עלייה בפערי השכר בין נשים לגברים בהיי-טק הישראלי

נתונים חדשים מראים שבשנה שעברה ירד שכר הנשים בהיי-טק ב-3% וזה של הגברים עלה ב-14% ● כמו כן, חלו ירידות במספר הנשים שהתקבלו לעבודה בענף ובמספר המועסקות בו

נשים מדברות היי-טק ושוויון. צילום אילוסטרציה: BigStock

פערי השכר בין גברים לנשים בהיי-טק מתרחבים: בעוד ששכר הגברים בתעשייה עלה ב-2016 ב-14%, שכרן של הנשים ירד ב-3%. בנוסף, מספר הנשים שהועסקו בהיי-טק אשתקד ירד ב-10%.

המספרים העגומים האלה עולים מנתונים שפרסמה חברת ההשמה Jobinfo לקראת יום האישה הבינלאומי, שיחול ביום ד' הקרוב. הם מראים שהשיח סביב הפערים בשכר (שנכונים לכלל המשק הישראלי) לא מביא לצמצומם, לפחות לא ככל שזה נוגע להיי-טק. על פי נתוני החברה, במרוצת השנה עמד השכר הממוצע של גברים בהיי-טק על 24,123 שקלים בעוד שזה של הנשים הגיע ל-19,500 שקלים.

כמו כן, עולה מהנתונים כי גברים בתפקידים טכנולוגיים עד דרג דירקטור השתכרו בממוצע 23,752 שקלים – עלייה של 16%, ונשים השתכרו בממוצע 19,268 שקלים – ירידה של 2%.

לדברי שרית מלכה-ליברמן, דירקטורית השמות ב- Jobinfo, "חלה ב-2016 עלייה של 12% בשיעור ההשמות לעבודה בהיי-טק לעומת השנה שקדמה לה. אף על פי שהיינו מצפים לראות יותר השמות של נשים, הנתונים מראים באופן מפתיע דווקא על ירידה: אם ב-2015 הנשים היוו 22% מסך ההשמות שביצענו עבור חברות היי-טק בישראל, הרי שב- 2016 הן היוו 17% בלבד. לעומת זאת, בקרב הגברים חלה עלייה של 18% והם עמדו על 83% מסך ההשמות שביצענו בענף ההיי-טק בשנה שעברה".

מקור: Jobinfo

מקור: Jobinfo

גברים לפיתוח, נשים לכספים ואדמיניסטרציה

עיון מדוקדק בנתונים מעלה כי המקצועות הטכנולוגיים עדיין נחשבים "גבריים" יותר לעומת מקצועות השיווק והאדמיניסטרציה. 83% מהגברים גויסו לתפקידים טכנולוגיים ו-4% בלבד לתפקידי שיווק ומכירות. בקרב הנשים, 63% גויסו לתפקידים טכנולוגיים, 10% לתפקידי שיווק ומכירות ו-6% לתפקידי כספים ואדמיניסטרציה, שגם ב-2016 נשלטו על ידיהן.

השכר הממוצע לנשים בתפקידי בקרת איכות (QA) בענף עמד אשתקד על 18,380 ש'לים, בתפקידי פיתוח תוכנה על 22,640 שקלים ובפיתוח חומרה – על 23,500 שקלים. השכר הממוצע לנשים בתפקידים בכירים עמד על 26,667 שקלים. לעומת זאת, הגברים בתחומי הפיתוח מתוגמלים יותר מהנשים באופן משמעותי: השכר הממוצע של בודקי QA עמד על 21 אלף שקלים, של אלה מהם שהועסקו בתפקידי פיתוח תוכנה על 24,690 שקלים ובתפקידי פיתוח חומרה – על 23,850 שקלים. שכר הגברים שגויסו לתפקידים בכירים עמד בממוצע על 33 אלף שקלים.

מקור: Jobinfo

מקור: Jobinfo

אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo, אמרה כי "אין סגירת פערים בשכר הנשים לעומת שכר הגברים. הרבה דיו נשפך והרבה מילים נאמרו על הגדלת מצבת הנשים בתפקידים טכנולוגיים בהיי-טק. יתירה מזאת, הרבה חברות אומרות לנו שהן מעוניינות להגדיל את מצבת הנשים אצלן. אלא שבפועל, אנחנו רואים ומודדים תוצאות אחרות. ב-2016 ראינו ירידה באחוז ההשמות של נשים בהיי-טק וגם אם יש עלייה באחוז ההשמות בתפקידים טכנולוגיים של נשים בהשוואה ל-2015, הרי שבערך מוחלט מדובר בפחות השמות של נשים ואנחנו רחוקים מלראות מגמה של עלייה במספר האיושים הטכנולוגיים על ידי נשים".

אחימאיר הוסיפה ש-"יידרשו שנים של פרויקטים שתחילתם בתיכון, כגון 'מהנדסות העתיד', שייטעו בלב הנערות והנשים את הרעיון שקריירה בהיי-טק, בתפקידים הנדסיים-טכנולוגיים, היא התפתחות קריירה טבעית עבורן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים