Popcorn Time: המפלה של זיר"ה

עו"ד לירון פרמינגר סוקר את פסיקת בית המשפט, שסותרת החלטה קודמת ואוסרת לחסום גולשים ישראליים מכל גישה לשירות

עו"ד לירון פרמינגר, מומחה בדיני אינטרנט וטכנולוגיה

מאבקה של זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט) נגד תוכנת Popcorn Time שבאמצעותה ניתן לצפות בתכנים אשר מפרים לכאורה זכויות יוצרים, ספג מפלה עת קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי הגישה לתוכנה תמשיך להיות חופשית. בכך בית המשפט הפך את החלטתו אשר ניתנה לפני כחודש ימים בלבד לחסום גולשים ישראליים מכל גישה לתוכנה.

הקדמת מילים – תוכנת "פופקורן"

Popcorn Time – או, בשמה היותר מוכר, Popcorn – הינה תוכנה שניתנת להורדה מאתרים שונים אשר שימושה העיקרי הינו הזרמה של תכני וידאו אשר מאפשרת למשתמשים בה לצפות במגוון רחב של סרטים וסדרות. ייחודה של התוכנה הינה המגוון הרחב של התכנים, קלות השימוש בה והעובדה כי התוכנה מוצעת ללא כל תשלום. כל אלו הפכו את התוכנה לפופולרית ביותר. שלא במפתיע, פעילותה של Popcorn עוררה את חמתם של ארגונים שטענו כי מדובר בפעילות פיראטית אשר מפרה זכויות יוצרים של יוצרי סרטים וסדרות.

המאבק בפופקורן בארץ – פניית זיר"ה לבית המשפט

בעקבות פסק דין שניתן באנגליה ב-28 באפריל אשר קבע כי אתרים אשר מאפשרים להוריד את תכנת פופקורן מפרים זכויות יוצרים תוך שהוא הורה לספקיות האינטרנט השונות לחסום כל גישה לאתר, הגיש בארץ זיר"ה יחד עם ארגונים נוספים בקשה לסעד זמני שבו עתר הן לצו מניעה להפסקת פעילות התוכנה והן לצו עשה אשר יורה לספקיות האינטרנט בארץ לחסום כל גישה לאתרים המאפשרים את הורדת Popcorn.

תחילה נענה בית המשפט לבקשה וב-19 במאי נתן צו ארעי במעמד צד אחד כמבוקש עד לדיון שנקבע ל-3 ביוני. בעוד שמפעילי Popcorn לא אותרו ולא הגיעו כלל לדיון ובעוד שחמש מתוך שש ספקיות האינטרנט השונות הגיעו וחתמו עם זיר"ה על הסדרים למניעת הפרה עתידית, הספקית בזק בינלאומי סירבה להגיע להבנות עם זיר"ה והתנגדה למתן הצו ממספר טעמים.

ראשית טענה בזק בינלאומי כי אין כל דחיפות במתן הצו. ולראייה, Popcorn פעילה שנים רבות – והבקשה לסעד זמני ודחוף הוגשה רק לאחר קבלת פסק דין בבריטניה. שנית, לדבריה, לא ניתן לקבל סעד נגד צד שאין כל עילה נגדו, היינו מכיוון שאין לזיר"ה עילת תביעה נגד בזק בינלאומי אלא מול מפעילי Popcorn האלמוניים היא לא יכולה לבקש סעד נגד הספקית. שלישית, בזק בינלאומי טענה כי סעד זמני יגרום לה לנזק כלכלי ותדמיתי בעוד שמנגד לזיר"ה לא תהיה כל תועלת במתן הצו שכן גם אם בזק בינלאומי תצליח לחסום אתרים שמפיצים את פופקורן, מפעילי התוכנה ימשיכו להפיץ את התוכנה במקומות נוספים, קל וחומר כאשר לא ניתן לזמן את מפעילי התוכנה לדיון, וכן מי שכבר הוריד את התוכנה עדיין יוכל להשתמש בה. בנוסף טענה כי אילוצה לצנזר אתרים יצריך ממנה השקעה של משאבים רבים ויהפוך אותה הלכה למעשה לצנזורית של זיר"ה.

החלטת בית המשפט

ב-1 ביולי השופט מגן אלטוביה ביטל את הצו שניתן במעמד צד אחד תוך שהוא מקבל את טענותיה של בזק בינלאומי במלואן. בית המשפט חזר על ההלכה לפיה סעד זמני יינתן רק כאשר קיים צורך דחוף לתתו, כאשר בעניין זה מדובר בפעילות אשר מתרחשת מזה זמן רב, הגם שגולשים שכבר הורידו את תכנת Popcorn עדיין יכולים לצפות בתכנים אשר לכאורה מפרים זכויות יוצרים גם אם יינתן הצו, כך שלמעשה אין בו תועלת רבה, אם בכלל. בית המשפט אף ביטל חלק מההסכמות של זיר"ה עם הספקיות השונות אשר זיר"ה ביקשה כי בית המשפט ייתן להן תוקף של פסק דין בטענה כי מדובר בפגיעה בעקרונות רבים ובהם חופש זרימת המידע, זכות הציבור לדעת, חופש הביטוי, וכן פגיעה בהענקת סמכות לספקיות האינטרנט לקבוע מה מותר ומה אין לאפשר להזרים ברשת האינטרנט.

אין באמור לעיל משום המלצה להוריד ו/או לעשות שימוש בתוכנה ו/או ייעוץ משפטי כלשהו.

הכותב הינו עו"ד המומחה בתחום משפט וטכנולוגיה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גד

    כל הכבוד לשופט שהחליט נכונה. יש לקוות שיצר את צעדי 'זיר"ה'. בלי קשר, אתרי סטרימינג מקומיים פועלים בלי חשש כבר מספר שנים...

אירועים קרובים