IT בשידור חי

חברי פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 מבית אנשים ומחשבים ביקרו בחדשות ערוץ 2 והתרשמו מקרוב איך גם באחד מגופי התקשורת המרכזיים במדינה, הכול נע סביב המחשוב

הדסק של חברת החדשות של ערוץ 2

פורום המנמ"רים והמנכ"לים C3 של אנשים ומחשבים הוזמן באחרונה להתארח במתקני חדשות ערוץ 2 שבנווה אילן, כדי לעמוד על הטכנולוגיה שמאחורי אחד מגופי השידור המרכזיים במדינה. יזם את הביקור נוריאל חטב, המנכ"ל והבעלים של אורי תוכנה, שמבצעת עבור חברת החדשות מיקור-חוץ בכל מה שקשור למחשוב, טכנולוגיה והנדסה.

במהלך הביקור היו אמורים משתתפי הפורום לסייר באולפני החדשות ולראות במו עיניהם כיצד הפעילות של הגוף שמשדר את מהדורת החדשות הנצפית ביותר במדינה נשען ותלוי כולו על IT, תקשורת וחיבור למערכות תפעוליות.

אלא שבפועל, לא היה באפשרותם להיכנס לאולפן. דקות אחדות אחרי שהגיעו לאולפנים החלו להתקבל דיווחים על שרשרת פיגועי דקירות שאירעו – שניים מהם בירושלים ושניים ברעננה. מבחוץ יכולים היו האורחים לראות את הפעילות של אנשי החדשות והמערך כולו באולפן השקוף, בזמן אמת. באחד הימים היותר קשים ומורכבים לשידור, הם יכולים היו לעמוד על הקריטיות של ה-IT ועד כמה היא באה בו לידי ביטוי.

המנמ"רים והמנכ"לים התכנסו בחדר הישיבות בבניין חברת החדשות, שם הם שמעו דברים מפי חטב, כמו גם מפי רמי דניאל, סמנכ"ל ההנדסה של החברה, ואלכס חן, המנמ"ר, שעובד מטעם אורי תוכנה.

חטב סיפר למשתתפים כיצד קיבלה החברה את ניהול כלל מערך ה-IT של חדשות ערוץ 2. "הייתי באולפן של החדשות לפני תשע שנים, בנסיבות אחרות. ראיתי את המערכות שהם עבדו איתן, הייתי עד לתקלות והגעתי למסקנה שהם זקוקים לשינוי ולשדרוג. פניתי לממונה על הנושא בחברת החדשות והוא ביקש שאגיש לו תוכנית פעולה. עשינו זאת במהירות ובתוך ארבע שעות לאחר ההגשה, הנושא כבר אושר בהנהלה וקיבלנו את האתגר לנהל את מערך המחשוב של חדשות ערוץ 2", אמר חטב.

נוריאל חטב, מנכ"ל אורי תוכנה. צילום: אתר החברה

נוריאל חטב, מנכ"ל אורי תוכנה. צילום: אתר החברה

בתחילה, אושר לנושא תקציב לשלוש שנים, והצוותים של אורי תוכנה החלו לעבוד במהירות. "שדרגנו את כל מערך ה-IT בחברה ושיפרנו את מערך הגיבוי. כיום, כל מערכת מגובה פעמיים", ציין. "עסקנו לא מעט ברענון ובכתיבת נהלים שלמעשה כמעט שלא היו. עובדים פה הרבה אנשים מדיסציפלינות שונות, המידע שזורם לכאן מגיע ממקורות רבים, לא פעם מדובר בדברים קריטיים שצריכים מיד לעלות לשידור – וצריך לנהל את כל זה".

אורי תוכנה מנהלת במיקור-חוץ גם את מערך ה-IT של ערוץ הכנסת, שמופעל על ידי חברת החדשות. "מצאנו צוות מעולה במקום רגיש ויש על מי לסמוך", אמר חטב.

"האתגר: אבטחת המידע של חברת החדשות"

באופן טבעי, חברת החדשות של ערוץ 2 חשופה למתקפות קיברנטיות מצד גורמים עוינים. "זרימת המידע פה היא עצומה, ויש מוטיבציה של כל מיני גורמים להפיל את האתר והמערכות של החברה", הוסיף. "כמות המיילים שזורמת פה מטורפת והתפקיד שלנו הוא לאפשר לכתבים ולעורכים לעבוד, תוך כדי ניטור והגנה על הרשת".

הוא סיפר כי אורי תוכנה מעסיקה לצורך הפרויקט 15 איש. "כולם מודעים היטב למקום שהם עובדים בו ולקריטיות של העבודה. חלק מהבקרות נעשות במערכות שו"ב שניתנות לשליטה מרחוק, כך שאנחנו יכולים לתת מענה לכל בעיה, 24 שעות ביממה", אמר חטב.

ביקור במהלך יום של פיגועים

ביקור במהלך יום של פיגועים

חן אמר כי "האתגר הגדול ביותר שלנו הוא אבטחת המידע, כשמצד אחד חייבים לבצע את כל הנהלים הנדרשים כדי לשמור על הרשת ומצד שני, מדובר בסביבה שבה אין לאף עובד הגבלות של אבטחת מידע. המידע מגיע ממקורות שונים, שלא תמיד קשורים ביניהם, ובמיוחד חומרי וידיאו, שצריכים להיות זמינים לכל אחד בחיפוש מיידי, אבל גם יכולים להיות איתם בעיות אבטחתיות".

הוא ציין כי אחד הפרויקטים המרכזיים שמבצעת אורי תוכנה בחברת החדשות של ערוץ 2 הוא הפרדה מוחלטת בין רשת השידור הדיגיטלית לרשת המנהלתית. "הכתבים מעבירים את החומרים דרך תיבת דואר ארגונית פנימית, כאשר במקביל יש את הרשת הארגונית הרגילה".

"מערכת הבקרה שלנו מבוססת על מערכות של טרנד מיקרו (Trend Micro)", אמר חן. "הן מאפשרות לנו לעקוב אחר מיילים שיוצאים משרתים מסוימים ולנטר אותם".
חן סיכם באומרו כי "המשימה שלנו היא לאפשר שידור רציף ונקי מכל תקלה או התקפה שלא תבוא".

בשורה התחתונה, חברי הפורום יכולים היו לראות במהלך הסיור בצורה בלתי אמצעית פן פחות ידוע של תעשיית המדיה המשודרת, שמהווה מרכיב חשוב בחיינו. כמו תעשיות רבות, גם היא נשענת על מחשוב, שמעניק לה כלים בזמן אמת. חברי הפורום נוכחו לדעת שהמושג "אפס תקלות" הוא השולט בלקסיקון של חטב ושל הצוות המסור שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים