2014 בעולם החומרה: שוק בהמתנה

השנה שחלפה התאפיינה בעיקר בהתפתחות של דברים שכבר ראינו ב-2013 ● שוק הטאבלטים אמנם עולה, אבל לא כמצופה, וייתכן שנראה בו קיפאון בתקופה הקרובה

הטאבלט לא ממריא. צילום אילוסטרציה: BigStock

המגמה המרכזית שאפיינה את 2014 בשוק החומרה היא שהעלייה בשוק הטאבלטים הולכת וקטנה. נכון שיש ירידה מסוימת במכירות של מחשבי ה-PC, אולם עדיין, על כל שלושה מחשבים אישיים נמכרים רק שני מחשבי לוח – כך על פי דו"ח של גרטנר (Gartner). ייתכן שבעתיד הנראה לעין צפוי קיפאון בשוק הטאבלטים.

לא, אני לא חושב שהטאבלטים ילכו בדרכם של הנטבוקים, אותם הם החליפו, לפחות בהיבט ה-"אופנתי". הם לא ייעלמו מהשטח כי אין סיבה שכך יקרה. מה שכן, לקראת סוף השנה ראינו שוב שינוי מחשבתי אצל החברות הגדולות. אם במשך 2013 ותחילת 2014 נאבקו היצרניות הגדולות על חדירה עמוקה לשוק הכניסה, זה שבו נמכרים טאבלטים עם מסכים בגודל 7 אינץ', שחלקם עולים כמו כמה מנות שווארמה, לקראת סוף הרבעון השלישי והרבעון האחרון של השנה התחלנו לראות טאבלטים שמיועדים לשוק הגבוה. אלה מציעים איכות גבוהה הרבה יותר ולעתים גם כמה תכונות מפתיעות, כמו המקרן ששולב ב-YOAG Tablet 2 Pro של לנובו (Lenvo) והאפשרות להריץ ארבע אפליקציות על מסך אחד ב-Galaxy Tab Pro של סמסונג (Samsung).

בנוסף, הטאבלטים הללו מהווים שינוי כיוון מבחינת הגודל. 10 אינץ' זה כבר ממש לא הגבול העליון. לא שהיצרניות הגדולות מתכוונות להפסיק לייצר טאבלטים עם מסכים קטנים, שמיועדים באופן מובהק לשוק הצרכני, אולם אם הן רוצות להתבלט ולהתחיל למכור מכשירים לשוק העסקי, הן צריכות להציע מכשירים עם מסך בגודל שמאפשר לעבוד בנוחות והצגה של כמה יישומים פתוחים זה לצד זה.

כמו כן, ניתן להבחין בכך ששוק הטאבלטים מתחיל לסגור את הפער, מבחינת התצורה, עם שוק הטלפונים החכמים. לאט לאט מתחילים לראות מכשירים שמציעים מסכים ברזולוציה גבוהה, שלא משאירים את מסכי ה-2K ויותר של הסמארטפונים לבד בפסגה. בנוסף, יותר ויותר חברות בתחום הזה התחילו להוציא דגמים של מכשירים המבוססים על פלטפורמת האטום (Atom) של אינטל (Intel), מה שבטח שחרר אנחת רווחה קלה, אולם לא יותר מקלה, בסנטה קלרה. המצב בטלפונים עדיין מכריע לטובתה של ARM.

מה שהפתיע במידה מסוימת הוא שבשוק כזה, מכירות ה-PC בסגנון 2 ב-1 לא רשמו הצלחה רבה. נמכרים לא מעט מחשבים כאלה, אבל המכירות שלהם היו צריכות להיות הרבה יותר גבוהות. השוק העסקי שבוי עדיין ברובו בידיים של מיקרוסופט (Microsoft) ו-Windows, כך שהפתרון הכי טבעי הוא לרכוש מחשב עם מסך ניתק, מסתובב או מתהפך, שמציע את שני העולמות ומריץ את מערכת ההפעלה של הענקית מרדמונד, שמתאימה לרוב המכריע של המערכות הארגוניות.

מה שקרה הוא שהכשלון של Windows 8, למרות השדרוג ל-Windows 8.1, בא כאן לידי ביטוי באופן מכריע. אם אין Windows 8 בארגון, אין סיבה לקחת מחשב עם מסך מגע. הוא פשוט לא עובד טוב עם Windows 7 ואלה שרצו לעבור לעולם ה-Ultrabook כנראה עשו זאת עוד לפני שהתחילו להגיע לשוק הצעות ה-2 ב-1.

מה עם המעבדים?

לא משנה אם מדובר באינטל או במעבדים שמבוססים על הטכנולוגיה של ARM, המזעור והשילוב ממשיכים בקצב מדהים. כולם מציעים כיום מערכות על שבב, כולל אינטל, והתחרות הולכת ומתגברת. כבר לקראת סוף השנה התחילו לצאת מכשירים מבוססי ARM ב-64 ביט, וכל השחקניות בשוק שולחות ידיים אל המכשירים האלה, כולל חברות קטנות, שבקושי ידענו על קיומן.

השבבים הגרפיים שמשולבים במערכות הללו כבר הגיעו לרמה שמאפשרת לטאבלטים וטלפונים להתחרות בקונסולות משחק, שבבי התקשורת כבר מציעים 4G כמעט כלאחר יד, אפילו במכשירי שוק הביניים, והתחממות כמעט שירדה מהפרק. הכול ביחד מוצע במין חתיכת סיליקון בגודל של כמה סנטימטרים בלבד לכל היותר. איך שלא מסתכלים על זה, זה מרשים.

בשורה התחתונה, אפשר לומר ששוק המחשוב של 2014 היה שוק בהמתנה ולא הייתה פריצת דרך של ממש אלא התפתחות של דברים שכבר ראינו ב-2013. האם זה ישתנה ב-2015? שאלה מסקרנת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים