להיות מנמ"ר ולהישאר מנמ"ר

מנמ"ר שלא יקדיש זמן ומחשבה מעמיקה ויתבונן בתבונה במציאות המשתנה לנגד עיניו, עלול להישאר מאחור - הרכבת תחלוף על פניו, והוא עלול להיות לא רלוונטי ● חלק א'

הגיע הזמן להשתדרג. צילום: pichetw/BigStock

התמורה בשנים האחרונות באופי תפקידו של המנמ"ר בעולם הארגוני היא מדהימה. שינוי זה קרה עקב התחרות העצומה בשוק העסקי ובמקביל לשינוי המהיר בטכנולוגיה, שהציבה בפני הארגונים אתגרים חדשים.

כבר מזמן תפקידו של המנמ"ר לא מסתכם בעיסוק בטכנולוגיה עצמה – תוך התמקדות באוטומציה ואספקת כלים שיאפשרו את התפעול השוטף של הארגון  ללא תקלות.

השינוי המהותי שחל בתפקיד המנמ"ר היא שהוא נדרש להיות מנהל שמכיר את פרטי הפרטים של הפעילות העסקית של הארגון, הוא נדרש להיות יזם, הוא נדרש לחשוב מחוץ לקופסא, להיות מוכוון סייבר, ולכוון את המצפן שלו לצפון החדש (דיגיטל).

למצוא את התהליך השלם

לדעתי המעבר מתפקיד טכני לתפקיד ניהולי הוא לא סתם שדרוג (אבולוציה) אלא מהפכה אמיתית (רבולוציה). מנמ"ר שרוצה להמשיך להיות מנמ"ר חייב להימצא במרכזה של כל החלטה אסטרטגית ארגונית, ולעיתים קרובות אף בין יוזמיה ומוביליה.

מנהל מערכות המידע צריך להכיר את תחומי פעילות החברה לעומקם, על מנת שיוכל לחבוש את כובע "היועץ"; "מוביל השינוי"; "זרז חדשנות"; ולמצוא את התהליך השלם והפתרון הטכנולוגי שישרת את החברה בצורה המיטבית.

מיקוד המנמ"ר כיום הוא בשיפור ההכנסות והתפעול של הארגון, וזאת בהשוואה לעבר, בו תפקידו העיקרי של המנמ"ר היה להפחית את עלויות מערכות המידע.

התפקיד כיום מחייב את המנמ"ר להתמקד בשיקול העסקי. חלק מהתפקיד החדש דורש יצירת ארכיטקטורה ארגונית כבסיס חדש לכל צעד וצעד במחשוב מההתחלה ועד הסוף. הארכיטקטורה הארגונית מאפשרת ליישר את הקו בים הצרכים של הארגון (העסקיים והאסטרטגיים במהותם), לבין ה-IT והצד של הטכנולוגיה והמחשוב.

מנמ"ר שרוצה להמשיך להצליח חייב לשדרג את עצמו מטכנולוג שעוסק בניהול לחבר הנהלה שמבין בטכנולוגיה, ולחבר את הטכנולוגיות למימד העסקי בארגון.

ליצור את ההזדמנות ליצירת ערך עסקי

במיצוב החדש המנמ"ר נדרש להיות בעל ראייה עסקית רחבה יותר, יש לו תחומי עיסוק ופעילות רחבים יותר, ואחריותו להצלחה העסקית היא חיונית. הוא נדרש לפעול בשלושה מישורים: ליצור את ההזדמנות ליצירת ערך עסקי הטמון בטכנולוגיה עבור הארגון, ליזום ולהוביל מהלכים כמנהל בעל ערך, לתפעל את מערכות המידע כארגון עסקי לכל דבר ועניין.

השינוי בתפקיד המנמ"ר נובע בעצם מהשינוי בתפקידה של יחידת ה-IT בארגון. במקום להיות אי בודד בארגון, שבמקרה הטוב מספק שירותים למחלקות השונות, ובדרך כלל זוכה להרמת גבה על תרומתו לארגון, הופך ה-IT לגורם מרכזי בעסק ובקידומו.

בעיקרו של דבר מדובר בתפיסתו העצמית של ה-IT כמעורב ומתואם עם הפעילות העסקית של הארגון. ולא פחות חשוב מכך: ראיית הארגון את ה-IT כגורם משמעותי, רב חשיבות ומוביל בפעילות העסקית.

במקביל השתנו גם תפקידו של המנמ"ר וחשיבותו לארגון, והוא נתפס כשותף בכיר בהנהלת הארגון, האחראי לא רק להוצאות כי אם גם גורם מרכזי שתורם משמעותית לשורה התחתונה. טכנולוגיית מידע כבר אינה אי בודד, אלא כלי מאפשר רב חשיבות להצלחה העסקית של הארגון.

להלן עיקרי השינויים שעבר תפקיד המנמ"ר, שמאפשרים לו לבצע את המוטל והמצופה ממנו בהצלחה רבה:

● מניהול טכני למנהיגות רבת השראה

המנמ"ר לא רק מנהל את עובדיו, אלא הופך למנהיג בעל השפעה בארגון כולו, המעורב בתהליכים ומשרה מרוחו, מהידע שלו ומניסיונו על אנשיו ועל הארגון. אגב, שינוי זה סולל את הדרך להתקדמות המנמ"ר לתפקידי ניהול בכירים יותר בארגון.

● מהתגוננות למודעות עצמית

מנמ"רים רבים היו עסוקים בהסברים ובהצטדקות על כך שהם מוציאים כספים ודורשים תקציבים. למנמ"ר של היום יש מודעות עצמית חזקה – הוא מבין את תרומתו לארגון, ולא פחות מכך, הארגון מבין את תרומתו ואת חשיבות ה-IT.

● מייעוץ טכני למעורבות עסקית

במקום  להמליץ במקרה הטוב מה צריך לעשות, עוברים המנמ"רים למעורבות מלאה בארגון ובמימוש יעדיו. ארגונים מבינים שמכירות זה מחשוב, ששירות לקוחות זה מחשוב, שתמיכה זה מחשוב. ומתוך הבנה זאת, תפקידי המנמ"ר וה-IT מקבלים חשיבות רבה יותר.

● מ-"אנחנו והם" – ליחסי שותפות בעלי ערך מוסף
כאמור ה-IT כבר לא אי בודד בתוך הארגון. היום מבינים בארגונים את חשיבותם של אנשי ה-IT והמנמ"ר בראשם, והיחסים הופכים לבעלי ערך כאשר אנשי IT מעורבים בכל מהלך חדש מתוכנן של הארגון, אם זה מוצר חדש, שירות חדש, או מבצע שיווקי.

מנמ"ר שלא יקדיש זמן ומחשבה מעמיקה ויתבונן בתבונה במציאות המשתנה לנגד עיניו, עלול להישאר מאחור. הרכבת תחלוף על פניו, והוא עלול להיות לא רלוונטי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים