.

העתיד, לדעת פרופ' מזרחי, רק יעצים את המגמות הללו, אבל הוא גם קצת מטריד, לתפיסתו. "אנחנו מתקרבים יותר ויותר לחיבור די דרמטי בין האדם למכונה הסינגולרית, עם יכולות של בינה מלאכותית, והשאלה היא איך זה ישפיע עלינו ואיך כל המערכות הקיימות, מבני השלטון והחברה יתאימו את עצמם", אמר מזרחי.

ביקורות חיוביות

עוד לפני שיצא הספר, הוא זכה לביקורות חיוביות מצד אנשי מקצוע ועמיתים שקראו אותו.

רן לוי, סופר, מהנדס ומגיש הפודקאסט עושים היסטוריה, כתב: "פרופ' מזרחי טווה אריג מרתק של התפתחות טכנולוגית ותרבותית, ומציג בפני הקורא נקודת מבט מרעננת ושונה על ההיסטוריה הטכנולוגית שלנו. הקשרים הסמויים שבין המצאות כגון הטלפון, הטלגרף, המצלמה והראינוע – והקשר בינן ובין האינטרנט והטלפונים החכמים – מתעוררים לחיים בספר חכם ומהנה".

"חיבורו החדש של פרופ' יונתן (יוני) מזרחי – מציורי המערות לטלפון החכם – הוא חגיגה לקורא. הספר מרחיב דעת ומעמיק תובנות על המציאות של חיינו כיום, שמרביתה מדומה, דיגיטלית, באמצעות מסע היסטורי, המגייס אינספור מקורות, על התפתחות התרבות והאדם", כתב פרופ' ישעיהו תדמור, לשעבר מנהל בית הספר הריאלי בחיפה.

מתעניינים בנושא? רוצים לשמוע את פרופ' מזרחי? הירשמו לכנס הפסגה הדיגיטלית של הלשכה לטכנולוגיות המידע, בהפקת אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים