בגלל הפרטיות: עולם המיזוגים והרכישות משתנה בעידן ה-Big Data

מהם השינויים הללו ואיך על ארגונים להיערך אליהם? מה הם צריכים לקחת בחשבון? ואיזו עסקת ענק היוותה נקודת התפנית?

עו"ד קרין קשי. צילום: נמרוד גליקמן

התופעה של ענקיות טכנולוגיה שרוכשות חברות סטארט-אפ רק או בעיקר כדי לקבל גישה למידע על הלקוחות שלהן ולמזג אותו למאגרים העצומים שיש בידיהן מוכרת זה מכבר. כשגוגל (Google) פרסמה ב-2006 שהיא עומדת לרכוש את יוטיוב (YouTube), אז סטארט-אפ צעיר ולא רווחי, בתמורה לכ-1.6 מיליארד דולר, גבות רבות הורמו. אותן תגובות עלו גם ב-2012, כשפייסבוק (Facebook) הכריזה שהיא רוכשת את אינסטגרם (Instagram) בתמורה לכמיליארד דולר.

אבל כיום, את מה שהבינו ענקיות הטכנולוגיה כבר מזמן, מבינים גם מייסדי חברות הסטארט-אפ הקטנות. בימינו, Big Data הוא כבר מזמן השחור החדש ועל פניו נראה שכל הצדדים מרוצים. אולם, התוצאות של עסקה בולטת אחרת – רכישת ווטסאפ (WhatsApp) על ידי פייסבוק – מאותתות שחוקי המשחק משתנים.

עסקת הענק, בשווי של כ-19 מיליארד דולר, פורסמה ב-2014 וגררה מחאות כבדות של משתמשי ווטסאפ, כמו גם ביקורת קשה מצד הרגולטורים השונים, בקשר לחשש כבד לפגיעה בפרטיות המשתמשים בתחומם. בלית ברירה, ווטסאפ ופייסבוק פיזרו הבטחות למשתמשים שאפליקציית המסרים המיידיים תישאר יחידה אוטונומית ונפרדת, ולא תשנה את האופן שבו היא משתמשת במידע עליהם. במילים אחרות, פייסבוק לא תוכל להשתמש במידע על משתמשי ווטסאפ לצרכיה המסחריים.

על אף ההבטחות, באוגוסט האחרון פרסמה ווטסאפ עדכון למדיניות הפרטיות שלה, לפיו היא תחל לשתף מידע על משתמשיה עם יתר חברות קבוצת פייסבוק. מאז, החברות סופגות ביקורות רבות וסנקציות מהרגולטורים השונים. כיום, כשלוש שנים מאז סגירת העסקה השנויה במחלוקת, שיתוף המידע בין ווטסאפ לחברות קבוצת פייסבוק נמצא תחת סימן שאלה גדול.

לאתגרים איתם מתמודדת פייסבוק בניסיון ליהנות ממאגר המידע של ווטסאפ, אותה רכשה בעיקר למטרה זו, השלכות משמעותיות על עסקות רכישה של חברות טכנולוגיה. נושא הגנת הפרטיות במידע נהיה מרכזי יותר במשא ומתן בעסקות מיזוגים ורכישות של חברות Big Data, ורוכשות פוטנציאליות שואפות להסדירו לפני סגירת העסקה וכתנאי להשלמתה. לפיכך, כחלק מאסטרטגיית האקזיט שלהן, חברות סטארט-אפ נדרשות לנקוט גישה פרו-אקטיבית ביחס להיבטי הפרטיות החלים עליהן.

מה לעשות – ומתי?

חלק מהאלמנטים של אסטרטגיית המיזוגים והרכישות של חברות סטארט-אפ צריכים להיות מיושמים כבר מראשית פעילותן. בין השאר, הם כוללים:

• תכנון נכון של התבטאויות בנושאי הפרטיות, הן בפרסומים לתקשורת והן במסגרת מדיניות הפרטיות שלה. עמידה במשימה זו עלולה למנוע מצב של יצירת הבטחות כבדות ביחס לשימוש ושיתוף במידע על משתמשים, שנסיגה מהן תאלץ קבלת הסכמה אקטיבית מהם (שלרוב בלתי אפשרית להשגה).

• יצירת מנגנונים יעילים לקבלת הסכמה אקטיבית של המשתמשים לשינויים מהותיים במדיניות הפרטיות.

• הותרת פתח להעברת מידע לצדדים שלישיים בעקבות מכירת פעילות. אחרת, לא ניתן יהיה לבצע עסקת מכירת נכסים ללא הפרת תנאי מדיניות הפרטיות מול המשתמשים.

• הותרת אפשרות להעברת מידע למדינות אחרות, כדי לא לחסום עסקות רכישה בינלאומיות.

הכותבת הינה עורכת דין במחלקת האינטרנט במשרד ברנע ושות'.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מושית

    כל נושא הפרטיות זה עדיין uncharted water. מאמר שמעלה נקודות מעניינות.

אירועים קרובים