איך מוכרים עיר חכמה לגויים ואפילו עושים מזה כסף?

שיחה עם עו"ד איתן שוורץ, ראש מינהלת עיר עולם של עיריית תל אביב-יפו, על הפעילויות שלה כדי לחזק את מיתוגה של תל אביב כעיר חכמה וגלובלית ● הוא מספר כיצד העיר משווקת את עצמה בעולם ועל מכרז חדש ומסקרן שבו היא משתתפת בהודו

עו"ד איתן שוורץ, ראש מינהלת עיר עולם. צילום: כפיר זיו

תל אביב נחשבת עיר גלובלית, המהווה את השער לכלכלה הישראלית. הממשלה זיהתה כבר מזמן את האינטרס הלאומי בקידום העיר כמותג בינלאומי ותל אביב, על כל מה שהיא מסמלת, נחשבת לעיר מותג שעוקף את הקונפליקט האזורי. כל פעילות שנעשית בעיר שזוכה לתהודה בינלאומית – בין אם היא יזומה או על ידי גורמים אחרים – טובה למדינה, ובמיוחד לתל אביב עצמה.

פרנסי העיר הבינו שהמותג ששמו תל אביב יכול וצריך להניב הרבה יותר נכסים ממה שקורה כיום לעיר, לתושביה ולמדינה בכלל. הם הבינו שתפקידם הוא לשווק את העיר ואת היתרונות שלה ברחבי העולם, בסיוע גורמים שונים, ובתוך זה לגרום לחברות שמארגנות כנסים בינלאומיים לבחור לעשות אותם בתל אביב.

המשימות האלה נמצאות על שולחנו של עו"ד איתן שוורץ, מנכ"ל מינהלת עיר עולם מאז 2011. המינהלת הוקמה בראשית שנות ה-2000 בדיוק למטרות אלה והגיעה עד היום להישגים נאים.

היכולת של עו"ד שוורץ למתג את תל אביב כעיר עולם באה לידי ביטוי עוד ב-2008, כשהחל לשמש כפרויקטור של חגיגות ה-100 לתל אביב, ועל אחת כמה וכמה בשש השנים האחרונות, שבהן הוא משמש כראש מינהלת עיר עולם וכיועצו של ראש העיר, רון חולדאי, לנושאים בינלאומיים.

איך מוכרים את תל אביב בעולם ובאילו אמצעים?
"התפקיד שלנו הוא קודם כל לשמר את העיר ולשמור על הובלתה כעיר המרכזית בישראל. במקביל, איתרנו את תחומי ההובלה של תל אביב בהיבט הבינלאומי, כמו תיירות, כלכלה ודגש חזק מאוד על היי-טק,

התוצאות שאנחנו מכוונים אליהן כבר מורגשות: הגברת ההתעניינות הגלובלית בתל אביב מצד יזמים ואנשי עסקים. זה בא על ידי שילוב של קשת של מהלכים, שכוללים שימוש גם בכלים דיגיטליים, וכן פעילות שיווק ויחסי ציבור בכל מקום אפשרי, כדי להגביר את המודעות לעיר. אחת ההצלחות הגדולות שלנו היא הפיכת תל אביב ליעד מספר אחת לעלייה מצד יהודים מכל העולם, משכבות סוציו-אקונומיות מגוונות – החל ממדינות לא מבוססות ועד לאנשי עסקים ויהודים עשירים, שרואים בתל אביב את המקום הטבעי שלהם. זוהי תופעה חדשה, שהחלה להסתמן לפני שלוש שנים והיא ממשיכה גם השנה".

איך אתם מתכוונים למנף את עובדת היותה של ישראל אומת סטארט-אפ לטובת תל אביב?
"אחד הביטויים היותר חזקים של הפעילות בתחום ההיי-טק הוא הכנסים. המשימה שלנו לשנים הבאות היא להקים פה לשכה בינלאומית, שתפקידה להביא לכאן כמה שיותר כנסים ואירועים בינלאומיים. מטבע הדברים, רוב האירועים האלה עוסקים בהיי-טק, חדשנות וכמובן סטארט-אפים. במהלך השנה הקרובה נגיע לכל מקום שבו מתמודדות ערים בינלאומיות על אירוח אירועים וננסה לשכנע את המארגנים לבוא אלינו. כמובן שנשתמש לצורך כך גם בכלים דיגיטליים, בערוצי מדיה ובעבודת יחסי ציבור בינלאומית".

איך תשכנעו חברות להקים מרכזי פיתוח דווקא בתל אביב, שאינה זולה מבחינת נדל"ן ומחיה?
"אנחנו מייצרים סל של הטבות, חלקן עירוניות וחלקן שניתנות על ידי הממשלה, שאיתה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. כך, למשל, בדעתנו לחזק את ההטבה שהיא ייחודית לעיר: הנחה משמעותית במיסים לכל חברה שפותחת כאן פעילות בתחומי הטכנולוגיה ובכלל. לא מזמן נעשה בעירייה חישוב שלפיו בכל שנה היא מפסידה כביכול בגלל ההטבות האלה מיסים בסכום של כ-50 מיליון שקלים, אבל לכולם ברור שהיא מרוויחה מכך הרבה דברים אחרים, כולל הגדלת הפעילות הכלכלית ומשיכת תושבים לעיר.

ברור לנו שזו לא משימה קלה, זו עבודה סיזיפית, אבל אני בטוח שהיא תניב פירות. יש לתל אביב קריית היי-טק גדולה, שתיהנה בעתיד מתנופת בנייה אדירה של משרדים ומרכזי מסחר בעיר. בתל אביב פועלים יותר מ-1,000 סטארט-אפים, והם פוטנציאל למשיכת עוד יזמים ומשקיעים, וכמובן – תעסוקה לעובדים. בזמנו אמרו על תל אביב שהיא עמק הסיליקון הישראלי. בדעתנו לחזק את המותג הזה ברמה הבינלאומית.

אנחנו משתפים פעולה עם ערים אחרות בעולם, שראשיהן מגיעים לכאן, מבקשים לראות את הסטארט-אפים שלנו ומזמינים אותם אליהן. כך נעשה גם אנחנו".

כיצד הדיגיתל והעיר החכמה משתלבים בפעילות הזו?
"אין ספק שתערוכת הערים החכמות שהתקיימה באחרונה בברצלונה וההנגשה של תל אביב כעיר מובילה בנושא משתלבות יפה מאוד במטרות שלנו בכל הקשור לגלובליות של תל אביב. בעקבות התערוכה בברצלונה נכנסנו למכרז גדול של ממשלת הודו שאם נזכה בו, נוכל בפעם הראשונה לייצא את תפיסת הדיגיתל לשורה ארוכה של ערים, ועוד לקבל תמורה כספית על כך – דבר שהוא לא מקובל בדרך כלל.

מי שמוביל את המהלך הזה הוא זוהר שרון, מנהל הידע של העירייה, שהוביל את דיגיתל עוד לפני כמה שנים, עד שהפכה למותג מוביל של עיר חכמה.

אני חייב לציין שהמדיניות שלנו, בנושא דיגיתל ובכלל, היא להעביר ולשתף ידע עם רשויות וגורמים שונים בעולם, וקודם כל בישראל. ראש העיר, חולדאי, אמר שהוא מזמין כל רשות ללמוד ולשתף ידע, שזה הליך מקובל בתחומים שלנו. העובדה שיש גם הכנסות מזה היא יחסית חריגה במקרה הזה, ואני מקווה שיהיה לכך המשך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים