"הפתרון למשבר – ביצירת קשרים עם אקו-סיסטמים במדינות אחרות"

"ישראל צריכה להיות מגנט לכישרונות טכנולוגיים ואם היא תעשה זאת, יהיה לה מאגר בלתי מוגבל של משאבי אנוש", אמר סול זינגר, ממחברי "אומת הסטארט-אפ" ● שבע שנים אחרי יציאת הספר - מה השתנה?

סול זינגר, ממחברי "אומת הסטארט-אפ". צילום: אבי בליזובסקי

מה מצבה של אומת הסטארט-אפ כיום, שבע שנים אחרי שדן סינור ואתה כתבתם את הספר "אומת הסטארט-אפ?"
"החברות אמנם השתנו מאז שכתבנו את הספר ב-2009, אבל הסיפור הישראלי של חדשנות ויזמות לא השתנה. השינוי הגדול איננו בסיפורה של אומת הסטארט-אפ אלא בהקשר הרחב יותר, העולמי. כאשר כתבנו את הספר היו רק שני אקו-סיסטמים גדולים לחדשנות – עמק הסיליקון וישראל. בימינו יש אקו-סיסטמים של סטארט-אפים במקומות רבים – ניו-יורק, שטוקהולם, בייג'ינג, הודו ואחרים… לא רק קליפורניה וישראל. זה הפך להיות משחק גלובלי, שלא היה קיים לפני שבע שנים בסך הכול".

מה צריך לעשות כדי לשמור על היתרון היחסי של ישראל כאומת סטארט-אפ?
"אנחנו חייבים לגדול ולהתגבר לשם כך על המחסור בכוח אדם מיומן. ישראל היא מדינה קטנה עם מאגר מוגבל של כוח אדם, והיא כבר בקצה היכולת.

דרך אחת להוסיף אנשים היא להגדיל את ההיצע המקומי באמצעות שיפור מערכת החינוך ושיפור הכללתן במעגל תעסוקת ההיי-טק של אוכלוסיות כמו ערבים וחרדים.

אבל יש גם פתרון שאף אחד לא חשב עליו: לרקום קשרים עם אקו-סיסטמים של סטארט-אפים ברחבי העולם. אנחנו צריכים לפתוח את עצמנו ולהוות מגנט לכישרונות כמו שעמק הסיליקון הוא מגנט לכישרונות. עמק הסיליקון, ניו-יורק ולונדון מנצלות את היתרון שלהן כמגנט – ואנחנו לא. צריך להיות שילוב של יציאת ישראלים למקומות אחרים ופתיחת הדלתות לאחרים להגיע לכאן. אם נעשה זאת, יהיה לנו מאגר בלתי מוגבל של משאבי אנוש.

אני מבין את הטענות נגד היוזמה להביא עובדים מחו"ל, אבל היא חיונית עבור ישראל".

האם בעידן שבו חברות טכנולוגיה ענקיות כמו גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) שולטות בשוק, הן לא עלולות למחוץ את הסטארט-אפים?
"לחברות הגדולות יש בעיה. גם כשחברה מגיעה לשווי שוק של 100 מיליארד דולר, היא חייבת לצמוח ללא הפסקה כדי להצדיק את השווי הזה. לא קל להן להישאר למעלה. הן יודעות שהן יכולות להיות מוחלפות על ידי חברות אחרות והן מודאגות מכך. אני מעריך שהחברות הגדולות של היום לא יהיו החברות הגדולות של עוד כמה שנים".

מהי הסיבה שחברות ענק בתחומים מסורתיים, כגון ענקית האנרגיה ENEL (שהראיון נערך בטקס פתיחת המרכז שלה בארץ), פותחות בישראל מרכזי חדשנות?
"החברות הללו מבינות שקריטי עבורן להישאר חדשניות בעולם הנע במהירות. ישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם להגיע אליו לצורך זה.

מנקודת המבט שלנו, לא מספיק שחברות גדולות מגיעות לכאן. אנחנו צריכים ליצור קשרים גם עם מרכזי חדשנות ברחבי העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים