"מנהל פרויקטים שלא ישכיל להשתנות – יטבע כמו הטיטאניק"

"נדרש לתפוס את העקרונות, להבין מהם הפרויקטים האמיתיים, איך מזהים אותם - ואיך יוצרים לאורך זמן הלימה שלהם עם האסטרטגיה הארגונית", אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה

אבנר שטראוס, מנכ''ל שטראוס אסטרטגיה. צילום: ניב קנטור

"רק 26% מהפרויקטים עומדים בכל המטלות שלהם – לוח זמנים, תקציב ותכולה. 28% מהם נכשלים, חלקם בכישלון מהדהד, ו-46% מכונים במכבסת מילים 'פרויקטים מאותגרים', משמע שהם הסתיימו בחריגה מטורפת בלוח הזמנים, בעלות או בתכולות. מנהל פרויקטים שלא ישכיל להשתנות ולשנות את אופן פעילותו ימצא את עצמו טובע כמו הטיטאניק", כך אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה.

שטראוס דיבר בכנס השנתי של העמותה לניהול פרויקטים בישראל, PMI. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, תחת הכותרת "אסטרטגיה חשיבה יוצרת ערך". את המליאה המרכזית באירוע, שהשתתפו בו יותר מ-1,000 מקצועני ניהול פרויקטים, הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי שטראוס, "חלק ממימוש הפרויקט טמון ביכולת לתמוך באסטרטגיה העסקית של הארגון. נדרש לתפוס את העקרונות, להבין מהם הפרויקטים האמיתיים, איך מזהים אותם – ואיך יוצרים לאורך זמן הלימה שלהם עם האסטרטגיה הארגונית".

הוא ציטט את ג'ון ת'יין, לשעבר מנכ"ל מריל לינץ' (Merrill Lynch), שאמר: "אני לא רוצה לחכות לאובר (Uber) של הבנקים". לדברי שטראוס, "התמורות והשינויים בשוק דורשים היערכות מתאימה. בלוקבסטר (Blockbuster) הובסה על ידי נטפליקס (Netflix), טויס אר אס (Toys R Us) הובסה על ידי אמזון (Amazon), שמזעזעת את וולמארט (Walmart), ובנקים וחברות אשראי דואגים מ-PayPal וממיזמים פיננסיים חוץ בנקאיים אחרים".

שטראוס הרחיב בנושא זה ואמר ש-"הבנקים הגדולים, חברות האשראי והמוסדות הפיננסיים רואים בדאגה מיזמים פיננסיים אינטרנטיים שונים, והם משקיעים מיליונים רבים בבניית בנק אינטרנטי טהור". הוא הביא כדוגמה את Fidor, בנק אינטרנטי לחלוטין בגרמניה, שלדבריו "מוציא 40 דולר על גיוס לקוח חדש – לעומת 350 דולר שהם העלות של לקוח חדש בבנק רגיל. גם עלות ה-IT קטנה יותר בבנק זה ועומדת על 15 דולר למשתמש לשנה, לעומת 300-350 דולר לכל משתמש לשנה בבנק רגיל".

שטראוס הציג את "ה-ABC של העולם החדש: A – האפליקציות (Apps). ארגונים נדרשים לנוכחות קבועה בכל הפלטפורמות, לרבות אלה הניידות. B – ה-Big Data. המידע הוא הבסיס לכל מימד עסקי. C – הענן (Cloud), שארגונים נדרשים לעבור אליו לטובת ההתייעלות התפעולית".

נועה שני, מנהלת תחום ניהול פרויקטים הנדסיים ופתרונות B2B בשטראוס אסטרטגיה. צילום: ניב קנטור

נועה שני, מנהלת תחום ניהול פרויקטים הנדסיים ופתרונות B2B בשטראוס אסטרטגיה. צילום: ניב קנטור

"הכול מתחיל מהאסטרטגיה העסקית", אמר שטראוס. כאן הוא ציטט את אלי הורוביץ ז"ל, שהיה מנכ"ל ויו"ר טבע, והפך אותה לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם. לדברי הורוביץ, "בניית אסטרטגיה היא כמו מערכת חיסון לארגון. היא מאפשרת להתמודד עם המשברים בדיוק כמו גוף האדם המתמודד מול מחלה. זהו כלי המקנה יכולת לספק תחזיות לגבי עתיד, המאפשר להתמודד עם סביבה משתנה על ידי חיזוי שינויים. האסטרטגיה מקנה לעובדים תחושת כיוון".

שפה אחת אחודה

דוברת נוספת בכנס הייתה נועה שני, מנהלת תחום ניהול פרויקטים הנדסיים ופתרונות B2B בשטראוס אסטרטגיה. היא אמרה כי "לרוב, ניהול פרויקטים משויך לתחומי בינוי, הנדסה ו-IT. רק מעטים חושבים שיש לנהל פרויקטי שיווק ומכירות בדרך זו. זאת, על אף שעלותם גבוהה וההשפעה שלהם על שורות הרווח בארגון היא דרמטית".

"את הפרויקטים", ציינה, "נדרש לנהל בשפה אחת ואחודה, כזו הקשורה לאסטרטגיה העסקית. כל הפרויקטים צריכים להיות מנוהלים באותה מערכת ובאותה מתודולוגיה של ניהול פרויקטים. פרויקט צריך להיות תחת שקיפות ארגונית".

"אנחנו דוגלים במתודולגיית האורות הצהובים", הסבירה שני. "כשמעלים דגל אדום – אין הרבה מה לעשות, הפרויקט כבר חרג במימדים השונים. אם ננהל אותו בתפיסת האורות הצהובים, כבר מאבני הדרך הראשונות, נוכל להתמודד עם העיכוב, למזער את הסיכון עוד בהיותו קטן, וכך לצמצם את עלויות הנזקים. אנחנו מציעים לעבוד עם פורטפוליו אחד, אחיד ושקוף, ומאמינים שלא משנה מהם הכלים לניהול הפרויקטים בהם משתמשים – אלא המתודולוגיה".

שני נתנה דוגמאות לניהול מוצלח של הפרויקט, תוך הלימה לאסטרטגיה העסקית של הארגון. כך, אמרה, "בבנק הפועלים בוצע פרויקט למחשוב הגבייה המשפטית. הדבר הביא לייעול תהליכי הגבייה, מעבר לתהליכים אלקטרוניים מלאים ובניית חשבונית גבייה משפטית בתהליך אלקטרוני B2B מלא. התועלות היו הגדלת שביעות הרצון בתהליך שקוף ללקוחות ולארגון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים