ממשל דיגיטלי: האתגרים המשותפים של המנמ"רים ותרומתה של ישראל

חוויית המשתמש, שיפור השירות לאזרח וצמצום הביורוקרטיה הם בין הנושאים שעלו בכנס השנתי של המועצה העולמית לטכנולוגיות מידע, שנערך באחרונה בהשתתפות משלחת ישראלית מכובדת

שמעון ברונר, מנמ"ר משרד הכלכלה (משמאל), עם סגן שר התקשורת והתקשוב של ממשלת קולומביה, דניאל קווינטרו קאלה

לא מכבר חזרה לארץ משלחת מטעם הממשלה, שייצגה את ישראל בכנס השנתי של ICA – המועצה לטכנולוגיית המידע, שמאגדת בתוכה את המנמ"רים של הממשלות במדינות השונות. הכנס נערך השנה בעיר מנג'ין שבקולומביה.

בראש המשלחת הישראלית עמד שמעון ברונר, מנמ"ר משרד הכלכלה. יחד איתו היו בה אורן אריאב, מנמ"ר המשרד להגנת הסביבה, רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל, ודרור מרגלית, מנהל הטכנולוגיות הראשי של מיזם ישראל דיגיטלית.

הכנס עמד בסימן 50 שנים לקיומו של הארגון. השתתפו בו נציגים של 21 מדינות, וכן של הבנק העולמי והאיחוד האירופי. הנושא השנה היה "ממשלה דיגיטלית: עיצוב בשביל חוויית האזרח".

יישום מדיניות של ממשל זמין ונגישות אונליין לאזרח מייצר אתגרים די דומים בקרב הממשלות במדינות השונות. המשימה המרכזית, כפי שהיא מסתמנת כעת, היא לגרום לכך שהאזרח יצרוך את השירותים אונליין ולשפר את השירות הממשלתי שניתן לו.

ICA הוא ארגון של מנמ"רים בממשלות שהגיעו לרמת מחשוב גבוהה ומפותחת. הוא מאגד 27 מדינות, בהן כלכלות גדולות כמו אלה של ארצות הברית, יפן וקנדה. מטרותיו הן העברת מידע אסטרטגי-טכנולוגי בין המדינות החברות וקיום רב שיח בנושאים רלבנטיים. הארגון מקיים קבוצות עבודה בהשתתפות נציגי המדינות חברות, יש לו אתר אינטרנט פעיל והוא מוציא פרסומים מעת לעת.

ישראל נחשבת כחברת כבוד בארגון. ברונר מייצג בו את ישראל מאז 2003. בנובמבר 2010, במסגרת הכנס השנתי שנערך בוושינגטון, הוא נבחר לשמש כסגן יו"ר ובאוקטובר 2012 – כיו"ר העולמי של ICA, תפקיד אותו מילא עד סוף 2015. כיום הוא ממשיך לייצג את ישראל כחבר הנהלה בארגון. במסגרת תפקידו, ברונר אחראי להכנת דו"חות שוטפים על הפעילויות בתחום ה-IT בממשלת ישראל, על משרדיה השונים, ועל הצגתם בכנס השנתי.
באירוע הסיום של הכנס השנה, בנוכחות שר התקשורת והתקשוב הקולומביאני, הוענק לברונר אות הוקרה על תרומתו לארגון.

מודל A.I.D.A

"אחת הסוגיות שדנו בהן היא כיצד אסטרטגיה, מדיניות וממשל יכולים לאפשר קיום מלא של ממשלה דיגיטלית", אמר ברונר. "המשתתפים ניסו לענות על שאלות כמו: מה צריכה לעשות ממשלה כדי לגרום לאזרחים לצרוך שירותים ממשלתיים מקוונים וזמינים?"

השאלה הזאת מעסיקה את כל הממשלות שעוסקות בתחום של פיתוח שירותים אונליין והנגשתם לאזרחים. שאלה נוספת אותה ציין ברונר היא: "כיצד מערכות המעודדות צריכת שירותים ושימושיות יכולות לקדם ערוצי תקשורת ולמשוך אזרחים?"

אחד המודלים שהוצג בכנס הוא A.I.D.A – ראשי תיבות של תשומת לב, התעניינות מוטיבציה ופעילות, שתפקידה לעודד את קידום השירותים. אלה קשורים לנושאים אחרים שנדונו בכנס – חווית משתמש, אמון, שביעות רצון ונאמנות.

לגמרי לא במקרה, חלק גדול מהנושאים שהועלו באירוע בלטו גם בכנס eGov של אנשים ומחשבים, שנערך כמה ימים אחריו – ביום ה' האחרון, במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. כמו בישראל, גם במדינות אחרות לא מסתפקים כיום בפלטפורמה הטכנולוגית, והמשימה העיקרית היא לרכוש את אמונם המשתמשים, להסיר חששות טבעיים בכל מה שקשור לאבטחת מידע ושמירה על הפרטיות, ולוודא שהשירות אותו מבקש האזרח אכן מגיע אליו.

לזה קשורים נושאים כמו ממשקי משתמש ידידותיים, שיוצרים חוויה ויזואלית, כדי להסיר כל זכר לביורוקרטיה שמאפיינת את המפגש בין האזרח לרשות. הפורטל החדש של ממשלת ישראל, שיעלה בקרוב לאוויר, הוא דוגמה לחשיבה מחוץ לקופסה על איך האזרח מצפה לקבל את השירות שלו וכיצד הוא ימצא אותו בדרך הכי מהירה.

כמו בתחומים טכנולוגיים אחרים, בהם עיר חכמה, סייבר ואבטחת מידע, ישראל נתפסת כמובילה בתחום הממשל הדיגיטלי, ונציגיה מחוזרים על ידי נציגי ממשלות ורשויות ציבוריות שונות בעולם. יש לכך חשיבות רבה ותרומה חשובה למעמדה הבינלאומי של ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים