איך נעשים מנהל מוצר?

הגדרות רבות ומגוונות יש לתפקיד המדובר ● כאן נשאלות השאלות: מה גורם למישהו לזכות בו? האם הוא צריך להיות בקיא גם בטכנולוגיה, גם בעסקים וגם בחוויית משתמש? והאם עליו להיות מנהיג טבעי ואסטרטג?

01/02/2017 11:52

מנהל מוצר הוא תפקיד ייחודי בעולם ההיי-טק והטכנולוגיה. הוא מעורב כמעט בכל חלק בעסק, אבל לא בהכרח מומחה במשהו מיוחד. הוא קובע לוחות זמנים, תוכניות, וציפיות, אך לא בהכרח מנהל את האנשים שעובדים על פי תכניות אלה.

על פי ויקיפדיה (Wikipedia), "מנהל מוצר הוא עובד שמונה לאחראי על מוצר של הארגון – מוצר תוכנה, מוצר מוחשי או מוצר של קניין רוחני".

"בחלק מהמקרים מנהל מוצר אחראי על חיי המוצר מתחילתם ועד סופם: ייזום, אפיון, עיצוב, ייצור (הפקה או רכישה), בקרת איכות, הטמעה, מדידה, וכשנדרש אף סיום פעילות מוצר והוצאתו מהשוק".

"במקרים אחרים מנהל המוצר אחראי רק על חלק מחיי המוצר, כך שלמוצר יש מנהלי מוצר אחדים: מנהל המוצר באגף השיווק אחראי על שיווק המוצר, מנהל המוצר באגף התפעול אחראי על השירות ללקוחות וכדומה. במצב זה נדרשת אינטראקציה בין מנהלי המוצר השונים".

הגדרה מעניינת נוספת היא זו של ג'וש אלמן: "עוזר לעסק לשלוח את המוצר הנכון למשתמשים הנכונים", או של מרטין אריקסון: "ההצלבה בין עסקים, טכנולוגיה וחוויית המשתמש", הנראית כך:

לאור ההגדרות הנ"ל של מנהל מוצר, נשאלת השאלה מה גורם למישהו לזכות בתפקיד כזה? האם הוא צריך להיות בקיא בכל שלושת התחומים שלעיל? האם הוא צריך להיות מנהיג טבעי ואסטרטג? איך מישהו יכול להיות מנהל מוצר?

אלון פורת, סגן נשיא של SimilarWeb, ערך מחקר בקרב 1,000 מנהלי מוצר בארצות הברית שעבדו ב-100 חברות שונות, כדי לזהות את הגורמים הבאים:

השכלה אקדמית

בהתחשב בכך שאין תואר אקדמי ב"ניהול מוצר", אלא רק כמה שיעורים בקורס, נמצא כי הרקע האקדמי של מנהלי מוצר מגוון למדי: 28% למדו צורה כלשהי של הנדסה,  20% למדו מדעי המחשב,  17% למדו שיווק,  10% למדו כלכלה,  4% לומדים מתמטיקה, 2% למדו עיצוב. רק ל 2% בלבד לא הייתה השכלה גבוהה כלל.

45% ממנהלי המוצר הם טכניים בהשכלתם (לימוד מדעי המחשב או צורה כלשהי של הנדסה). כמעט לאחד מכל ארבעה מנהלי מוצר יש תואר שני במנהל עסקים. מנהלי מוצר אלה באים מרקע אקדמי ותעסוקתי שונה, אבל נראה כי תואר שני במנהל עסקים יכול להיות מאיץ טוב לקבלת משרת מנהל מוצר. אחרי הכול, מנהל מוצר אמור להיות בעל הבנה טובה של דיסציפלינות שונות, ומה יותר מתאים לכך מתואר MBA?

החדשות הטובות הן שיש דרכים רבות להיות מנהל מוצר. אתה יכול להיות גם בעל רקע טכני או שאינו טכני ועדיין לקבל תפקיד. החדשות הרעות הן שעליך לבדוק ברצינות לאיזה  חברות כדאי לפנות בהתאם לדרישות ההשכלה שלהן לתפקיד.

ניסיון בעבודה

אחד המכשולים  העיקריים בדרך להיות מנהל מוצר הוא שרוב מקומות העבודה דורשים ניסיון מוקדם, אותו קשה להשיג. זו אחת הסיבות לכך שהרוב הגדול של מנהלי מוצר מתחילים את הקריירה שלהם בתחומים אחרים. רק 11% התחילו עם ניהול מוצר בעבודה הראשונה שלהם. רבים החלו במחלקות אחרות ורק אז התקדמו לקראת ניהול מוצר.

למרות שהמסלול הנפוץ ביותר להתקדם לניהול המוצר הוא מן המו"פ, יש לא מעט אפשרויות אחרות: 25% הגיעו מפיתוח, 8% מנתחי מערכות, 6% מנהלי שיווק, 2% מתמיכה בלקוחות, 2% ממכירות. לקבוצה הגדולה ביותר כאן יש רקע טכני, אבל זה לא הרוב.

גודל החברה

ניתן היה להניח כי חברה קטנה תהיה מוכנה יותר לקבל מנהל מוצר ללא ניסיון בשכר נמוך. אך מן המחקר עולה כי החברות בהן מנהלי מוצר מצאו את עבודתם הראשונה, הן דווקא חברות כמו מיקרוסופט (Microsoft), PayPal, גוגל (Google) יאהו (Yahoo) וכד'.

לחברות גדולות עם למעלה מ-10,000 עובדים נראה שקל יותר לקבל מנהל מוצר טירון, אולי כי יש ותיקים מספיק כדי לעזור לו בעת הצורך.

איך מתקבלים?

שלוש דרכים אפשריות כדי לקבל את משרת ניהול המוצר הראשונה שלך:
● להכיר מישהו שמכיר מישהו שיהיה מוכן לתת לך הזדמנות.
● להתקבל לעבודה אחרת בחברה ואז לשכנע לתת לך סיכוי בניהול מוצר, מאחר וכבר מכירים אותך אישית.
● ליזום עסק משלך, לצבור ניסיון בניהול מוצר שלך.

אפשר גם לקחת קורס בניהול המוצר שמזדמן מדי פעם, אבל אני בספק אם הוא יכול להחליף את הביקוש לניסיון בעבודה.

המגייסים מחפשים כמנהלי מוצר אנשים מוכשרים – שיכולים לפצות על חוסר הניסיון בחוכמתם, בעלי מוטיבציה – המתלהבים ליצור משהו חדש, בעלי סקרנות ונכונות ללמידה, מסוגלים לתפקד בעצמאות, מכירים את המשתמשים והלקוחות ומבינים את תהליכי העבודה, יודעים מה הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה, איך לדבר עם בעלי העניין, איך לקבל משוב מלקוחות, איך לכתוב מסמך דרישות, כיצד יש לבנות מפת דרכים למוצרים ועוד.

לסיכום

פחות ממחצית מנהלי מוצר הם בעלי השכלה טכנולוגית. מנהלי המוצר הפופולריים ביותר באים מתחום מדעי מחשב או הנדסה, רק 11% של מנהלי מוצר החלו את הקריירה שלהם בניהול מוצר. מנהלי המוצר הם מעריצים גדולים של MBAs.

מחפש לשכור מנהל מוצר? נסה לגנוב אחד ממו"פ.

אם אתה מחפש עבודה לניהול המוצר הראשונה שלך? ייתכן שיהיה קל יותר לנסות בחברה באמת גדולה כל כך שלא ישימו לב שאינך יודע דבר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים