סטארט-אפיסטים, כך תמנפו את כניסת האינטליגנציה המלאכותית לעולם הדטה סנטרים

עולם מרכזי המחשוב משווע לפתרונות של אינטליגנציה מלאכותית ● אלא שיש בדרך כמה אתגרים שצריך לעמוד בהם

04/09/2016 13:11
משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר. צילום: קובי קנטור ז"ל

כמי שעוקב אחרי ההתפתחויות בענף הדטה סנטרים מזה שנים, הולכת ומתחזקת אצלי התחושה שכמה התפתחויות של החודשים האחרונים מביאות את התחום לרף חדש של קדמה טכנולוגית.

המונח החם ביותר בענף הדטה סנטרים בשבועות ובחודשים האחרונים הוא אינטליגנציה מלאכותית (AI – ר"ת Artificial Intelligence). ככל שאנחנו מתקדמים לעומק 2016, הולכת ונחשפת מגמה חדשה ומרתקת, שבמסגרתה ענקיות ההיי-טק כמו גוגל (Google), אינטל (Intel) ופייסבוק (Facebook) מחדירות יכולות של אינטליגנציה מלאכותית ולימוד מכונה לדטה סנטר.

מדובר בהזדמנות של ממש עבור ענף ההיי-טק הישראלי. יש בארץ מסה קריטית של ידע ומומחיות באינטליגנציה מלאכותית ואין סיבה שסטארט-אפים ישראליים לא יפתחו פתרונות AI עבור מרכזי הנתונים הענקיים ברחבי העולם.

בעיות ופתרונות בתחום

כאמור, ענקיות ההיי-טק מכפילות את המאמצים שלהן בהחדרת אינטליגנציה מלאכותית לדטה סנטרים. המאמצים שלהן הולכים לכיוונים שונים, אך כשמנסים "לעשות סדר" בגל ההכרזות המרתקות של אותם תאגידים, אפשר לגלות מהן הבעיות המרכזיות שאינטליגנציה מלאכותית יכולה לפתור עבור דטה סנטרים. סטארט-אפים ישראליים שיספקו פתרונות חכמים ומשתלמים לבעיות האלה יוכלו לפתוח את עצמם בפני שוק שיאפשר להם להרוויח הרבה כסף.

האתגר הראשון הוא: איך להיעזר באינטליגנציה מלאכותית בכדי לייעל את צריכת האנרגיה בדטה סנטרים? אין זה סוד שמרכזי מחשוב, שמאחסנים כמויות עצומות של תשתיות מחשוב ותקשורת ודורשים היקפים משמעותיים של קירור, חשמל ומים הם צרכני אנרגיה גדולים מאוד. לכן, חברות שמחזיקות דטה סנטרים עבור עצמן או מארחות תשתיות של חברות אחרות בדטה סנטר בבעלותן יסכימו להשקיע הרבה כסף בהתייעלות אנרגטית.

הוכחה ניצחת לכך התקבלה ביולי מגוגל, שהודיעה שהורידה ב-15% את תקציב הענק שלה לאנרגיה עבור הדטה סנטרים שברשותה בעזרת מימוש של אינטליגנציה מלאכותית, שמנהלת את האנרגיה בדטה סנטרים בצורה יעילה יותר מאשר בני אדם. גוגל השתמשה בטכנולוגיה של הסטארט-אפ הבריטי DeepMind, אותו היא רכשה בינואר 2014 תמורת מאות מיליוני דולרים. התהליך אותו מובילה החברה מביא לשיא את מאמצי ההתייעלות האנרגטית מבוססת ה-AI בדטה סנטרים. זו ההזדמנות הראשונה של סטארט-אפים ישראליים.

האתגר השני הוא: איך להפוך את השבבים שמנהלים דטה סנטרים לחכמים יותר? אתגר זה קשור במידה רבה לזה הראשון, של ההתייעלות האנרגטית, אבל הוא מייצג שוק סוער ותוסס של חברות סמיקונדוקטורים, שמרחיבות את הפתרונות שהן מספקות לדטה סנטרים ומגבירות את ההישענות שלהן על עסקים אלה. לחברות ישראליות יש הזדמנות לפתח שבב שצורך 10% פחות אנרגיה ביחס לשבבים קיימים ושמותקן בשרתים בדטה סנטרים. חברה שתיענה בהצלחה לאתגר זה תוכל לגרוף סכומים משמעותיים.

כדי להפוך את השבבים לחכמים יותר, נעשה שימוש הולך וגובר ביכולות של אינטליגנציה מלאכותית שממומשות בסיליקון. רק לא מכבר הודיעה אינטל על רכישת סטארט-אפ הבינה המלאכותית Nervana Systems ועל העברת כל 48 העובדים של Nervana לקבוצת הדטה סנטרים שלה. צוות הנרכשת יפתח עבור אינטל שבבים שישובצו בדטה סנטרים של חברות גדולות, שעושות שימוש אינטנסיבי בלימוד מכונה. כל זאת, זמן לא רב אחרי שאינטל הכריזה שדטה סנטרים הוא אחד מארבעת התחומים שהיא החליטה להתמקד בהם. עובדה זו לבדה צריכה לדרבן חברות שבבים ישראליות לעקוב ביתר עניין אחרי האתגרים הטכנולוגיים בענף הדטה סנטרים.

האתגר השלישי הוא: איך להיעזר באינטליגנציה מלאכותית כדי לעזור לשרתים בדטה סנטרים לדבר טוב יותר אחד עם השני? העניין הוא כזה: כדי ליצור עוצמות מחשוב יוצאות דופן צריך לעתים קרובות לרכז כמות גדולה של שרתים באותו מקום, והזירה הטבעית ביותר למיקום כזה היא בדטה סנטרים, כפי שעושה פייסבוק עם אלפי שרתים מדגם Big Sur. אחת הדרכים למצות את עוצמות המחשוב של מאגדי שרתים במרכזי מחשוב היא לצייד את השרתים ביכולות אינטליגנציה מלאכותית. יכולות אלה יעזרו להם לתקשר טוב יותר זה עם זה, לנתח במהירות כמויות גדולות יותר של נתונים ולהפיק תובנות חכמות יותר שנשענות על לימוד מכונה (Machine Learning).

תעשיית ההיי-טק בישראל זקוקה למנועי צמיחה וענף הדטה סנטרים יכול להוות זירת פעילות פוריה לשם כך. עולם מרכזי המחשוב משווע לפתרונות של אינטליגנציה מלאכותית. יזמים שישכילו להבין את ההזדמנות ולמנף אותה לצורך פריצות דרך טכנולוגיות בתחום יוכלו ליצור ענף חדש ומניב בהיי-טק הישראלי.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד גלובל דטה סנטר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים