"המאבק ברשת: ישראל נתפסה עם המכנסיים למטה"

"היה ברור שיקרה גל אלימות ושהוא יבוא לידי ביטוי אונליין, וישראל לא נערכה להסברה מתאימה ברשת", אמר סשה דרטווה, מנהל מחלקת הדיגיטל ברימון כהן שינקמן ולשעבר ראש מדור ניו-מדיה בדובר צה"ל ● בראיון הוא מציע מה לעשות וכיצד על ישראל להגיב להסתה הפלסטינית ברשתות החברתיות

סשה דרטווה, מנהל מחלקת הדיגיטל ברימון כהן שינקמן

איך אתה מעריך את ההסברה הישראלית ברשת במאבק הנוכחי מול הפלסטינים?
"האירועים היו צפויים מראש, היה ברור שיקרה גל אלימות ושהוא יבוא לידי ביטוי אונליין, וישראל לא נערכה להסברה מתאימה ברשת. נתפסנו עם המכנסיים למטה. לקח 10 ימים עד שהחלו לייצר תוכן שמשמש את הפרו-ישראלים".

מהי הדרך הטובה ביותר בה ישראל צריכה לפעול כדי לבצע את ההסברה ברשתות החברתיות?
"ישראל יכולה ליצור לעצמה מדיה ששייכת לה, שיכולה להגיע ישירות לציבור בעולם. צריך ליצור תוכן עבור הגולשים בפייסבוק (Facebook), וצריך להיות מספיק יצירתיים כדי ליצור תוכן מעניין: כמה שיותר תוכן ויזואלי, עם טקסט קצר ולעניין, ואינפוגרפיקות שהגולש יכול להבין בתוך זמן קצר. על התוכן להיות לא מתלהם ולא תעמולתי יותר מדי. צריך להציג נתונים – הם עובדים מאוד טוב, כי קשה להתווכח איתם.

אם נעשה את זה, נקנה בשלב הראשון את הקהילות הפרו-יהודיות ופרו-ישראליות, ומשם כבר יעבירו את זה הלאה.

צריך להבין שהצרכן שלנו הוא לא בהכרח המשתף, אלא שצריכים אותו על מנת להגיע למעגל שני. המשתף הטבעי הוא פרו-ישראלי והמטרה שלנו לשכנע את החברים שלו, שמתלבטים באיזה צד לתמוך בין הישראלים לפלסטינים או לא יודעים על הסכסוך".

כיצד ישראל צריכה להגיב על ההסתה הפלסטינית שמתפרסמת ברשתות החברתיות?
"הצד השני בעבודה הסברתית הוא לראות מול מה אתה עומד. צריך לנטר במהירות ובאפקטיביות את מה שקורה ברשת. על ישראל לדעת בכל פעם שמפורסמים תמונה או טקסט שקריים ולהפיץ בחזרה, באותה מהירות שזה יצא, הודעה שכוללת את הטענה והוכחה שהיא שקרית.

זה קרב שחייב להתנהל מאוד במהירות וצריך לגייס לצורך כך בלוגרים ומובילי דעה פרו-ישראליים. אחת הסיבות המרכזיות לצורך במהירות היא שעל ידי כך מונעים את השימוש בשקרים הפלסטיניים בתקשורת הממוסדת בעולם, וראינו את זה בצוק איתן. הוכחות מורידות את האמינות של הצד השני ומעלות את האמינות שלנו".

איך ניתן לייעל את ההסברה ברשת לטווח הארוך?
"על המדינה להקים גוף שיודע לרכז ולתכנן את ההסברה הישראלית בין כל הגופים, שיוודא שכל הגורמים מוכנים ועושים את מה שהם צריכים לעשות. כיום יש הרבה גופים ישראליים שעוסקים בהסברה ואין תיאום. לא ייתכן שכל גוף יעשה מה שהוא רוצה".

ואולי כל זה לא יועיל, מאחר שהעולם שופט על פי האירועים?
"גם אם העולם שופט על פי האירועים, יש דרך להציג אותם. ואמנם, ההסברה שלנו צריכה להתמקד בכך שישראל היא לא מדינת אפרטהייד שישראל היא אחת המדינות המוסריות בעולם ואחת המדינות במזרח התיכון שהערבים חיים בה הכי טוב. צריך להוציא את זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים