הרקטה של מייסד אמזון נחתה בשלום

בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס השיקה בסוף השבוע בהצלחה רקטה תת-מסלולית בלתי מאוישת, שהגיעה לגובה של 63 קילומטרים מעל כדור הארץ לפני שנחתה בטקסס ביום ו' האחרון ● לדבריו הצלחה במשימה תגרום לכך שבסופו של דבר ש-"מיליוני אנשים יחיו ויעבדו בחלל"

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

בלו אוריג'ין (Blue Origin), חברה שמפתחת רקטות לחלל, השיקה בסוף השבוע בהצלחה רקטה תת-מסלולית בלתי מאוישת, שהגיעה לגובה של 63 קילומטרים מעל כדור הארץ לפני שנחתה בטקסס ביום שישי האחרון. החברה היא בבעלותו של ג'ף בזוס, מייסד אמזון (Amazon), דבר שמושך אליה תשומת-לב גדולה במיוחד, למרות שגם הביצועים המרשימים והסקרנות האם דונלד טראמפ עלה על הטיסה או לאו, עושים את שלהם.

זוהי ההשקה השנייה של רקטה שמבצעת בלו אוריג'ין, ומדובר על צעד נוסף קדימה להגשמת המטרה של בזוס לפתח רקטות שיוכלו לטוס לחלל במסלול מסוים ולאחר מכן לחזור לכדור הארץ באופן מדויק. הרקטות של בלו אוריג'ין נועדו לשימוש חוזר, מה שאמור להפוך את המסע בחלל לפחות יקר על-ידי הפחתת עלויות ההמראה. הצלחה במשימה ובייצור סוג כזה של רקטות תגרום לכך שאפשר יהיה בסופו של דבר ש"מיליוני אנשים יחיו ויעבדו בחלל", כך כתב היזם בעל החזון בפוסט שפרסם בבלוג החברה באתר האינטרנט שלה.

החברה פרסמה סרטון וידיאו של השקת הרקטה המכונה New Shepard שעלתה לאוויר בשעה 11:22 בוואן הורן שבטקסס, והנחיתה את עצמה באותו מתקן שיגור מספר דקות מאוחר יותר. את אותה מלאכה מוצלחת ביצעה הרקטה גם בהטסה הקודמת בנובמבר האחרון.

בזוס סיפר בפוסט בגאווה רבה על אסטרטגיית נחיתתו הממוחשבת של רכב החלל, המקנה לו מרחב תמרון באופן שבו הוא ממקם את עצמו במנחת כשהוא יורד בחזרה לארץ. "זה כמו טייס שמיישר את המטוס לאמצע המסלול. אם המטוס זז רק מעט אל מחוץ למרכז כשאתה מתקרב לנחיתה, אתה לא סוטה ברגע האחרון על-מנת להבטיח שתפגע בנקודת האמצע המדויקת. אתה פשוט נוחת מעט שמאלה או ימינה מקו האמצע", כתב בזוס.

רקטות New Shepard חזקות מספיק רק כדי לעשות טיסות תת-מסלוליות. עם זאת בבלו אוריג'ין עובדים על בניית רקטות חזקות יותר, כך שניתן לנווט חללית במסלול. "אנחנו עובדים כבר יותר משלוש שנים על פיתוח רכב ההקפה הראשון שלנו. למרות שזה יהיה הרכב הקטן במשפחה המסלולית שלנו, עדיין מדובר על כלי הגדול פי כמה מאשר ה-New Shepard", פירט בזוס.

מירוץ חלל-טק

בלו אוריג'ין הוא אחד מכמה מיזמי חלל שמקודמים בזמנים אלו על-ידי ענקיות טק, כש-SpaceX של אלון מוסק נחשבת כיריבה הראויה ביותר לציון. SpaceX שיגרה בהצלחה לווין של נאס"א ב-17 בינואר. רקטת הפלקון 9 ששוגרה מבסיס חיל האוויר ונדנברג ביצעה טיסה טובה, אבל הנחיתה המתוכננת על דוברה צפה בחופי קליפורניה נכשלה, כאשר אחת הרגליים קרסה וגרמה לרקטה ליפול.

את החברה שלו ייסד בזוס בשנת 2000 כדי לפתח רקטות בהמראה-אנכית ונחיתה-אנכית, שאמורות לקחת נוסעים לחלל. בפוסט שהתפרסם בבלוג שלו וסיפר על ההשקה של יום שישי חתם בזוס את דבריו במוטו הלטיני של החברה: Gradatim Ferociter! פירוש האמרה הוא "צעד אחר צעד, בפראות".

אגב, למרות הקדמה המדהימה עדיין מדובר על שלבים ניסיוניים מאוד שרחוקים שנות אור משלב שילוח אנשים על גבי הרקטות אל החלל. זאת כנראה הסיבה לכך שבינתיים, למרות שבעבר הזכיר בזוס את הרעיון בעת סכסוך מתוקשר עם המועמד לנשיאות דונלד טראמפ, עדיין לא ניתן לראות את טרמפ עולה על רקטה לצורך טיסה (חד-כיוונית) לחלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים