Big Data והאינטרנט של הדברים

מכירים את שני הנושאים הטכנולוגיים המדוברים ביותר בשנים האחרונות? הקשר בין השניים הדוק ביותר ושילובם די הכרחי, כך שאם אתם מאלה שמהנהנים בתקווה שרק יניחו להם, קבלו את השיעור החשוב של היום

אדר שומרון, מנכ"ל BIyond. צילום: פלי הנמר

האינטרנט של הדברים (IoT) – או כמו שרבים קוראים לו כיום האינטרנט של כל הדברים (IoET) – ו-Big Data הם אולי שני הנושאים הטכנולוגיים המדוברים ביותר בשנים האחרונות. במאמר זה אעסוק בקצרה בקשר בין שני התחומים הללו ובתועלות האפשריות של השילוב ביניהם עבור ארגונים ועסקים.

מהו האינטרנט של הדברים?

האינטרנט של הדברים הוא מערך של חיישנים המקושרים לאינטרנט, שעשויים להיות מחוברים למגוון עצום של 'דברים'. חיישנים אלה יכולים לבצע מגוון רחב של סוגי מדידות, החיבור שלהם לאינטרנט יכול להיות חוטי או אלחוטי ו-'הדברים' יכולים להיות חיים או דוממים – העיקר שניתן יהיה לחבר אליהם חיישנים. Big Data הוא מונח המתייחס לבסיסי נתונים גדולים במיוחד, המכילים מידע בפורמטים שונים – מובנה ולא מובנה – אשר מגיע במהירות רבה ממגוון מקורות. מעבר ליכולתם של פתרונות Big Data לטפל בנתונים אשר טכנולוגיות עיבוד נתונים מסורתיות אינן מסוגלות לטפל בהם, מהותם הנה יצירת ערך עסקי לארגון ותרומה לשורת הרווח שלו.

הכל מתחבר

הקשר ההדוק בין שני התחומים הללו מובן מאליו: מיליארדים של 'דברים' המחוברים לאינטרנט מפיקים כמויות חסרות תקדים של מידע, אולם הפקת הנתונים בפני עצמה לא מבשרת על מהפכה. על פי דו"ח שפרסמה, EMC המתמחה בפתרונות אחסון וניהול מידע, בשיתוף עם חברת המחקר IDC, חברות וארגונים זקוקים למידע שהוא נגיש, זמין בזמן אמת, משמעותי ובעל יכולת להשפיע על מהלכים עיסקיים. רק שילוב בין הנתונים המיוצרים על ידי האינטרנט של הדברים לבין פתרונות Big Data המסוגלים לאגור, לנהל ולנתח את הנתונים הללו בזמן אמת – יוכל להפוך את הנתונים הללו למידע בעל ערך עסקי אמיתי.

היבטים טכנולוגיים

העובדה שהחיישנים המרכיבים את האינטרנט של הדברים יכולים להתחבר לרשת באופן אלחוטי, הופכת את טכנולוגיית האחסון בענן למרכיב חיוני במיוחד. הנתונים נשלחים באופן רציף מהחיישנים ומערכות המדידה המחוברים ל-'דברים' ניידים או נייחים אל מערכי אחסון בענן ומאפשרים ניתוח, הפקת תובנות ומשלוח התראות ומידע בזמן אמת.

הדוגמאות הבאות מייצגות מספר שימושים לשילוב מוצלח בין האינטרנט של הדברים לבין Big Data:

על הכבישים
UPS, אחת מחברות שילוח המטענים הגדולות בעולם, משתמשת בחיישנים ובניתוח של Big Data כדי לחסוך בהוצאות, לשפר את היעילות ולצמצם את ההשפעה של פעילותה על איכות הסביבה. החיישנים המותקנים על משאיות החלוקה של החברה מודדים את מהירות הנסיעה, צריכת הדלק, מספר העצירות ומצב המנוע. על פי המידע שפרסמה החברה, החיישנים הללו מותקנים ביותר משמונים אלף כלי רכב, ואוספים כמאתיים פריטי מידע מכל משאית בכל יום. ניתוח הנתונים הללו מאפשר לחברה לקצר את זמני המשלוחים, לחסוך בדלק ולצמצם את הפגיעה באיכות הסביבה.

דרך נוספת בה UPS עושה שימוש ב-Big Data היא באמצעות פרויקט אוריאון. מערכת זו, המשתמשת בנתונים של מאות מיליוני כתובות לצד מידע הנאגר במהלך המשלוחים, מאפשרת לשפר ולייעל את מסלולי החלוקה. החברה צופה כי עד סוף שנת 2017 ימפה הפרויקט את כל הדרכים בצפון אמריקה.

באוויר
Virgin Atlantic אימצה את האינטרט של הדברים במטוסי הבואינג 787 ובמערכות הובלת המטענים שלה. בכל מטוס מותקנים חיישנים המחוברים לרשת ואוגרים כמויות גדולות מאוד של מידע. לדברי מנהל מערכות המידע של החברה, כל אחד מהמטוסים הללו מפיק כחצי טרה-בייט של נתונים בטיסה. טכנולוגיות לניתוח Big Data מאפשרות לחברה לנצל את כמות הנתונים האדירה הזו כדי לחזות מראש את הצורך בעבודות אחזקה במטוסים, שיפור יעילות הטיסות וצמצום צריכת הדלק.

בחנות התכשיטים
רשת חנויות התכשיטים Alex And Ani התקינה בחנויות חיישני בלוטות' המסוגלים לעקוב אחר תנועותיו של כל לקוח ומאפשרים לרשת לנתח אותן ולהציע לכל לקוח הצעות מותאמות אישית לטלפון החכם שלו עם כניסתו לחנות. בנוסף, מיישמת הרשת מערכת נוספת המנטרת את תנועת הלקוחות, ומפיקה מעין מפות חום (Heat Maps), באמצעותן יכולים אנשי הרשת לשפר את סידור המוצרים על המדפים השונים במטרה להגדיל את המכירות.

לבלוג של אדר שומרון לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים