איך מזהים מנהיג עקבי ויוזם?

מהן התכונות שכל מנהיג אמיתי חייב שיהיו לו? ומה אסור לו לעשות? כך מזהים מנהיגות אמיתית

מנהיגות היא לא דבר של מה בכך. צילום אילוסטרציה: BigStock

מנהל מצליח נתפס כמנהיג של ארגון. הוא יוזם, הוא מחדש, הוא בעל אישיות שיכולה לעורר השראה על הסובבים אותה. השאלה היא האם המנהיגות הזו היא עקבית או דבר חולף?

ברור שמנהיגות עקבית טובה יותר וחשובה יותר. היא משפיעה טוב יותר על העובדים והסביבה, הם חשים יציבות ויש להם מוטיבציה לחקות את המנהיג המוביל. אבל איך מזהים האם אותו מנהיג הוא באמת כזה? במאמר שפורסם באתר IDG צוינו כמה סימנים שעוזרים לזהות מנהיג אמיתי, ובעיקר עקבי ויציב.

מנהיג עקבי, על פי המאמר, הוא בעל יכולת לתחזק מיקוד ולנהל מספר משימות קריטיות. זאת, בניגוד למנהלים שמרחמים על עצמם ולא מנסים להתמודד עם משימות קשות ומורכבות, ובעיקר לא יודעים לזהות מתי צריך להשקיע משאבים באותן משימות. לדוגמה, מנהיג בארגון שהחליט ליזום דבר מה אחר, לאחר שהבין שאותו דבר אופנתי וחשוב לקריירה שלו. אלא שהיזמות שלו באה על חשבון המשימות האחרות בארגון. מנהיג כזה הוא דוגמה לחוסר יציבות בניהול, כי הוא משמש דוגמה לא טובה לעובדיו, שלומדים ממנו איך לנצל את הזמן לא נכון. מנהיג יציב יודע לחלק נכון את משאבי הזמן והכסף שלו.

בכלל, מחקרים מראים שמנהיג משמש דוגמה לחיקוי הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. דרך החשיבה הנוכחית עלולה לגרום לאלה שרוצים להיות מנהיגים לחזור בהם, כי הם מקבלים רושם שהדבר נועד לכישלון.

דוגמה וקור רוח

מנהיג אמיתי, נכתב במאמר של IDG, צריך לגלות נוכחות קבועה במשרד ולשמש דוגמה לעובדים. עליו לשדר תחושה שהוא כל הזמן בשליטה וכל הזמן "נוכח" בארגון, גם כשהוא לא נמצא פיזית.

עוד נכתב כי מנהיג עם השראה יודע לשמור על עצבים חזקים ודפוס התנהגותו לא צריך להשתנות במצבים של משבר או כשעובדים מרגיזים אותו. קוראים לזה בעברית: קור רוח.

מנהיגות יציבה חשובה מאוד גם כלפי הלקוחות. עסקים מנהלים יחסים מורכבים עם הלקוחות שלהם, שמצפים לקבל כל הזמן ערך מוסף עבור הכסף שהם משלמים. הבעיה היא שבמקרים שזה לא קורה והדברים אינם יציבים, רוב הלקוחות לא יביעו את אכזבתם ופשוט יצביעו ברגליים. מנהיג עקבי ויצירתי יידע לשנות את המצב הזה. כמו כן, כאשר חברה או מחלקה בונה קמפיין כדי לייצר שינוי ארגוני ותרבותי, מנהיג עקבי יודע לוודא שהמסרים לא יזעזעו את השוק, אלא יגבירו את המודעות של הלקוחות לעסק שלהם.

ולבסוף, שוב עניין הדוגמה האישית: מנהיג שדורש מעובדיו להשקיע יותר, כולל מעבר לשעות העבודה, אבל לא עושה זאת בעצמו, ולא מוודא שהמנהלים תחתיו משמשים דוגמה לכפיפים להם, גורם להתמרמרות ולאיבוד מוטיבציה.

השורה התחתונה: מנהיג עקבי ואמיתי הוא אחד שיש לו השפעה קבועה על העובדים, בכל עת ובכל מצב. מנהיגות יוזמת ומצליחה אינה עניין למצבי רוח, ורק מנהלים שמסוגלים לממש תכונה זו יכולים להיקרא מנהיגים המהווים מודל לחיקוי – Role Model. בתקופה שבה התחרות בשווקים גוברת, הבידול בין השחקנים כמעט שלא קיים. יותר ויותר הנהלות ארגונים מחפשות לתפקידי הנהלה לא רק אנשים בעלי תכונות שונות ממנהלים אחרים, אלא גם כאלה שמיישמים את סממני המנהיגות הטבועים בהם לאורך זמן, ולא בהתאם למצבי רוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים