מה דרוש כדי להיות מנהל דיגיטל בכיר?

ה-CDO הוא תפקיד במחסור, שרק באחרונה החל להיכנס באופן בולט בארגונים ● המגזין CIO פרסם מחקר ששרטט את הפרופיל הרצוי שלו

מנהל דיגיטל טוב צריך להכיר גם את מה שעושים המנהלים האחרים בארגון. צילום אילוסטרציה: BigStock

מנהלי הדיגיטל (CDO) נחשבים כיום כבעלי תפקידים בכירים בצמרת הניהולית של הארגון והם נתפסים כברי הסמכא העיקריים לניהול האסטרטגיה הדיגיטלית שלו. על פי פורסטר (Forrester), כ-45% מהארגונים הגלובליים מעסיקים מנהל דיגיטל והאחרים מתכוונים לעשות זאת במהלך השנים הקרובות.

המגמה הזו מאתגרת את מנהלי הארגונים לאתר את האנשים בעלי הפרופיל הנכון, שיכול לנבא הצלחתם בתפקיד חשוב זה. נכון לעכשיו, יש ואקום ניהולי בארגונים רבים ומנהל הדיגיטל הוא משאב אנושי שנמצא במחסור.

מה הסיבות לכך? האתר של המגזין CIO פרסם עיקרי עבודת מחקר שביצעה אחת מחברות ההשמה וכוח האדם בארצות הברית. החברה שרטטה את הפרופיל הרצוי של מנהל הדיגיטל, שלא קיים כיום במרבית הארגונים.

המחקר מציין שבשלבים הראשונים, כאשר החלו לעצב את תפקיד ה-CDO, הקריטריון המרכזי לאיתור מועמדים לתפקיד היה הידע הטכני שלהם. ואכן, בעלי תפקידים כאלה קיימים בארגונים כבר שני עשורים לפחות, אבל יש להם חיסרון, והוא העובדה שאין להם שום ידע עסקי שקשור בביזנס של ארגונם. הם אנליסטים מצטיינים של מידע, אבל רובם לא יודעים לדבר בשפה של מנהלי העסקים.

זה תהליך די דומה למה שקרה למעמדו של המנמ"ר בתחילת דרכו. במשך שנים הוא נתפס כטכנולוג הראשי של הארגון, אבל אף אחד חוץ מהעובדים שלו לא הבין את שפתו. כיום, המציאות שונה, וגם כשמחפשים מנהל דיגיטל, שמים דגש על מידת ההיכרות שלו עם העסק.

ניהול ידע – "כלי נשק" של לא מעט מנהלי דיגיטל

לא מעט מנהלי דיגיטל שהגיעו לתפקידם מתחום ניהול הידע הפכו את העיסוק בו ל-"כלי נשק" עיקרי שלהם והם מתקשים להיפרד ממנו. כתוצאה מכך, הם לא מתמחים בדברים נוספים. עורכי המחקר מבקשים להבהיר שעדיין דרוש שמנהל הדיגיטל יהיה מומחה בניתוח מידע ואפילו בעל תואר אקדמי מתקדם, רצוי דוקטור, אבל לא פחות חשובה היא מידת היכולת שלו לנהל עובדים, או נכון יותר אנשים שעוסקים בתחום, שמבינים במידע.

כדי להיות CDO בעל אופי של מנהיג, צריכים להיות לו כישורים לדעת לאתר את האנשים האלה ולעמוד על טיב כישוריהם. רק השילוב של התכונות – מדען מומחה בתחום המידע עם בעל כישורי ניהול מצטיינים – יכול לתרום לארגון את מה שהוא נזקק לו כדי לעבור בשלום לעידן הדיגיטלי.

על מנת לעמוד מקרוב אחר האתגרים שעומדים בפני מנהלים, עורכי המחקר שוחחו עם שורה ארוכה של בעלי תפקידים שעיסוקם קשור בניתוח מידע ומתוך כך הסיקו מי יכול להיות מתאים לתפקיד המנהל הדיגיטלי בארגון. בין בעלי התפקידים שרואיינו היו חזאים, טייסים, אנשי מדיה שעוסקים בתוכן ובהפקה, ואנשים שיש להם רקע בעבודת צוות ושיתוף ידע.

על פי המחקר, גם חזאים, שעיקר עיסוקם בניתוח מידע, יכולים להתאים לתפקיד הבכיר, ובלבד שיצליחו להיפרד מאחת התכונות שלהם – השתהות והיסוס בקבלת החלטות מהירות. טייסים, למשל, הם בעלי פוטנציאל מצוין להיות מנהלי דיגיטל ארגוניים, אבל יש להם תכונה מובנית של קבלת החלטות במהירות האור, מה שבעולם העסקי יכול להיות פזיז מדי ומסוכן.

פרופילים אחרים הם אנשים שיש להם יכולת לשתף מידע ולהיות פתוחים לחידושים. אחת הסיבות לכך היא העובדה שאחת המשימות של מנהל הדיגיטל היא לסייע לארגון לממש את אחד היעדים החשובים שלו: להעניק ללקוח חוויית משתמש שתניע אותו להיצמד למוצרים ולשירותים של הארגון.

מה הפרופיל של ה-CDO הישראלי? מה תקפידו במסע אל חוויית הלקוח, שהיא ליבת המעבר לעידן הדיגיטלי? אלה יהיו בין הנושאים המרכזיים שיידונו בכנס חוויית הלקוח של אנשים ומחשבים, שייערך ביום א' הקרוב.

במהלך הכנס יוכרז רשמית פורום CDO החדש של אנשים ומחשבים, בהובלת שטראוס אסטרטגיה, וישתתפו בו מנהלי דיגיטל ממגזרים שונים, כמו סופר פארם ובנק לאומי, עם מיזם הבנק הדיגיטלי שלו, Pepper. בחלק השני ייערך פאנל בהנחיית אלי מרון, שבו ייקחו חלק מנהלי שיווק ודיגיטל מארגונים כמו מכבי שירותי בריאות, מייסד אתר China Buy, יואב אטד, ואחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים