ניסיתם כבר לגלוש באינטרנט עם מקש Tab?

מדוע מתקשים בעלי אתרים להבין שבמקום להוציא כסף על קידום האתר ושיווקו, אולי עדיף להתמקד בהנגשתו בטכנולוגיית הנגשה דיגיטלית אמיתית, שככל הנראה תחזיר להם מהר מאוד את ההשקעה?

23/07/2017 10:05
יוסי שקד, מנכ"ל מבקיעים

נסו, כנסו, למה לא? זה הרי מה שכולם מציעים לכם כחלופה לעכבר, אם במקרה אין לכם יד או שתיים. אתם מציירים עם מכחול ורגל, מצוין. עכשיו האינטרנט מוכן בשבילכם, רק הקישו על מקש Tab וכשתרצו לחזור אחורה, שלבו אצבעות והקישו על Tab + Shift ואתם מסודרים. אל תשכחו להשתמש בחיצים ואל תקפחו את מקש ה-Enter.

לא קיפחתם – העולם האינטרנטי פרוס בפניכם, כך לפחות מבטיחים לכם כל יצרני סרגלי הנגישות שצצו כמו פטריות טובות של חוק, בדרך להגשמת החלום לעצמאות אינטרנטית ל-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלויות בישראל, המהווים 20% מאוכלוסיית המדינה, בלי לקחת בחשבון את קשייהם של 12% נוספים, בני הגיל השלישי.

בעוד 90 יום יכנסו בישראל לתוקפם תקנות המחייבות כל בעל אתר להנגישו לאנשים עם מוגבלויות.

כמו תמיד בישראל, המחוקק התכוון לטוב, אבל התקנות שתיקן מצליחות לסייע באמת אולי ל-10% מהצורך – בעיקר לעיוורים ומוגבלי ראיה המהווים על פי גורמי המקצוע כ-100 אלף עד 120 אלף איש ואישה, מתוכם עיוורים בעלי רישיון כ-25 אלף.

הנטישה מתחילה

אז מה הבעיה ? פשוט עוד לא ניסיתם. כנסו לאתרים של בנקים, חברות תקשורת, השכרת רכב ועוד, ותגלו שמציעים לכם למעשה לברוח. לברוח ממאות הקשות מעייפות על מקש ה-Tab, וכדי שתנסו לחזור אחורה, מה שלא תמיד תצליחו, תקישו עוד מאות פעמים על השילוב המנצח Tab + Shift.

הצלחתם והגעתם ליעד, כל הכבוד – יש לכם כנראה הרבה סבלנות, כי מחקרים קובעים שאחרי 48 הקשות על מקש Tab, מתחילה נטישה.

עכשיו שהגעתם, לבטח גם תרצו להתרווח ולצפות בסרטון הוידיאו כדי ליהנות או סתם ללמוד על המוצר או להקשיב להרצאה. נו באמת, הגזמתם.

לזה אין תקנות והשיטה אותה הרגילו אתכם בעלי הסרגלים, אולי תדגיש כותרות או תשנה את צורת העכבר, פתרונות שקיימים במערכת ההפעלה Windows עליה כבר שילמם כשרכשתם את המחשב – אבל מה זה משנה? בעל האתר משלם עוד פעם, כדי שאתם תחשבו שקיבלתם המון דברים. רק שאת הרכיב הטבעי הזה, הקיים היום בכמעט כל אתר, סרטון וידיאו – הם לא יודעים להנגיש, אפילו לא אתר חיל האוויר.

אז האם יש פתרון? יש, רק שהוא יקר להם. הם, בעלי האתרים – הרי הכריחו אותם! אז למה שיוציאו עוד? נדמה להם בטעות שעדיף להוציא עוד על קידום האתר ושיווקו, ולא על הנגשתו בטכנולוגיית הנגשה דיגיטלית אמיתית שתחזיר להם מהר מאוד את ההשקעה, כשלאתר יכנסו עוד מאות אלפים שעד היום בכלל לא יכלו לשוטט בו.

הכותב הינו מנכ"ל מבקיעים, נציגת inclusite digital web accessibility.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רפי

    טיפים לכתיבה: כתיבה זה לא דיבור. ציניות לא עוברת. קודם תגיד את המסר, אחר כך את דוגמת השימוש הרעה עם הטאבים. אם אתה רוצה שישלמו לך על הנגשת אתרים - לכל הפחות נסה לשכנע אנשים ולא ללעוג להם.

אירועים קרובים