"יכולת התכנון של ארגונים כפי שאנו מכירים – פסה מן העולם"

"ככל שהעתיד הופך פחות ניתן לידיעה, כך נדרש להקדיש יותר זמן לתכנון כדי לנסות ולחזות אותו", אמר ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד-האט ● כדי להתמודד עם אתגר אי-הוודאות, מציע וויטהרסט את מודל "ההשפעה של היחיד"

04/05/2017 10:04
ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד-האט. צילום: רן מירון

"העולם נע מהר יותר והופך עמום יותר, והיכולת שלנו לחזות את אשר יקרה בעתיד הולכת ופוחתת", כך פתח ג'ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד-האט (Red Hat), את הרצאתו במליאת הוועידה השנתית של החברה שמתקיימת השבוע בבוסטון, ובה משתתפים כ-5,000 לקוחות, שותפים ומשתתפים בקהילת הקוד הפתוח.

לדבריו, "אני שומע מהמנכ"לים וממנהלי המחשוב בארגונים דאגה לגבי התמודדות עם כמויות הנתונים הגוברות, הטרנספורמציה הדיגיטלית הנדרשת, הגמישות והזריזות בה יש לנוע. כל אלה הם אופנים שונים לבטא את הדאגה לגבי המהירות שבה דברים נעים בעולם, והחשש המובן מפני היכולת הנמוכה לחזות מה עומד לקרות בעתיד הקרוב והרחוק, ואיך במצב עמום זה ניתן לתת מענה לסט הבעיות בפניהם ניצב הארגון".

וויטהרסט מציין כי אכן בסביבה יציבה וקבועה ארגונים יכולים לחזות באופן סביר ולתכנן כיצד הם חותרים לקראת היעדים שלהם, אבל לדבריו, ההיסטוריה והמחקר מלמדים שהמוח האנושי אינו כה מוצלח בחיזוי העתיד. "יותר מ-20 הטיות קוגניטיביות נפוצות ידועות לחוקרים ופועלות לשבש את היכולת שלנו לחיזוי מהימן", אמר.

לחטוף אגרוף בפנים

ההנחה שיש ודאות וסדר בעולם, מביאה לדבריו, לכך שארגונים מאלצים בסביבתם סדר ואסטרגיות שלעיתים אינן תואמות את מה שמתחולל או עתיד להתחולל סביבם.

וויטהרסט ציטט את מייק טייסון, שאמר כי לכל אחד יש תכנית עד הרגע שהוא חוטף אגרוף בפנים. "המודל הנוכחי לטיפול בחיזוי ותכנון, דומה בארגונים רבים והוא כולל לרוב קבוצת בכירים שמתכנסת יחדיו לתכנן ולהציע צעדים להשגת מטרות".

"ארגונים מסורתיים שכאלה אולי טובים בתכנון אסטרטגי, אך ככל שהעתיד הופך פחות ופחות ניתן לידיעה, כך נדרש להקדיש יותר ויותר זמן לתכנון כדי לנסות ולחזות את העתיד". לאור זאת, אמר, "יכולת התכנון כפי שאנו מכירים אותה פסה מן העולם".

לדבריו, "תכנון מאומץ יותר בסביבות לא ידועות הוא גדוש טעויות ואינו נותן עוד מענה מיטבי, והראייה שלנו מוגבלת מדי כדי שתהיה אפקטיבית בעולם הדינאמי של היום".

"השתתפות פאסיבית אינה מספקת"

כדי להתמודד עם אתגר אי-הוודאות מציע וויטהרסט את מודל "ההשפעה של היחיד", שהוא גם כותרת הוועידה השנה. "בשנה שעברה הנושא היה עוצמתה של ההשתתפות והחשיבות ליצור קהילות שמניעות חדשנות, והשנה המיקוד הוא בתפקיד החשוב שנוטלים אינדיבידואלים בהשתתפות, כיוון שברור שהשתתפות פאסיבית אינה מספקת".

"הבחירה להיות פסיבי, להרכין ראש ולבצע את מה שמורים לך, מביאה לכך שהחדשנות תמיד תהיה סביבך ולא אצלך", אמר. "האינדיבידואלים נדרשים היום יותר מאי פעם ליוזמה, לצעידה קדימה ולנסות דברים חדשים. כולנו נמצאים כאן היום בוועידה בזכותו של לינוס טורבאלדס שהחליט לשלוח אימייל שהזמין חברים לסייע לו בבניית מערכת הפעלה – מי יכול היה אז לדמיין את השינוי שזה יביא לעולם הטכנולוגי".

וויטהרסט טען בהרצאתו כי "חדשנות שיצרה שינוי משמעותי בחיינו, הגיעה במרבית המקרים מכך שאנשים שיתפו פעולה כדי ליצור שינוי מהותי". הוא ציין כי רד-האט יצאה כך לדרכה הטכנולוגית והעסקית, "תוך הכרה בפונטציאל שבעבודה עם קהילות קוד פתוח, וכיום היא מהווה משתתף אקטיבי בעל תפקיד מרכזי בעולם הקוד הפתוח".

לקחת סיכונים באופן מחושב

"אנו מתמקדים כיום ביצירת מרחב והקשר שבו לאינדיבידואלים יש הזדמנות להחליט על צעדיהם, להתנסות וללמוד, וזאת במקום לבנות מרשמים כדי להשיג ודאות לכאורה לגבי העתיד", אמר.

"אלה מכם שמעורבים ב-devops, מכירים ודאי בכך שמדובר בעיקרון חזק בסביבה זו, שמקדם גישה של יוזמה וניסיון, והתאוששות מהירה במקרה של טעות. אנחנו לא היחידים בשטח, קיימים לא מעט ארגונים מלבדנו שהצליחו לפענח איך ליצור מרחב והקשר שמאפשר לפרטים לפעול באופן משותף כדי ליצור חדשנות – אלה גם הארגונים שהסבירות להצלחתם היא גבוהה יותר", אמר.

וויטהארסט הבהיר כי גישת העצמת האינדיבידואל אינה שוללת את הצורך במנהיג חזק שיצביע על כיוונים ויקבל החלטות. "המנהיג צריך לחשוב היטב כיצד הוא מאפשר מרחב שבו אנשים מעודדים ליצור, לנסות דברים חדשים, ולקחת סיכונים באופן מחושב".

וויטהארסט סיכם כי "קוד פתוח הוא הרבה יותר מטכנולוגיה או סוג של רישיון. זו למעשה גישה אחרת – תהליכים, אופן פעולה ותרבות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים