הצעת החוק להגבלת השימוש באינטרנט עברה בוועדת החוקה

ההצעה של שרת המשפטים מתירה למדינה לבקש מבית המשפט צו לסגירת אתר, במידה שהיא סבורה שהוא מסית לטרור או משמש לפעילות פלילית ● בקרוב צפויה ההצעה לעלות להצבעה במליאת הכנסת

שרת המשפטים, איילת שקד. צילום ארכיון: חן גלילי

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב') את הצעתה של שרת המשפטים, איילת שקד, להגבלת השימוש באינטרנט, לקראת העלאתה להצבעה במליאת הכנסת.

הצעת החוק, שמשרד המשפטים בעצמו קורא לה "החוק להגבלת השימוש", קובעת שהמדינה תוכל לפנות לבית המשפט לקבלת צו בכדי לסגור אתר אינטרנט המשמש לביצוע של עבירות חמורות, כגון סחר בסמים, אתרים המשמשים ארגוני טרור, פרסום זנות והבאת אדם לזנות, הימורים ופדופיליה.

ההצעה זכתה לגינוי, בטענה שהיא מגבילה את חופש הביטוי. מדובר בחלק מהמלחמה של הממשלה בהסתה לטרור ברשת, שכוללת גם פניות לאתרים הגדולים ולרשתות החברתיות ומהלכי חקיקה נוספים. כמו כן, הוקמה מחלקה בפרקליטות המדינה שעוסקת בנושא זה.

לדברי שקד, "מקום שבו האינטרנט הופך לשטח הפקר, מקום שבו חופש הביטוי משמש לפגיעה בחיי אדם וניצולם או לשימוש פלילי, זה המקום שבו על הממשלה לקחת את המושכות ולומר 'עד כאן'".

דבריה הנוכחיים של שקד מצטרפים למה שאמרה בשבוע שעבר, בשבוע הסייבר של אוניברסיטת תל אביב, שם טענה כי "המסיתים ברשת פוגעים ביכולת המדינה לשמור על ביטחונה ובריבונותה. ההסתה והשבח למפגעים שיש ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל הן הדלק המרכזי לטרור".

"לשים קץ לג'ונגל ברשת"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר בדיון כי "ההצעה היא צעד ענק ליכולת המשטרה להילחם בפשיעה ובהסתה אונלין. קיים במדינה מצב הזוי שלפיו למשטרת ישראל אין סמכות להגביל או לחסום גלישה לאתרי אינטרנט המעודדים עבירות פליליות או מבצעים אותן. אנחנו סוגרים פער אכיפתי של שנים רבות, שבהן החוק היה מנותק ממגמת המעבר של הפשיעה לרשת. הסמכויות החדשות יאפשרו למשטרה לשים קץ לג'ונגל ברשת, ולהיאבק בפושעים ובמסיתים שהעבירו את פעילותם אליה".

לעומתו, ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), ציינה ש-"מדובר בחוק שנותן כלים דרקוניים לרשות המבצעת. החשש הוא שהממשלה תעביר עוד חוק שבעיניה לגיטימי ורשימת העבירות שנגדן החוק פועל תלך ותתפח. השאלה היא איפה עובר הגבול. התחושה היא שהחוק יכול לחול בקלות על דברים נוספים וששומרי הסף לא מחוזקים דיים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סיו צ׳אנג

    כן, גם בסין הממשלה מנסה לצנזר את האינטרנט, הפייסבוק, היוטיוב וכו.. האם סוחרי הסמים לא ימצאו דרכים לפרסם באתרים מחו״ל אשר לא ניתן לחסום? האם אתרי ההימורים לא ימצאו אפליקציות צד שלישי שיוכלו לשרוד את החסימות דרך וי.פי.אן ופרוקסי? האם אתם באמת חושבים שתוכלו לחסום לנו את האינטרנט ולהחליט לנו לאן לגלוש ולאן לא לגלוש ומחר איזה חבר כנסת מהשמאל ירצה להתבטא ושרת המשפטים תחשוב שהוא מסית אז היא תחסום אותו ותסתום לו את הפה.. ככה זה היום אני מחר אתה ומחרתיים שנינו בכלא כי בכלל דיברנו

אירועים קרובים