- אנשים ומחשבים – פורטל חדשות היי-טק, מיחשוב, טלקום, טכנולוגיות - https://www.pc.co.il -

לצלם באוויר – עם מסוק או רחפן?

מתעניינים ברחפנים? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס אנשים ורחפנים של אנשים ומחשבים [1].

שוק הרחפנים הולך וכובש בימים אלה את העולם. יותר ויותר משתמשים בהם לצרכים שונים, ובאחרונה הם אפילו צורפו לקליפ הרשמי של ישראל לאירוויזיון. אט אט (או יותר נכון מהר מהר) הולכים הרחפנים וממלאים את השמים, לצד כלי הטיס הוותיקים.

אחד השימושים הבולטים ביותר לרחפנים הוא צילום. הצילומים שמגיעים מהם בדרך כלל מרהיבי עין ומראים זוויות חדשות ומעניינות על העולם. הם מצטרפים לכלי טיס אחרים שמהם מצולמים צילומים – המסוקים. כאן עולה השאלה: איזה מהם עדיף? במאמר זה אני מבקש לעשות את ההשוואה הזאת, בהתבסס על כמה פרמטרים.

מחיר
אתחיל בשורה התחתונה: מסוקים הם יקרים. אלא שהשאלה במקרה הזה היא לא רק כמה אנחנו משלמים אלא גם על מה אנחנו משלמים כל כך הרבה.

השכרת מסוק לשעה (!) עולה כמה אלפי שקלים. חלק ניכר מהסכום הולך לדלק, לתחזוקת כלי הטיס ולטייס, והחלק האחר, גם הוא ניכר, משולם על ביטוחים למיניהם. נוסף על כך, כששוכרים מסוק לשעה, מתחילים לשלם החל מהרגע שהניעו את המסוק בשדה התעופה ועד לרגע שמדמימים אותו. כך שאם רוצים מסוק למשימת צילום שלא נמצאת ממש ליד השדה – משלמים הרבה מאוד רק על ההגעה אל היעד והחזרה ממנו. בנוסף, השכרת תושבת מצלמה מיוחדת תקפיץ מחיר התענוג לעוד כמה אלפי שקלים ליום.

המקומות שאליהם מגיע כלי הטיס
יש כמה מקומות שהם עדיין מחוזם הבלעדי של מסוקים ומטוסים. למשל, כאלה עם מזג אוויר קשה יותר, כמו גם גבהים ומרחקים גדולים. אולם, מבחינת נגישות – ידם של הרחפנים בהחלט על העליונה. רחפנים מסוגלים לשייט בגובה נמוך יותר, קרוב לעצים, בין העצים, מתחת לגשרים, קרוב לבניינים ואפילו לאנשים.

צילום של אותו הדבר שוב ושוב
ברחפנים אין בעיה לשוב על הצילום מיד אחרי שמסיימים את הניסיון הראשון. המפעיל פשוט לוקח את הרחפן לנקודת ההתחלה – ומנסה בשנית. התקשורת עם הרחפן קלה מאוד, והצלם או הבמאי יכולים לראות את הצילום ולהדריך את המפעיל, אם לא הם אלה שמפעילים את הרחפן.

במסוקים, הדבר מורכב הרבה יותר. גם אם הבמאי או הצלם נמצא על המסוק ורואה את הכול, או שהתקשורת איתו ברורה ופשוטה, למסוקים הרבה יותר קשה להסתובב ולשוב על עקבותיהם. יש לזכור שבמסוקים אתם משלמים לפי שעה ולכן, כל שוט שכולל היערכות והגעה לנקודת המוצא הוא עוד ועוד כסף. רחפנים אפשר תמיד להחזיר לקרקע, כמעט לכל נקודה, להחליף בטריה או כרטיס למצלמה ולנסות שוב, בעוד שאם למסוק מתחיל להיגמר הדלק – מתחיל גם סוף יום הצילומים.

אפרופו דלק
לתדלק מסוק זה עסק יקר מאוד ומורכב מאוד. אי אפשר פשוט להיכנס לתחנת דלק ולבקש מיכל מלא. מה גם שמסוק צריך לנחות באזור מיועד לנחיתת מסוקים. יש צורך בדלק סילוני שנבדק בתנאים מחמירים ויש להקפיד על כללי בטיחות מחמירים. פתאוםף להחליף בטריה נשמע ממש פשוט.

קשה למצוא מסוקים
תיאום של צילום ממסוק אינו דבר פשוט. אין הרבה חברות בשוק שמתעסקות בזה, אין הרבה טייסים שמיומנים בזה ואין הרבה מקומות שמשתלם לעשות בהם את זה. בקיצור, זו הפקה מאוד לא פשוטה.

בנוסף, להקים עסק של צילומי אוויר או כל עסק מסוקים הוא תהליך ביורוקרטי כל כך קשה ומורכב. זה לבדו יכול להסביר את מיעוט העסקים האלה בישראל. תוסיפו לכך את הקושי להשיג טייסים מיומנים ואת המחיר שממש לא שווה לכל נפש שמצמצם את השוק הפוטנציאלי, ותקבלו מספר מאוד קטן של מפעילים שקשה יהיה לתאם איתם את התאריך הרצוי. אותם המפעילים נותנים בדרך כלל גם שירותים של טיסות מנהלים ופנאי, חתונות ועוד, כך שמעט המסוקים שכבר קיימים בארץ מועסקים רוב הזמן בדברים שכלל לא קשורים לצילום.

רחפנים, לעומת זאת, ניתן לתאם בטלפון אחד, מקסימום שניים.

למען ההגינות, ישנם מקרים שבהם עדיין עדיף לבחור במסוקים לצרכי צילום. למשל, במקרים שבהם יש ציוד מצלמה כבד במיוחד או שרוצים להגיע למחוזות מאוד רחוקים וכמעט בלתי נגישים, שנמצאים מעבר לטווח הטיסה של רחפנים. אך כמו שזה נראה עכשיו, למעט כמה משימות צילום חריגות וגדולות במיוחד, השימוש ברחפנים למטרות צילום עדיף לאין ערוך מאשר השימוש במסוקים.

הכותב הינו מחברת SkyPro.

מתעניינים ברחפנים? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס אנשים ורחפנים של אנשים ומחשבים [1].