מי יגן על האזרחים הוותיקים מפני פושעי הסייבר?

העולם מלא בסכנות עבור קשישים - לא רק הפיזי, אלא גם אונליין ● ממייל עם קישור "מזמין" ועד לתמונה ששולח האקר בווטסאפ - הנה כמה דברים שכדאי לספר לסבתא

במציאות של ימינו, לא עובר שבוע שבו התקשורת אינה מדווחת על מקרה של תקיפת אזרח ותיק. אוכלוסיית הגיל השלישי מתמודדת עם מקרים של סחטנות, שוד, הזנחה או תקיפה פיזית. המדינה רעשה רק לפני כשבועיים בעקבות תחקיר ערוץ 2 על ההתעללות בקשישים בבית האבות בחיפה.

אלא שהאלימות נגד האוכלוסייה הרגישה הזאת לא מוגבלת רק לעולם הפיזי, כי אם חלחלה וחדרה גם למרחב הקיברנטי. פושעי הסייבר, בהיותם פושעים לכל דבר, בעלי מחשבה קרימינלית, מוצאים באוכלוסיית האזרחים הוותיקים טרף קל וממקדים את התקיפות שלהם במשתמשים בשכבת הגיל הזאת. גניבה, גזל וסחיטה מתבצעים מדי יום נגד מבוגרים וקשישים, ועלולים להמיט עליהם חורבן כלכלי, דווקא בשנים שבהן הם כל כך זקוקים לרווחה.

באופן לא מפתיע, בני הגיל השלישי מרבים להשתמש באינטרנט כאמצעי לשמירה על קשר עם חברים ובני משפחה וכמקור מידע. קיימות סטטיסטיקות שמלמדות שבני דור הבייבי בום של אחרי מלחמת העולם השנייה מאמצים טכנולוגיות חדשות פי 20 מהר יותר מבני דור ה-Y, כולל רשתות חברתיות, פודקאסטים ובלוגים. עם האימוץ הנרחב של האמצעים הטכנולוגיים, כך עולה גם מספר מקרי התקיפה, כשהקשישים מתמודדים עם מקרי מרמה ברשת בשיעור כפול מזה של יתר האוכלוסייה.

למה בעצם האוכלוסייה הזאת רגישה יותר לנוכלות ברשת? הרי חלק לא מבוטל מהם אלה אנשים מנוסים, חכמים ובלתי ניתנים לתמרון בכל עסקה שיעשו עם רוכל בשוק או עם פקיד בנק מצוי. הסיבה לכך טמונה באופן ההתנהלות של ההאקרים ברשת, ששונה בתכלית השינוי לעומת התנהלות הנוכלים בעולם האמיתי. גם פנסיונר שהחזיק בתפקיד בכיר בחברה גדולה עלול ליפול ברשת של האקר ששלח לו תמונה מטופשת בווטסאפ (WhatsApp) או מצגת תמימה שנראית אמינה באי-מייל. בנוסף לכך, גם מבוגרים וגם צעירים לעתים אינם לוקחים בחשבון שהסמארטפונים שלהם הם מחשבים ניידים לכל דבר – מחשבים שניתנים לפריצה, לביצוע הונאות ולגניבה.

אילן סגלמן, סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי ב-Power Communications ומנהל פעילות סופוס בישראל. צילום: יח"צ

אילן סגלמן, סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי ב-Power Communications ומנהל פעילות סופוס בישראל. צילום: יח"צ

שלושה כללים, כדי שגם בני הדור המבוגר יהיו מוגנים

להלן שלושה כללי ברזל שכדאי לאמץ על מנת להגן על האזרחים הוותיקים מפני ההאקרים:

התקינו אמצעי אבטחת מידע נאותים – במחשבים הביתיים, בטאבלטים ובסמארטפונים שלהם. קיימים כיום פתרונות אבטחת מידע נוחים לשימוש ולניהול, שמקנים הגנה מצוינת למשתמש הביתי.

מנו "מנהל אבטחת מידע משפחתי" – אחד מחברי המשפחה צריך לדאוג לאבטחת המידע של המבוגרים. תפקידו יהיה לא רק להתקין אמצעי אבטחת מידע במחשבים ובסמארטפונים, אלא גם להדריך את ההורים או הסבים והסבתות בנוגע לסכנות, סוגי המתקפות והנוכלות שקיימת ברשת.

תקשרו בנושא, שתפו מידע בין בני המשפחה – כאשר אתם מדברים עם בני המשפחה המבוגרים, חשוב לתשאל אותם מדי פעם על מעשיהם במרחבי הרשת. שאלו אותם אם מישהו ביקש מהם באחרונה פרטי חשבון בנק באי-מייל, אם מישהו לא מוכר הציע להם יחסים רומנטיים דרך פייסבוק (Facebook) או הציעו להם הצעה מפתה לעבודה מהבית. כל אלה הן מלכודות קלאסיות של האקרים בבואם לנצל את האוכלוסייה המבוגרת.

בשורה התחתונה, הכול מתחיל ונגמר במילה אחת: מודעות. לכל הגיקים שם בחוץ אני מציע: לכו לבקר את סבא, תנו קצת תשומת לב לדודה, נהלו שיחה טובה ומעמיקה עם ההורים. דלו מהם מידע, ספרו להם על הנעשה באינטרנט ופשוט מאוד – דאגו להם. רק כך יהיה ניתן לעצור את השרשרת האלימה נגד מבוגרים ברשת.

הכותב הינו סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי ב-Power Communications ומנהל פעילות סופוס (Sophos) בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים