איך עוזרת הטכנולוגיה לתפעול נמל התעופה בן גוריון?

כיצד תומכת הטכנולוגיה בפעילות של שדות תעופה? ואיך היא גורמת להגעה שלנו עד למטוס להיות קלה יותר? אפרת קרמר ומירי כהן מרשות שדות התעופה משיבות

הטכנולוגיה משחקת תפקיד חשוב גם במגדל הפיקוח של נמל התעופה בן גוריון. צילום אילוסטרציה: ואדים ל., BigStock

משנה לשנה הולכים וגדלים מספרי הטיסות והמבקרים בנמלי התעופה – כולל מספרי הטסים מישראל ואליה, והבאים בשערי נמלי התעופה שלנו, ובמיוחד נמל התעופה בן גוריון. בשנה שעברה עמד מספר הנוסעים שנחתו בנמל התעופה הראשי של ישראל או המריאו ממנו, בטיסות פנימיות ובינלאומיות כאחד, על כמעט 18 מיליון, לעומת כ-16.3 מיליון ב-2015. כתוצאה מכך, גדלה הפעילות בשדה, וגדלים הצורך בתמיכה הטכנולוגית בו והאתגרים שלה. לא מכבר זכה בן גוריון במקום השמיני ברשימת נמלי התעופה הגדולים בעולם, ונראה שלטכנולוגיה יש חלק לא קטן בכך.

על הטכנולוגיה בעזרת עולם התעופה דיברו אפרת קרמר, מנהלת תחום נמל התעופה בן גוריון במערכות מידע ברשות שדות התעופה, ומירי כהן, מנהלת יחידת המובייל של הרשות, במפגש של פורום CTO מבית אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה ב-yes Planet בראשון לציון. הן עסקו בשלל האתגרים הטכנולוגיים שניצבים בפני נמלי התעופה, בדגש על עולם המובייל.

"הליבה העסקית של נמל תעופה היא טיסה, אבל נמל תעופה הוא בעצם עיר, שצריך שירותים כמו של עיר: ביטחון, ניקיון, חניות, מוניות, מסחר, משטרה, דואר ועוד. את כל זה אנחנו צריכים לנהל בצורה יעילה ולספק מערכות מידע שיהוו פתרונות לתחומים האלה. אנחנו נדרשים לתת פתרונות שיהיו נגישים בשטח, פתרונות מובייל שמאפשרים לעובדים ולמנהלים להזרים נתונים, ולקבל תמונה מלאה ונתונים עדכניים. לא הגיוני שעובדים יחזרו למשרד כדי לעבוד על מערכות המידע", אמרה קרמר.

אפרת קרמר, מנהלת תחום נמל התעופה בן גוריון במערכות מידע ברשות שדות התעופה

אפרת קרמר, מנהלת תחום נמל התעופה בן גוריון במערכות מידע ברשות שדות התעופה

"האתגר הגדול של מערכות המידע בעולם התעופה הוא למנף ולתמוך בפעילות הגדלה והולכת של הנמלים", ציינה. "המובייל מאפשר לבצע את הפעילויות בשטח ובזמן אמת. החזון שלנו הוא, באמצעות הטכנולוגיה, לשפר את השירות לאנשי רשות שדות התעופה ונמלי התעופה, כמו גם לנוסעים".

"אנחנו מספקים פתרונות חכמים לניהול וזמינות המידע בשגרה ובחירום, כולל מידע עדכני – גם להנהלה הבכירה – בכל מקום וזמן", הוסיפה קרמר.

מה עם הרמה הפנים ארגונית?

חלק ניכר מאותם פתרונות מסופקים על ידי יחידת המובייל שהקימה רשות שדות התעופה, שאותה מנהלת כהן. "מדובר ביחידה צעירה שמתמודדת עם שני עולמות: המובייל הציבורי והפנים ארגוני, שכרגע אנחנו משקיעים בו מאמצים גדולים מאוד, עקב דרישות מגוונות מההנהלה ומהתפעול".

היא ציינה כי ב-2014 פיתחה היחידה, בפיתוח עצמי, את אפליקציית TLV Airport, שמאפשרת לנוסעים מנמל התעופה בן גוריון להירשם לטיסה, ולכלל המשתמשים לקבל מגוון עדכונים, כולל עיכוב בטיסה או האם הטיסה נחתה, לקבל מידע מגוון על שירותים בשדה, כולל חנויות חדשות וחניונים חדשים, ויש גם מנגנון לרישום תזכורות למשל, אם נוסע רוצה לקנות משהו בדיוטי פרי לחברים או למשפחה, הוא יכול לרשום לעצמו תזכורת באפליקציה.

"הביקורות על האפליקציה בחנויות של גוגל (Google) ואפל (Apple) חיוביות", ציינה כהן, "כולל לעומת שדות תעופה אחרים בעולם".

מירי כהן, מנהלת יחידת המובייל של רשות שדות התעופה

מירי כהן, מנהלת יחידת המובייל של רשות שדות התעופה

לדבריה, אחד היתרונות של TLV Airport הוא הקטנת העומס על מוקדי השירות הטלפוניים של הרשות. "השימוש באפליקציה מייתר עבור הלקוח את הצורך להתקשר למוקד הטלפוני וחוסך לו זמן וטרחה", אמרה.

היא הוסיפה כי "האפליקציה נבנתה בזמן שיא – מרגע ההחלטה על הקמתה ועד שהיא הייתה בחנויות. עם זאת, לא ויתרנו על היבטים של תשתית ואבטחת מידע. מדובר באפליקציה בעברית ובאנגלית, שמשתדרגת כל הזמן. יש אצלנו צוות שעובד עליה".

כהן ציינה שבקרוב תפתח הרשות אפליקציה דומה לנמל התעופה רמון, שנבנה בימים אלה וצפוי להחליף את נמלי התעופה אילת ועובדה.

באשר לפעילות המובייל הפנים ארגונית היא אמרה כי "פיתחנו שתי אפליקציות – BGN ו-Cargo".

"אפליקציית BGN מנהלת את העובדים בשטח ונותנת מידע למנהלים", הוסיפה כהן. "היא מאפשרת שיתוף מידע בין כל הגורמים, וזה דבר חשוב מאוד בפעילות של ארגונים, כולל של נמלי תעופה. היא פותחה על פלטפורמה של יבמ (IBM) ובימים אלה אנחנו עוברים לפלטפורמת Airwatch של VMware. האפליקציה תומכת ב-iOS ובאנדרואיד (Android), ואנחנו פועלים על מנת לתמוך במכשירים על בסיס מכרז החשכ"ל (מכרז הטלפונים לעובדי המדינה, שהוציא החשב הכללי במשרד האוצר – י"ה)".

"Cargo", ציינה, "היא אפליקציה פנים ארגונית שפרוסה במסופי גבול וחולשת על כל התהליך של קליטת המשאיות שעוברות בהם ותיעודן. הדבר נעשה בשטח, במקום לחזור למחשב, וחסך שעות רבות של עבודה".

בהמשך היא דיברה על האתגרים הטכנולוגיים הפנים ארגוניים והעסקיים של רשות שדות התעופה. "אנחנו צריכים לתת למשתמשים מידע עדכני וזמין – להציג אותו ולעדכן אותו", אמרה כהן. "ככל שעולם המובייל הפנים ארגוני מתפתח, אנחנו צריכים להגיע ליותר ויותר מערכות ליבה ולספק חוויית משתמש טובה ככל האפשר. היחידה אמונה על התאמת חוויית המשתמש לתהליך העסקי, שיהיה קל לתפעל את האפליקציה, כמו גם על ניהול תכנים ותקני נגישות".

"כמו כן", הדגישה, "אנחנו חייבים לתמוך בעבודה אופליין ולשלב טכנולוגיות חדשות, בהתאם לדרישות העסקיות ולבשלות הטכנולוגיה".

קרמר הוסיפה ש-"המובייל והתעופה הם שני תחומים דינמיים ואנחנו נדרשים לתת להם פתרונות בשגרה ובחירום, כולל פתרונות אד הוק, בהתאם לאירועים, כמו גם תמיכה 24/7". כמו כן, היא ציינה ש-"אנחנו פותחים ערוצים חדשים של הכנסות עבור רשות שדות התעופה. כך, למשל, בקרוב יהיה ניתן לקבל דרך האפליקציה של רשות שדות התעופה קופונים ומידע על מבצעים בדיוטי פרי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים