המנמ"ר של החברה שיש לה מדינה

גיא הדרי מנהל את יחידת המחשוב הענקית והגלובלית של טבע ● איך הוא עושה את זה? כיצד הוא משלב בתפקיד את ניסיונו כפסיכולוג? ומה העצות שלו למנמ"רים?

גיא הדרי, מנמ"ר טבע

מנהלי הטכנולוגיה שבין הקוראים חושבים, ובצדק, שהם מנהלים ארגון IT בקנה מידה רחב, עם הרבה ארגונים, סיכונים וכמובן סיכויים. זה רלוונטי גם אם מדובר בארגונים קטנים ובינוניים.

עכשיו תחשבו על טבע. אם מנהלי טכנולוגיה בארגונים קטנים יותר מנהלים מערכות גדולות ומסועפות, זה נכון על אחת כמה וכמה בחברה גדולה כמו טבע.

כדי לסבר את העין, מדובר במערך מחשוב של חברה שנמצאת ב-80 מדינות; יש לה 87 מפעלי ייצור, ומטה ראשי בפתח תקווה; 58 אלף עובדים, שמייצרים 120 מיליארד כדורים בשנה ומטפלים ב-200 מיליון אנשים (1 מכל 6 מרשמים בארצות הברית הוא לתרופה של טבע); ותקציב המחשוב שלה גדול יותר מזה של הבנק הגדול בישראל. המנהל של המערך הגדול הזה, המנמ"ר הנבחר שלנו הפעם, הוא גיא הדרי.

קצת היסטוריה

החברה המוכרת כיום כטבע נוסדה בירושלים ב-1901 כחברה קטנה, שמייבאת תרופות בעיקר מאירופה. היא נקראה אז על שם מייסדיה: סלומון, לוין ואלשטיין בע"מ.

עם עליית הנאצים לשלטון נוצר בארץ קושי לייבא תרופות מגרמניה. על מנת להתגבר על המחסור, המייסדים רכשו מגרש באזור פתח תקווה ובנו מפעל תרופות קטן בשם אסיא, שנחנך ב-1935.

ב-1976 מיזג אלי הורביץ את אסיא עם טבע ויצר את החברה שאנחנו מכירים כיום.

חטיבת הטכנולוגיות הגדולה במדינה

הדרי הוא קיבוצניק מגבעת חיים, בן יחיד לאבא כנר בתזמורת הסימפונית ירושלים – רשות השידור, ולאימא דוקטורית לספרות. בגיל שש הוא עבר עם הוריו לתל אביב. את לימודיו האקדמיים עשה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב. הוא נישא לסטודנטית לעיצוב אופנה בשנקר ולשניים שני ילדים.

במהלך לימודיו ביצע הדרי עבודות מחשוב מזדמנות לסטודנטים. ב-1985 הוא הקים עסק למחקר ולעיבודים סטטיסטיים. העסק שלו התרחב, הוא גייס עובדים נוספים ופיתח מוצר על גבי מערכת של SAS. בהמשך הוא היה בשותפות עם חברה של דני גולדשטיין והשניים מכרו אותה ל-PWC ב-1996. הוא ניהל את השלוחה הישראלית של ענקית זו, שנקנתה על ידי יבמ (IBM), ומילא במשך תשע שנים שורה של תפקידים מרכזיים בענק הכחול. הדרי עובד בטבע כמעט חמש שנים.

התפנית שביצע הדרי בטבע: חשיבה אסטרטגית ומגה קונסולידציה

הדרי, שבא מרקע פסיכולוגי-ייעוצי-טכנולוגי, קיבל לידיו בטבע חטיבת טכנולוגיות עם 45 דטה סנטרים, 35 יחידות Help Desk רב לאומיות, 35 מערכות ERP הפזורות ברחבי העולם, 10,000 אנשי מכירות שמנהלים מכירות ממחושבות על 29 מערכות שונות וקליטה של מספר חברות, ובהן חברות ענק. הוא הבין מיד שכדי שהנהלה של קונגלומרט כזה תקבל החלטות נכונות, יש ליישם אסטרטגיה של קונסולידציה, שפה אחת ומתודולוגיה לפני טכנולוגיה.

בימים אלה מנהל הדרי תוכנית מערכתית סדורה ל-10 שנים של קונסולידציה ואינטגרציה, עם מאות אנשי ניהול פרויקטים, תהליכים ותוכנה. אחת המטרות היא לארגן מחדש את התהליכים הארגוניים בחברה. בנוסף, הפרויקט כולל רכיבים תשתיתיים, במטרה להקים שישה דטה סנטרים ברחבי העולם ושישה Help Desks כהאבים. כמו כן, הוא כולל אינטגרציה תשתיתית, חיבור רשתות ומדיניות אחידה בתחומים כמו אבטחת מידע, סייבר, תהליכי עבודה, וקליטת חברות ומערכות חדשות. עם הפרויקט הזה, שרק הוא לבדו בסדר גודל של תקציב שנתי של בנק ישראלי גדול, הדרי צפוי לחולל בטבע לא פחות ממהפכה.

החזון של הדרי ואנשיו ייכנס כולו לפלטפורמת סאפ (SAP) מרכזית שכוללת רכש, מכירות, איכות, ייצור, כוח אדם ועוד. מדובר בתהליך של חמש עד שבע שנים, שמעסיק מאות עובדים. הפרויקט כבר הוטמע בצ'כיה כפיילוט רב מערכתי, וב-2018 מתוכנן לעלות בארצות הברית כולה, ובשנים העוקבות בשאר העולם.

להבדיל מחברות אנטרפרייז אחרות, שמדברות הרבה על ענן אבל לא עושות עם זה הרבה, טבע לא חוששת מהענן וכבר מיישמת אותו. עם מוצרי Successfactors HR לניהול כוח אדם ועם מוצרי Ariba מבית סאפ לניהול רכש גלובלי, מציין הדרי כי הענן מאפשר לחברה יותר פתיחות, זמינות ואפשרויות גלובליות.

מה העצות שלך למנמ"רים אחרים?
"על המנמ"רים לחשוב לא רק חשיבה טכנולוגית כי אם גם עסקית, שכוללת בתוכה שיקולי תרבות של הארגון שהם מייצגים ושל החברה שאיתה הם עומדים לעשות עסקים.

בהעדר משאבים מספיקים, המנמ"רים צריכים לבחור במה להתמקד פנימית ומה לתת לחברות חיצוניות לעשות עבורם.

כמו כן, המנמ"רים, בהיותם חלק מהשכבה העסקית של החברה, צריכים להתמקד בכישורי הליבה.
לסיום העצות הכי טובות: ניהול, ניהול ועוד פעם ניהול, ובחירת האנשים הכי טובים לארגון.

המנמ"רים לא צריכים לחשוש להחזיק גם אנשים יותר טובים ממנו".

משחק אסוציאציות עם גיא הדרי

ענן – יש בזה תועלת, אבל ארגונים לא צריכים ללכת אחרי כל ענן.

EQ מול IQ – כמעט כמו גברים מול נשים. הגברים נופלים חזק בכל הנוגע ל-EQ, אבל בלעדיו אי אפשר לנהל. כל ההחלטות הגדולות מתקבלות תוך שימוש ב-EQ והדבר הכי גרוע הוא שגברים מתביישים להשתמש בו.

טרנספורמציה דיגיטלית – נושא עסקי, לא לטכנולוגים. זו טכנולוגיה שיכולה לשנות מודלים עסקיים.

מיינפריים – המכונה הגדולה ביותר שיוצרה אי פעם. זו מכונה מדהימה, שבנתה את יבמ אבל גם כמעט הרגה אותה. מדובר בעידן שחלף.

אפל (Apple) או סמסונג (Samsung)? אני מעריץ של סמסונג. היא החברה החקיינית הכי גדולה בעולם, שהפכה לחברה הכי גדולה בתחומה. היא תנצח לטווח הארוך.

היותה של טבע החברה מספר אחת במדינה – האיש מאחורי המכונה.

אלי הורביץ – לא הכרתי אותו, אבל ממה שאני רואה ומבין, הוא היה אדם יחיד בדורו.

פלי הנמר – אני מוריד את הכובע בפניו.

הכותב הינו מנכ"ל BSD-IT – "אתך לאורך כל הדרך מחזון מחשוב לתוצאות עסקיות".

הכתבה המלאה תפורסם בגיליון הבא של מגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים, שצפוי להתפרסם בינואר הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים