תוכניות עסקיות וקניין רוחני

מהי תוכנית עסקית? האם כדאי לכתוב אותה לפני שמגישים בקשה לרישום פטנט? ומדוע כדאי לעדכן אותה עם הזמן?

03/07/2016 17:02
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

עד לפרק זה עסקתי בטור שלי בעיקר בנושאים בסיסיים, שנועדו ליצור בסיס והיכרות ראשונית עם תחום הפטנטים. הגיע הזמן לעלות דרגה ולהתחיל לעסוק בשאלות מורכבות יותר.

כל התורה בשלוש פסקאות: מהי תוכנית עסקית?

בבסיסה, התוכנית העסקית היא רשימת מטרות עסקיות והדרך להשגתן. עסק נזקק לתוכנית עסקית לאורך כל מהלך קיומו. בעסק מתחיל, היא מהווה מפת דרכים שתאפשר לו להצליח, ובעסק ותיק, היא מאפשרת למקם את העסק על ציר ההתקדמות הצפוי שלו. כלומר: את התוכנית העסקית כותבים בדרך כלל בתחילת פעילותו של העסק (ורצוי בשלב התכנון וההקמה שלו), ואחר כך מעדכנים אותה שוב ושוב, במקביל להתפתחות העסקית. חשוב להדגיש שתוכנית עסקית, טובה ככל שתהיה, לא יכולה להבטיח הצלחה, אך היא יכולה להעלות את סיכויי ההצלחה באופן משמעותי.

תוכניות עסקיות נועדו למספר מטרות, ביניהן בדיקת היתכנות וכדאיות של רעיון עסקי; השגת מימון; ובדיקת מצב העסק והתפתחותו ביחס לצפי.

בדרך כלל, תוכנית עסקית מתארת אסטרטגיות עסקיות – מטרות עסקיות והדרך להגיע אליהן. בעסקים מבוססי חדשנות טכנולוגית, היא כוללת גם התייחסות לטכנולוגיות חדשניות ויצירתיות. טכנולוגיות אלה ראויות במקרים רבים להגנת פטנט ופטנטים אלה הם שייצרו, בין היתר, את ערכו העתידי של העסק. כאן עולה לדיון דילמה:

מה קודם למה – הביצה או התרנגולת?

האם נכון לכתוב קודם את התוכנית העסקית או אולי עדיף להתחיל דווקא מבקשות הפטנט ורק אחר כך לכתוב אותה?

בפרק השלישי בסדרה זו ציינתי שבקשות פטנט ופטנטים נועדו, בין היתר, לשמש ככלי אסטרטגי שיסייע להביא את החברה ליעדיה. מבחינה זו, רצוי לכתוב את בקשת הפטנט כשהאסטרטגיה כבר ברורה. מכיוון שהאסטרטגיה העסקית מתוארת בדרך כלל בתוכנית העסקית ומתגבשת במהלך כתיבתה, יש כאן, לכאורה, עדות שעדיף לכתוב קודם את התוכנית העסקית ורק אחריה לכתוב את בקשות הפטנט.

שיקול נוסף להקדמת התוכנית העסקית נובע מהמחיר הגבוה של עריכת והגשת בקשת פטנט.

נקודת מבט נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שכאשר דנים באמצאה לקראת עריכת בקשת פטנט יכולים לעלות רעיונות, נקודות מבט והשלכות שעשויים להשפיע על מהלכים עסקיים ועל האסטרטגיות של העסק. דיון באמצאות עשוי לעתים להעלות אפשרויות לדרכי מימון חדשות לעסק, דרכים להתמודדות עם מתחרים, דרכים למשוך משקיעים ואפילו דרכים שתעודדנה רוכשים עתידיים לחברה. אם עולים רעיונות שכאלה, רצוי לשקף אותם בתוכנית העסקית.

בחזרה לשאלה: מה קודם למה?

נכון להתייעץ עם עורך פטנטים ולשתפו בבניית האסטרטגיה העסקית שלכם. חשוב מאוד שעורך הפטנטים יהיה מנוסה בפיתוח עסקי ובפיתוח אסטרטגיות עסקיות, שכן סיכוייו להעלות רעיונות לא טריוויאליים סביב הטכנולוגיה גבוהים בהרבה מסיכויי ההצלחה של עורך פטנטים אחר. הרעיונות שיעלו עשויים להשפיע על האסטרטגיה העסקית והכלכלית, על המודלים העסקיים ועוד. לכן, רצוי לקיים את הדיונים הללו מוקדם ככל האפשר, עוד לפני כתיבת התוכנית העסקית, שכן לעתים הם יכולים לשנות את התוכניות באופן מהותי.

אם וכאשר יועלו רעיונות מעשיים שהעסק יחליט לנסות ולפעול לפיהם, יתקבלו תובנה חלקית מהי מידת המורכבות של ההגנה על רעיונות אלה בפטנט והערכה גסה של העלויות הכרוכות בהגנה שכזו. אז ניתן להחליט אם להגן על חלקם של הרעיונות בבקשת פטנט באופן מיידי (לפני כתיבת התוכנית העסקית) או אולי לגשת מידית לכתיבתה ורק אחריה, או בו זמנית, לכתוב את בקשות הפטנט.

תוכנית מתגלגלת

עסק הוא ארגון דינמי. חשוב מאוד שעסק מבוסס חדשנות ימשיך לפתח טכנולוגיות ואסטרטגיות חדשניות, אחרת יקומו לו מתחרים שיפתחו רעיונות "במקומו", הלקוחות יתחילו לעזוב אותו ולנהור לכיוונם של אותם מתחרים וסופו של הסיפור ברור. דינמיות זו חשובה לא רק בעסקים מבוססי חדשנות טכנולוגית. אפילו סופרמרקט צריך להתחדש כל הזמן על מנת לשמר ואף להגדיל את מאגר לקוחותיו.
לכן, עם הזמן, יש לעדכן את התוכניות העסקיות ולהגן על הטכנולוגיות החדשות שמפותחות בחברה. זהו תהליך מתגלגל, שחוזר על עצמו שוב ושוב, ובמקביל לגדילת והתפתחות העסק.

לא על פטנטים לבדם עומד העולם

עד כאן הפרק, ולמעשה הסדרה כולה, עסקו בפטנטים (הגנה על ידע וטכנולוגיות). אך הקניין הרוחני מורכב גם מסימני מסחר, סודות מסחריים, מדגמים, זכויות יוצרים, זכויות מטפחים (בחקלאות) ועוד. כמובן שגם לסוגי הקניין הרוחני האחרים יש השפעה על התוכנית העסקיות.

בפרק הבא אעסוק בשאלה: "סוד מסחרי או בקשת פטנט?"

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים