מסמך: פייסבוק יכולה לדעת איך ילדים ובני נוער מרגישים

הרשת החברתית יכולה לזהות מתי משתמשיה הצעירים מרגישים לחוצים, מבואסים, המומים, טיפשים, חסרי תועלת ובאופן כללי - ככישלון, כך עולה ממסמך שדלף ● החברה טוענת שהיא לא משתמשת בנתונים לצורך פרסום ממוקד

לחפש את הפוליטיקאי - ולפנות אליו. צילום אילוסטרציה: Pe3check, BigStock

האם פייסבוק (Facebook) יודעת איך ילדים ובני נוער מרגישים? לפי מסמך שדלף, התשובה לכך חיובית.

הרשת הענקית הולכת ותופחת, ומתקרב בצעדי ענק לנתון המדהים של שני מיליארד משתמשים. במקביל, נחשפות יותר ויותר עובדות על האמצעים השונים שמשרתים אותה בדרכה לשליטה המוחלטת, לתועלתה, בעולם הרשתות החברתיות, ובהתאמה – בציבור המשתמש בהן.

פרסום חדש של אתר The Australian מדווח על דו"ח פנימי של מנהלים בפייסבוק, שלפיו אלגוריתם מיוחד שמפעילה החברה יודע לספר לה בדיוק מתי 6.4 מיליון צעירים אוסטרלים (חלקם בני 14 בערך) חווים "רגעים שבהם הם זקוקים להגברת ביטחון". למעשה, ממש ברגעים אלה יכולה הענקית לדעת מתי משתמשיה הצעירים מרגישים לחוצים, מבואסים, המומים, חרדים, עצבניים, מטופשים, טיפשים, חסרי תועלת ובאופן כללי – מתי הם חשים ככישלון.

האם פייסבוק מעבירה למפרסמים נתונים לצורך ניצול ציני?

לפי ממצאי האתר, לא מדובר באיסוף אקראי של נתונים על מצבים רגשיים, כי אם במה שמסתמן לכאורה כאיסוף שמטרתו ניצול ציני של הנתונים לצרכי הפקת רווח כספי מהם באמצעות פרסום מפולח.

על פי The Australian, הנתונים הזמינים למפרסמים כוללים את מצבם של משתמשים צעירים – מיקומם, מספר החברים שלהם בפלטפורמה ובאיזו תדירות הם נכנסים לרשת החברתית דרך הסמארטפון או הדסקטופ. האתר גילה שפייסבוק הקדישה תשומת לב מיוחדת כדי להדגיש שהיא מסוגלת לאתר משתמשים בקונטקסט מסוים, כמו לזהות אנשים צעירים שמעוניינים לרדת במשקל.

אתר החדשות האוסטרלי דיווח שאת המסמך הכינו שני מנהלים בכירים של החברה באוסטרליה, דיוויד פרננדס ואנדי שין. נכתב בו שהרשת החברתית אוספת תובנות פסיכולוגיות על תלמידי תיכון, סטודנטים ואזרחים צעירים אוסטרלים וניו זילנדים.

למעשה, המסמך מהווה מצגת, שאותה לא פרסם האתר במלואה, שנכתבה בעבור אחד הבנקים הגדולים באוסטרליה ובה צוין שיש לחברה מאגר מידע של משתמשים צעירים – 1.9 מיליון תלמידי תיכון, 1.5 מיליון סטודנטים ושלושה מיליון עובדים. במסמך נכתב במפורש שפייסבוק אוחזת במידע מפורט על שינויים במצבי הרוח של המשתמשים הצעירים שלה, בהתבסס על "נתוני פייסבוק פנימיים", שאינם זמינים לציבור.

פייסבוק: אנחנו לא מציעים כלים למקד אנשים על בסיס מצב רגשי

כאשר פנה האתר בבקשה לתגובת הרשת החברתית על המסמך שדלף, שלטענת The Australian עלול להצביע על הפרה של הקודים לשיווק לילדים במדינה, סירב דוברה לציין האם שיטה זו של איסוף נתונים נמצאת בשימוש בכל רחבי העולם.

"פתחנו בחקירה כדי להבין את כישלון התהליך ולשפר את הפיקוח שלנו", ענתה החברה. הדובר גם ציין שפייסבוק תנקוט בהליכים לפי הצורך לטיפול בממצאים שיתגלו.

בתגובה לפנייתו של אתר Mashable ענה דובר הרשת החברתית שהתובנות שנאספו אודות הדמוגרפיה הזו לא שימשו מעולם למיקוד בפועל של מודעות. לדבריו, "פייסבוק לא מציעה כלים למקד אנשים על בסיס מצבם הרגשי". עוד צוין בתגובה שהניתוח שפורסם ב-Australian נועד "לסייע למשווקים להבין איך אנשים באים לידי ביטוי בפייסבוק. הוא מעולם לא שימש למיקוד מודעות והתבסס על נתונים אנונימיים ומצטברים".

אין זו הפעם הראשונה שבה הרשת החברתית הגדולה בעולם נקלעה לצרות בשל שיטות הפרסום שלה. בשנה שעברה מצא אתר ProPublica שהיא מאפשרת למפרסמים למקד משתמשים בפלטפורמת פייסבוק על פי גזע – דבר שעלול להפר את החוק האמריקני. החברה נסוגה במהירות מהתנהלותה זו כאשר הדברים הגיעו לכדי תביעה והכריזה שתפסיק להשתמש ב-"זיקה אתנית" כאמצעי להציג מודעות ממוקדות לדיור ולתעסוקה.

פייסבוק היא כיום אחת מזירות הפרסום הדיגיטליות הגדולות ביותר בעולם, ויחד עם גוגל (Google) היא שולטת ביותר משלושה רבעים משוק הפרסומות הדיגיטליות בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים