עיר חכמה כמנוף לצמצום פערים דיגיטליים

פרויקט של המשרד לשוויון חברתי וסיסקו בנגב המזרחי מוכיח עד כמה הטכנולוגיה יכולה לסייע בצמצום הפערים ● המחשוב בשירות התושבים

אליעזר יעקב, מנכ"ל אשכול הנגב המזרחי

אחד הנושאים שבהם דנו בכנס הערים החכמות שהתקיים בשבוע שעבר בברצלונה הוא צמצום פערים – הדיגיטלי וזה שבין הפריפריה למרכז. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, הצהירה שבמסגרת המשימה שלקחה על עצמה לקדם את העיר החכמה, היא תיתן עדיפות ליישובי הפריפריה, ויש כבר התחלות בשטח.

אחת מאותן התחלות היא של מיזם שמתרחש באשכול הנגב המזרחי, שעניינו צמצום פערים חברתיים וקידום יישובי האזור באמצעות הטמעת והנגשת שירותים לתושבים, שעונים על קיפוח ופערים של שנים. המשרד לשוויון חברתי מתקצב חלק מהפרויקט במסגרת המדיניות שגמליאל הכתיבה, והוא מוגדר כפיילוט שהמשכו יהיה העתקת המודל ליישובים אחרים.

מדובר בשורה של פרויקטים דיגיטליים בתחומי החינוך והתעסוקה, שמתנהלים ב-12 יישובים באשכול הנגב המזרחי. למיזם שותפים המשרד לשוויון חברתי וסיסקו (Cisco), במסגרת הפעילות שלה למען הקהילה.

12 פרויקטים באשכול אחד

אליעזר יעקב, מנכ"ל אשכול הנגב המזרחי, התארח בביתן של סיסקו בתערוכה בברצלונה. הוא סיפר לאנשים ומחשבים על התוכנית: "ברמה הבסיסית, מטרתו של האשכול, שקיבל מעמד חוקי לפני זמן קצר, היא לאגם משאבים ולסייע ליישובים שבו לבצע פרויקטים, לצאת למכרזים ולרכוש בצורה מרוכזת – ובכך לחסוך כסף רב".

לדבריו, "המשרד לשוויון חברתי תקצב את הפרויקט בשלושה מיליון שקלים ובעזרת תרומות נוספות שגויסו, מתבצעים מהלכים שהם לכאורה מבוססי טכנולוגיה, אבל בפועל משנים מקצה לקצה את איכות החיים של התושבים. למעשה, הפעילות נוגעת בכל אחד מתחומי החיים של היישובים".

הוא סיפק דוגמאות: "בתחום החינוך, הדבר בא לידי ביטוי באמצעות תקשוב בתי הספר, רישות Wi-Fi ויצירת כיתות וירטואליות, שמרחיבות את מרחב האפשרויות לתלמידים מיישובי האשכול. כך, לדוגמה, אם ביישוב אחד אין די תלמידים ומשאבים לפתיחת מגמת רובוטיקה, אך ביישוב אחר באשכול קיימת כיתה כזו, באמצעות כלים דיגיטליים הופכים את התלמידים מהיישובים השונים לכיתה אחת".

דוגמה נוספת היא בתחום התעסוקה. "הממשלה, בסיוע גורמים נוסםפים, הקימה מרכזי תעסוקה ויזמות (האבים) בשלושה יישובים, בהם מתאפשר לתושבים לפגוש יזמים מצליחים ומעוררי השראה בתחום העסקי ובתחום החברתי", אמר יעקב. "אך חשוב מכך, המרכזים האלה מאפשרים לתושבים לעבוד מרחוק בחברות שממוקמות במרכז. כך, למשל, עורך וידיאו יכול להמשיך לגור בערד ולעבוד בחברה שממוקמת ברמת גן".

זיקה אב-צוק, מנהלת הפיתוח העסקי והאחראית על הפעילות התאגידית של סיסקו. צילום: יניב פאר

זיקה אב-צוק, מנהלת הפיתוח העסקי והאחראית על הפעילות התאגידית של סיסקו. צילום: יניב פאר

עוד הוא אמר כי "בתחום הבריאות, ממש בימים אלה אנחנו מתחילים בפיילוט לרפואה אונליין, כשהכוונה היא להנגיש רפואה מקצועית מיישובים מרכזיים למרפאות ביישובי האשכול.  הפרויקט נעשה בשיתוף שירותי בריאות כללית וכבר כיום, לקוח של הקופה שמגיע לטיפול אצל רופא עור, למשל, נכנס למרפאה המקומית ובאמצעות כלים של רפואה מרחוק, על תשתיות תקשורת של סיסקו, הוא נבדק על ידי רופא שיושב בבית החולים סורוקה".

"לעזור לגופים ביורוקרטיים"

זיקה אב-צוק, שבין היתר אחראית על הפעילות התאגידית של סיסקו, אמרה כי "גופים כמו רשויות מקומיות הם מאוד מורכבים, ביורוקרטיים ומתקשים ליישם תוכניות רבות, בגלל רגולציה. אנחנו אומרים: בואו נסייע להם, מתוך הבנה שככל שהם יתקדמו עם התהליך, כך כולם ירוויחו – וגם אנחנו".

היא הוסיפה ש-"זיהינו את ההבנה והרצון של השרה גמליאל, שמובילה את ישראל דיגיטלית, לקדם מגמה זו ויצאנו לדרך עם הפיילוט בנגב המזרחי. צריך להיות במקום כדי להבין את גודל השינוי שהטכנולוגיה יכולה לעשות עבור התושבים".

אב-צוק ציינה שהפעילות הזו היא חלק משורה של פעילויות שסיסקו עושה למען הקהילה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים