רגע לפני שארדן עוזב את משרד התקשורת: רפורמת השוק הסיטונאי יצאה לדרך

בדקה ה-90 שלו במשרד אישר שר התקשורת את התעריפים שבהם תהיה בזק מחויבת למכור את תשתיות האינטרנט ושירותי הטלפוניה שלה למתחרות ● בכך הוא קבע כללי תחרות חדשים בשוק

הקמת המאגר הביומטרי - מהלך חיוני, כטענת השר ארדן, או מחטף, כטענת המתנגדים?

ממש בדקה ה-90 שלו במשרד התקשורת, אחר הצהריים והערב של יומו האחרון במשרד, השלים אתמול (ב') גלעד ארדן, שר התקשורת, כמה מהלכים חשובים שהחל בהם בזמן כהונתו. אחד מהם הוא העברתו בקריאה ראשונה של החוק להעברת שידורי עידן פלוס באינטרנט, אולם המהלך החשוב ביותר הוא רפורמת השוק הסיטונאי.

ארדן אישר את התעריפים שבהם תהיה בזק מחויבת למכור את השימוש בתשתיות האינטרנט שלה ובשירותי הטלפוניה לחברות תקשורת מתחרות, ובכך קבע כללי תחרות חדשים בשוק. הרפורמה תאפשר לחברות השונות (חברות תקשורת, ספקיות האינטרנט ואחרות) לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מבזק במחיר "סיטונאי", ובכך הן יוכלו להציע לציבור את כל שירותי התקשורת במחיר מוזל, לרבות שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט.

המחיר המדובר הוא 49 שקלים לחודש למנוי (לא כולל מע"מ) – עבור מהירות של 20 מגה, והוא יגדל בהתאם להעלאת קצב הגלישה ויחס ההעמסה. זאת לעומת המחיר הממוצע לצרכן עבור מוצרים אלה כיום, שעומד על כ-150 שקלים. הפער בין המחיר הסיטונאי שישלמו החברות לבזק ו-HOT על התשתית לזה שבו יוצעו השירותים לציבור יהיה בסיס התחרות בין הגורמים השונים.

"פתיחת האפשרות לכל חברות התקשורת להשתמש בתשתית האינטרנט של בזק, במחירים סיטונאיים, תאפשר סוף סוף תחרות בשוק התקשורת הביתי. היא תוביל להוזלת  המחיר שהציבור משלם עבור סל שירותי התקשורת ולכניסת מתחרים חדשים, שימכרו תכני טלוויזיה על גבי רשת האינטרנט", אמר ארדן.

רשימת השירותים הסיטונאיים, שעל תעריפיהם החליט שר התקשורת, כוללת שירות גישה רחבת פס מנוהלת, לרבות העברת נתונים בתצורת Multi Cast, שירות גישה לקנים, שירות טלפוניה, חכירת סיבים אפלים ושירות פירוק למקטעים (Subloop unbundling).

בהודעתו חזר משרד התקשורת על הטענה שהשליטה של בזק בשוק הטלפוניה מקשה על חדירת מתחרים חדשים ומדגיש כי קושי זה מצריך את התערבותו של הרגולטור. עוד מציין המשרד כי ההתערבות – חיובה של בזק באספקת שירותי טלפוניה סיטונאיים – היא מהלך שנעשה באירופה בעשור האחרון לשם קידום תחרות בתקשורת הקווית.

מה עם אלה שרוצים חבילה בלי טלפון?

המשרד החליט בנוסף על מתן אפשרות לרכישת קו לשירותי אינטרנט בלבד (Naked ADSL), מבלי שבעל הרישיון יחויב ברכישת שירות טלפוניה בתשלום נוסף. כך, לא יתייקר מחיר החבילה ללקוח שאינו חפץ בקו נייח, או מבקש לקבל שירותי טלפוניה בשיטת VOB. התעריף החודשי לקו ללא טלפוניה יעמוד על 32.56 שקלים לחודש (ללא מע"מ) והתעריף לקו כולל טלפוניה – על 39.43 שקלים לחודש (ללא מע"מ).

יחד עם התשלום עבור הקו, יידרש בעל הרישיון לשלם עבור נפח הגלישה הכולל שהוא ירכוש עבור לקוחותיו בסך 30.36 שקלים למגה-ביט לחודש. המשרד עדכן את התעריף לסכום זה (לעומת 25.25 שקלים במקור) לאחר שימוע שנערך.

שירות Multicast יאפשר לחברות תקשורת אחרות להעביר שידורי טלוויזיה בתצורת Broadcast על גבי הרשת של בזק. כך, הן יוכלו לשדר תוכניות בשידור חי לקהל לקוחות רחב במחיר סביר, דוגמת שידורי ספורט, אירועים המוניים, ועוד.  המפעילות ישלמו 15,517 שקלים עבור 1 מגה-ביט לחודש בהפצה ל-1,000 ארונות התקשורת הראשונים (MSAGs) שיבחר בעל הרישיון. ככל שהוא ירכוש את השירות בהפצה להיקף רחב יותר של ארונות תקשורת, יפחת התעריף באופן משמעותי.

מהודעת משרד התקשורת עולה בנוסף כי התשלום עבור יצירת דקת שיחה נקבע על 0.01 שקלים.

ומה עוד?

התשלום עבור שירות גישה לקנים יאפשר לבעלי הרישיונות לחכור אותם מבזק ולהשחיל בתוכם סיבים אופטיים וכבלי תקשורת, מבלי שהם יידרשו להשקעות בחפירת תשתיות, נקבע על 398 שקלים לק"מ לחודש.

חכירת סיב אפל שיאפשר לבעלי הרישיונות לחכור מבזק את הסיב ולהתקין בקצותיו את ציוד התקשורת נקבע על 484 שקלים לק"מ לחודש עבור הסיב הראשון ו-2.18 שקלים לק"מ לחודש עבור כל סיב נוסף באותו תוואי (עד ארבעה סיבים בסך הכול). בעלי הרישיונות לא יידרשו להשקעות בחפירות תשתיות ובהשחלת סיבים.

התשלום עבור שירות Subloop unbundling נקבע על 19.34 שקלים לחודש. השירות מאפשר לבעלי הרישיונות לחכור את מקטע תשתית הנחושת של בזק מבית המנוי עד לארון הרחוב הסמוך (MSAG), המהווה צוואר בקבוק בהשקעות ברשתות תקשורת, ולהתבסס בשאר חלקי הרשת על תשתית עצמאית או חכורה.

מבנה התעריפים החדש יאפשר לחברות למכור חבילת גלישה במהירות נמוכה יחסית (5 -10 מגה) למהירויות המשווקות כיום (20 מגה) במחירים הנמוכים מאלה הנהוגים כיום. יש לציין כי נכון לספטמבר 2013, כ-16.5% מלקוחות רשת בזק עשו שימוש במהירות של 5 מגה.

השוק הסיטונאי לא יפגע במיזם הסיבים האופטיים

עוד מזכירה הודעת משרד התקשורת, כי השוק הסיטונאי לא אמור לפגוע במיזם הסיבים האופטיים של IBC (תחת המותג Unlimited). "המחירים שמפרסם המשרד מעודדים גם את המשך ההשקעה בתשתיות מצד בזק, ומספקים תמריץ למיזם הסיבים האופטיים של IBC לפרוס בהקדם את התשתית השלישית, סיב לכל בית", נכתב בהודעה. "תשתית אינטרנט מבוססת סיבים אופטיים צפויה לספק חוויית גלישה טובה בהרבה מזו אשר מספקות החברות הקיימות, בזק ו-HOT – דבר שיקל על IBC ביכולת החדירה לשוק".

לאחר תחילת יישום השוק הסיטונאי יסיר משרד התקשרות בהדרגה את דרישות ההפרדה המבנית, יאפשר לבזק למכור חבילות שירותים כוללות ("באנדלים") ויפעל לשינוי שיטת הפיקוח על מחירי הטלפוניה של החברה.

מכמה רישיונות לרישיון אחד

כמו כן, השר ארדן הודיע אתמול כי משרד התקשורת גיבש מתכונת אסדרה חדשה, שבמסגרתה נקבע נוסח של רישיון כללי אחוד לאספקת כל השירותים הניתנים כיום באמצעות כמה רישיונות שונים – דבר המקשה על פעילות החברות ומסרבל את עבודתן.

לדברי המשרד, פישוט ושינוי שיטת הרישוי ביחס למפעילי תקשורת יקטינו את חסמי הכניסה של גורמים נוספים לשוק התקשורת ויאפשרו הגדלת מספר המתחרים, בלי שייפגעו איכות השירותים וטיבם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוריס

    בזק היא חברת נהדרת עם רמת שירות ומקצועיות גבוהה יותר מכל הדומות לה בישראל. רמת השירות והמצועיות עומדים במידה שווה לחברות דומות לה בעולם. זאת לא הפעם הראשונה ששר התקשורת "נכנס" בבזק. ואם יש לנו במדינה חברה ברמה כזו גבוהה , היה עושה טוב אדוני השר אם היה מניח לה. המשמעות של פגיעה בבזק היא באופן טבעי פגיעה בציבור. ואת האלמנט הזה החשוב ביותר השר ארדן ראה כלל וכלל וחבל. לבטח לא נרצה לקבל שירות ברמה של הוט, פלאפון, אורנג' סלקום ועוד ....

אירועים קרובים