קריירה: איך להתקדם לתפקיד המנמ"ר בארגון?

המגזין CIO משיא מספר עצות לאנשי הטכנולוגיה כיצד להתקדם ולהגיע לתפקיד הנחשק, כמו גם לשורה הראשונה של המנהלים בארגון

יש מספר "מדרגות" בדרך לתפקיד המנמ"ר. עיבוד מחשב: BigStock

יש בעולם ה-IT לא מעט מנהלים טכנולוגיים מובילים ומקצוענים. רק מעטים מהם הגיעו לצמרת והם נקראים מנמ"רים בכירים, מן הסתם בגלל כישוריהם המיוחדים.

בעבר, ארגוני IT התבססו על כוח אדם פונקציונאלי וטכנולוגי, ולכן גבולות הגזרה מהיכן לשאוב את המנמ"ר הבא היו די ברורים. אלא שהזמנים השתנו, כי האופי של הארגונים השתנה ומשתנה.

טכנולוגיות כמו ענן חוללו מהפכה של ממש באופי התפקידים של מנהלי הטכנולוגיה וחלק מהמשימות הופקדו בידי צד שלישי. הכוונה היא לניהול תשתיות, דטה סנטרים, פרויקטי פיתוח וקידוד, שמופנים ליועצים שותפים. עובדה זו מותירה את מנהלי הטכנולוגיה בעמדה נחותה ולמעשה מרחיקה אותם משולחן ההנהלה. מנהלי ארגונים לא נוטים להתייחס לאנשים שכל חייהם עסקו, למשל, בניהול תשתיות כמועמדים טבעיים להנהלה. אלא שיש מספר פעולות שישנו את התדמית שלהם ועשויות להוביל אותם לשם.

מה בכל זאת צריך לעשות כדי להגיע לתפקיד המנמ"ר מתוך הארגון? אין לכך תשובת בית ספר, אבל המגזין CIO ריכז כמה עצות שכדאי להקשיב להן.

במשך השנים ודאי פגשת, אם אתה איש טכנולוגיה בארגון, קולגות שהחזיקו בתפקידים שהיית רוצה להחזיק בהם (הדבר נכתב בלשון זכר, אבל מופנה כמובן לשני המינים). הפגישות האלה מתקיימות במפגשים מקצועיים, בפורומים, בכנסים ובוועידות. כעבור זמן קצר שמעת שעמית זה או אחר שאותו פגשת מונה לתפקיד של מנמ"ר בכיר. או אז, ודאי שאלת את עצמך: איך זה יכול להיות? אותם עמיתים נכנסו לארגונים שבהם הם צריכים לנהל מאות עובדים עם תקציבי ענק, והרי הארגון שממנו הם באו לא ממש מכיל את הנתונים האלה. כלומר, הם התמנו לתפקיד הבכיר על אף שלא בהכרח היה להם ניסיון מספיק.

להוכיח שעשית משהו בעל משמעות

איך הם הגיעו לזה? הם בוודאי ביקשו את התפקיד או התמודדו עליו. אבל איך הם קיבלו אותו?  ג'ף היידן, אחד מעורכי פורצ'ן (Fortune), כתב לפני שנה מאמר על חלקו של המזל בתהליכים לקבל ג'וב נחשק. ברור שבשלב הראשון אתה חייב להוכיח שאתה מסוגל לעשות את העבודה ולהראות שעשית משהו בעל משמעות. יש עוד כמה דברים שמשפיעים, כמו קשרים והמלצות, אולם יש גם עוזר אחד סמוי אבל ידוע לכולם: המזל. אומרים על אותם אלה שנבחרו שהם ברי מזל. זה נכון, אבל לא מדויק, כי בסיטואציות כאלה, מזל הוא לא משהו מקרי לחלוטין, אלא תוצאה של מעקב אחר דפוסי התנהגות באותם ארגונים שמחפשים מנמ"ר, והיכולת לדעת איך לנצל את זה לטובתך.

לשלוט במושגים טכנולוגיים, אבל בזהירות

עצה נוספת, מעשית יותר, היא להפגין שליטה בבאזזזים החדשים, שצצים בכל שנה עם ראשי תיבות שונים ומשונים. כשאתה מציע את עצמך לתפקיד בכיר, כשתשתמש במושגים טכניים כך תגדיל את התחושה בקרב אותם מנהלים שיש להם ידע, מאחר שלהם המושגים האלה לא אומרים כלום ואף מתסכלים אותם. אבל, וכאן יש אבל גדול – מצד שני, שימוש יתר ישיג את התוצאה ההפוכה. בן השיח שלך מוכן לספוג שיש דברים שהוא לא יודע, אבל עד גבול מסוים. לכן, רצוי לעשות זאת במקומות מסוימים, כשזה נראה סביר ונוח.

כסף, כסף, כסף

בהתמודדות על תפקיד מנמ"ר בכיר, וככל שאתה מגיע לראיון, זכור שמנהלים ברמת C אוהבים לדבר במונחים של כספים. אצל אחדים מהם מדובר בשורת הרווח בכל רבעון. מנמ"ר מוצלח חייב לתרגם מונחים של IT ותהליכים שהוא מציע למונחים כספיים, ותמיד לדבר על הערך של ה-IT. בכך הוא יכניס את עצמו למועדון של המנהלים בארגון, שמדברים ביזנס.

תוכיח מצוינות

יש, כמובן, את המסלול הידוע, שנכון לכל תפקיד: הוכחת מצוינות בתפקיד, הובלת מגה פרויקט שכולם מדברים עליו. חשוב שזה יהיה פרויקט אסטרטגי, שכל מנכ"ל יבין שהוא בעל משמעות חשובה לארגון, ולא פרויקט נקודתי שהוא לא מבין בו. אם גם ייח"צנת נכון את הפרויקט ולא שמרת אותו לעצמך, יש סיכוי טוב שיקראו לך לתפקיד הנחשק, כי המנכ"ל יבין שאתה הוא האיש שהוא צריך.

השורה התחתונה: אם אתה שואף להיות מנמ"ר, עליך להבין שהדרך לתפקיד כרוכה בכמה שלבים, כפי שצוין במאמר זה. בנוסף, עליך להפנים שהדרך לצמרת הארגונית שונה לגמרי מהדרך שעשית כמנהל טכנולוגי בארגון. שם המשחק הוא תזמור נכון של יכולת הוכחה שאתה מתאים, להיות עם היד על הדופק אילו תפקידים מתפנים וגם טיפ טיפת מזל לא תזיק אף פעם. חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים