שנת הטשטוש המוחלט

2015 תתאפיין בטשטוש בין הטאבלטים לסמארטפונים, כך שיותר ויותר מחשבי לוח יאפשרו לדבר באמצעותם ● עם זאת, אם לא יקרה משהו בולט, שוק הטלפונים החכמים יפנה השנה את מקומו בקדמת הבימה למחשוב הלביש

סוף עידן הסלולר ביד? צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

בשנה האחרונה ראינו ניצנים של תופעת גידול המסכים של הטלפונים החכמים. בלט בכך ה-iPhone 6, אבל לא רק הוא. התופעה הזאת צפויה להמשיך ולהתפתח, ולהיות בולטת בעולם הסמארטפונים ב-2015. כתוצאה מכך, המונח פאבלט ייעלם כמעט לחלוטין. הפאבלט נולד כדי לסמל את שכבת הביניים בתקופה בה רוב הטלפונים היו עדיין עם מסך 4 אינץ' ורק כמה בודדים היו מצוידים במסכי 5 אינץ' ומעלה.

מלבד העובדה שההיצע של טלפונים עם מסכים גדולים הולך וגובר, עד כדי הפיכה לסטנדרט, תתרום לגסיסת הפאבלטים חדירתה הצפויה של הטלפוניה בשנה הקרובה לטאבלטים עם מסכים בגודל של 7 אינץ', מבלי להעלות את מחירם באופן ניכר.

2015 תהיה שנת הטשטוש המוחלט. מכיוון שגם כך רוב האנשים משתמשים באוזניות רגילות או בבלוטות' (Bluetooth) כדי לדבר או לשמוע מוזיקה, אין סיבה שהמכשיר הסלולרי יהיה ביד. הכיס הקדמי של התיק או הצבה על השולחן יספיקו בהחלט. מכיוון שיותר ויותר מערכות שבבים מציעות שילוב זול יחסית של כרטיס SIM, במיוחד עבור הדור השלישי, האפשרות לדבר באמצעות הטאבלטים תופיע בהתחלה באלה שנמכרים במחירי הביניים ותגלוש מהר לטאבלטים הזולים. התופעה כבר קיימת – רק באחרונה יצא עוד טאבלט של BLU שמציע אפשרות כזו, אבל ב-2015 היא תתחזק.

מבחינה טכנית, המערכות על שבב ואפילו השבבים הגרפיים הגיעו השנה לקצה העליון. הן חברות שמבססות את הפתרונות שלהן על טכנולוגיה של ARM והן אלה מהן שעושות זאת על מעבדי אינטל (Intel) מציעות מעבדים עם ארבע וגם שמונה ליבות, ב-64 סיביות ובמהירויות שלא מביישות PC – עד 2.3 ג'יגה-הרץ בלי הרצה מיוחדת. מי צריך יותר מזה?

שינוי, אם נראה, יהיה בכמויות הזיכרון עמן מגיעים המכשירים. זיכרונות ה-LPDDR4 מגיעים לשוק ויחד עם עוד קצת ירידה במחירי זיכרון הפלאש (Flash) ולא אופתע אם נתחיל לראות מכשירים עם 4 ג'יגה-בייט זיכרון עבודה ו-128 ג'יגה-בייט זיכרון אחסון מובנה.

אופתע, ואני מאוד מקווה להיות מופתע, אם כבר השנה נראה טלפונים עם מסך גמיש באמת ולא רק מסכים קעורים או קמורים.

שאלה מסקרנת: מה יעלה החיבור בין לנובו למוטורולה?

בתחום מערכות ההפעלה, אנדרואיד (Android) תמשיך לשלוט בגדול, יותר בטלפונים ופחות בטאבלטים. תהיה זו השנה של Windows, אם מיקרוסופט (Microsoft) תצליח להוכיח ש-Windows 10 מחברת היטב בין כל תחומי המחשוב הנייד עד השולחני. פה ושם אולי נראה עוד טלפון או שניים מבוססי Firefox OS, ואולי סוף סוף נראה מכשיר כזה לשוק הביניים ומעלה, אבל זהו, פחות או יותר. אלא אם אפל (Apple) תחליט לפתע לשחרר את iOS גם ליצרני OEM. לא, זה לא יקרה.

שאלה אחרת שצריך לשאול היא מה יעלה החיבור בין לנובו (Lenovo) למוטורולה (Motorola)? האם הוא יעזור ללנובו להפוך באמת למתחרה לסמסונג (Samsung) ואפל? האם היא תהיה מסוגלת לקצץ אחוזים משמעותיים מנתח השוק של היריבה הדרום קוריאנית החזקה עד מאוד? לנובו מתכוונת להשאיר את המותג מוטורולה על כנו כדי לפרוץ איתו לצפון אמריקה באופן משמעותי יותר. מעניין יהיה לראות אם זה יעזור לה.

בארץ, רשתות הדור הרביעי כבר מוכנות לעבודה והקצאת התדרים מתקדמת ובעולם, רשת ה-4.5, ה-Advance, מתחילה להתקדם. גם חלק מהרשתות בארץ כבר מוכנות לדור ה-4.5, אבל לא נראה שנוכל להשתמש בהן ב-2015. אולי ב-2016.

בשורה התחתונה, אם לא יקרו דברים מפתיעים באמת, שוק הטלפונים החכמים יפנה את הבמה העיקרית, במת החידושים וההפתעות, למחשוב הלביש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים