"היחס של חברות הענק למידע שלנו מזלזל; לא סופרים את הגולשים"

"הן לא מתייחסות אלינו כאל בני אדם שיש להם מידע ופרטיות", אומר פרופ' מיכאל בירנהק, סגן דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ● הוא מסביר את הכשלים שקרו בפרשת דליפת המידע של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק, שנחשפה השבוע

פרופ' מיכאל בירנהק. צילום: יח"צ

השבוע נחשף כי הפרטים של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק דלפו לחברת קיימברידג' אנליטיקה, לטובת קמפיין הבחירות של טראמפ. מה זה מעיד על השימוש שעושים במידע שלנו?
"הייתה כאן שרשרת העברת מידע שהיו בה כשלים, והעובדה שהשרשרת נחשפה מראה עד כמה הכל רעוע ועד כמה היחס למידע האישי שלנו מצד חברות הענק מזלזל. פשוט לא סופרים את הגולשים, לא מתייחסים אליהם כאל בני אדם שיש להם מידע ופרטיות. הדבר גם חושף את היהירות של פייסבוק (Facebook) בעניין, גם אם יתברר שהיא בסדר מבחינה משפטית".

איך הזלזול הזה בא לידי ביטוי?
"ראשית, החוזה שמוצג בפני הגולשים שמצטרפים לפייסבוק הוא מאוד ארוך ואיש לא קורא אותו. הוא כולל ניסוחים מאוד רחבים, שלכאורה מסמיכים את פייסבוק לאסוף מידע. צריך להבין שמדובר לא רק במידע הגלוי – הפוסטים והתמונות של המשתמשים – אלא גם מי החברים שלהם, מה התדירות שבה הם גולשים, מהם תחומי העניין שלהם… כל מיני דברים שמאפשרים לפייסבוק לצבור מידע רב מאוד על 2.2 מיליארד משתמשים".

אילו עוד חוליות יש בשרשרת הכשלים בפרשה?
"אחת החוליות היא ההתקשרות בין פייסבוק לבין חוקרים, במקרה הזה החוקר מקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica). מאחר שיש לה מידע עצום, פייסבוק היא כר פורה למחקרים, וטוב עושה החברה שהיא מאפשרת גישה לחוקרים לסוגי מידע שונים. ההסכם בינה לבין החוקר מאפשר לו להשתמש במידע למטרות מחקר, אלא שלפי הדיווחים, הוא השתמש בו גם לצרכים אחרים ופנה לגולשים בבקשה להתקין אפליקציה כדי שישתתפו במחקר. הוא הציע להם תמורת זה סכום קטן, אבל יש להניח שהרוב הגדול של המשתמשים לא הבין מה בדיוק ייעשה במידע שלהם.

במשולש הזה, שבין הגולשים, פייסבוק והחוקר מקיימברידג' אנליטיקה, לכאורה יש חוזים שמסדירים את איסוף המידע והשימוש בו, אבל בפועל החוזים האלה נתנו לפייסבוק את הרשות לאפשר לחוקר ולחברה את הגישה ולאסוף מידע לא רק על המשתמשים הספציפיים, אלא גם על החברים שלהם ברשת החברתית. עקב כך, מ-270 אלף איש שהסכימו לתת את המידע זה הפך ל-50 מיליון איש, שרובם לא הסכימו, לא ידעו ולא הבינו.

החוליה השלישית היא השימוש במידע – כאמור, לא רק למטרות מחקריות אלא גם כדי לעשות מניפולציות פוליטיות, עד כדי כך שאנחנו לא יודעים אם הדבר השפיע על הבחירות בארצות הברית או לא. זה חמור גם מבחינת הפרטיות וגם מבחינת ההליך הדמוקרטי".

האם אתה מופתע מהפרשה?
"לא. שוק המידע הגלובלי הוא שוק ריכוזי, שנשלט על ידי מספר חברות מצומצם. גוגל (Google), פייסבוק, אמזון (Amazon), מיקרוסופט (Microsoft) ואפל (Apple) הן בעלות כוח עצום, שבהקשרים מסוימים משפיע עלינו לטובה, אבל יש לכך גם השלכות כלכליות ופוליטיות. הדברים שנחשפו עכשיו אינם מפתיעים את מי שעוסק בתחום, ומה שמפתיע הוא היהירות, ההיקף ועזות המצח שמתגלה בפרשה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים