דיוויד מרקט: "מנהיג צריך לדעת קודם כל לגרום לאנשים לחשוב, עוד לפני שמגיעים למה לעשות"

מרקט, שהיה בעברו מפקד על צוללת אטומית בצי האמריקאי, סיפר כיצד למד מהי מנהיגות מודרנית בזמן שתפקד המפקד הצוללת

דיוויד מרקט, נואם וסופר בתחום הייעוץ למנהלים. צילום: קובי קנטור

"'אני לא יודע'. אני חושב שאלו שלוש המילים הכי חזקות והכי חשובות בהן מנהיג יכול להשתמש. זה עוצמתי. מנהיג מודרני לא צריך לדעת הכל, ולא סתם אומרים שהדרך הכי טובה לא לעשות טעויות זה לא לעשות. מנהיג צריך לדעת קודם כל לגרום לאנשים לחשוב, עוד לפני שמגיעים למה לעשות", כך אמר דיוויד מרקט, נואם וסופר בתחום הייעוץ למנהלים, בהרצאת המפתח שלו, 'יצירת מנהיגים בכל רמה', אותה נתן בכנס Agile Israel 2015.

הכנס, שנערך מזה השנה השמינית, הופק בשיתוף פעולה של אנשים ומחשבים עם חברת AgileSparks. הוא התקיים במתחם yes Planet בראשון לציון ומשך אליו קהל של מאות אנשים שקשורים לתחום האג'ייל (Agile) ולשימוש בו.

מרקט, שהיה בעברו מפקד על צוללת אטומית בצי האמריקאי, סיפר כיצד למד מהי מנהיגות מודרנית בזמן שתפקד המפקד הצוללת. "מדובר בכלי מאוד מורכב ויש הרבה חיבורים הדדיים. כשמשהו קורה כאן הוא יכול להשפיע שם, דבר שני הוא שמחיר הכישלון גבוה מאוד, עד כדי מוות. וחוץ מזה יש לנו לקוחות מאוד חשובים, כמו למשל נשיא ארצות הברית. בקיצור זה פחות או יותר כמו לכתוב תוכנה", הוא אמר בחיוך. "אני הגעתי לצי עם רעיון מסוים לגבי מנהיגות, כיצד לשלוט בדברים וכיצד לתקשר עם אירועים. מה שמצאתי שזה לא מספיק. לא שזה לא נכון לחלוטין מה שלומדים, אבל זה לא מתאים לעתיד. הדרך הא למדתי להיות מנהיג מבוססת על תורות של מאות קודמות. מה שקרה במהפכה התעשייתית, והתגבש לאחר מכן עם השנים, זה שצמצמנו את המגוון. למדנו שמנהיגות זה היכולת לכוון אחרים, לומר לאנשים אחרים מה לעשות, והם יעשו מה שאומרים להם כי הם יהיו צייתנים".

עם מה שלמד על מנהיגות הגיע מרקט גם לצוללת עליה פיקד בסופו של דבר. " היה לי חלום מילדות להיות קפטן של צוללת. זה כל מה שעניין אותי. היו לי עליות וירידות בצי ואז לאחר 17 שנים השם שלי הוכרז כמפקד, ונשלחתי ללמוד במשך שנה את הצוללת שהייתי אמור לפקד עליה. למה הייתי צריך להשקיע שנה? כי לפי ההגדרה המקובלת המנהיג צריך לדעת הכל ולתת תשובות לכולם", הוא סיפר. "אבל ברגע האחרון קיבלתי צוללת אחר בשם סנטה-פה, וזו הייתה הצוללת שאף אחד לא רצה לקבל. זה היה מפחיד, לא הביצועים של הצוללת ולא היכולות שלה, אלא שהיא מתפקדת אחרת לחלוטין מזו שהייתי אמור לפקד עליה ולמדתי בעל פה. כל פיסת ציוד הייתה שונה, אבל אני באתי ממודל מנהיגות שאני אמור לדעת הכל אבל למעשה לא ידעתי כלום. אבל אני לבשתי את המדים הלבנים שלי ולקחתי פיקוד".

מהר מאוד, מספר מרקט, הוא הבין שהוא עושה טעויות. "הבעיה הייתה שאני נותן את הפקודות ובסופו של דבר זו רק שאלה מתי אני אתן עוד פקודה גרועה. הבנתי שאני צריך להפסיק לקבל ההחלטות, כי זה משוגע", הוא אמר. "הבנתי שצריך לחול שינוי בדרך של המנהיגות, שמה שלמדתי כבר לא מתאים לעידן המודרני ולא לעתיד. הבנתי שמנהיגים צריכים לתת לאנשים המקצועיים לקבל החלטות, ואלה צריכים לדעת את העבודה שלהם לטובת כלל הארגון,אחרת זה לא יתאים למה שאנחנו רוצים להשיג".

מנהיג בתקופתנו צריך לעבור שינוי בהשקפת העולם השלו, טוען מרקט. "התפקיד של המנהיג הוא לגרום לאנשים להרגיש בטוחים ולא לחוצים, כי קשה להיות יצירתיים ולעבוד ביעילות כשלחוצים. מנהיג טוב גם לא צריך לשנות את האנשים אלא לספק להם סביבת עבודה נוחה בה הם מרגישים טוב והם שמחים לעבוד ולקחת אחריות. אולי כמנהיג יש לך כך חשש לאבד שליטה, אבל מנהיגים צריכים להיות אמיצים כדי לגדל את המנהיגים הבאים, גם אם זה מפחיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים