דטה סנטר קרוב לבית

ארגונים רבים נוטים להעביר את הדטה סנטר שלהם אל מחוץ לארגון, ובלבד שיהיה במיקום שקרוב למטות שלהם ● משה לסמן, מנכ"ל Global Data Center, מסביר את היתרונות בכך

משה לסמן, מנכ"ל Global Data Center, בדטה סנטר של החברה בהרצליה

שוק הדטה סנטרים מגלה באחרונה סימני התעוררות, עקב ביקושים גדלים והולכים מצד לקוחות ארגוניים. יש לכך כמה סיבות: ראשית, ארגונים שבנו לפני יותר מעשור חדרי מחשב צריכים כעת לשדרג אותם או להעתיק את מקומם – סיפור לא פשוט מבחינה ארגונית ובעיקר תקציבית. שנית, מנהלי מחשוב מפנימים את העובדה שבחשבון הכללי, יש מגזרים בהם אין כל הגיון להחזיק ולתפעל חדרי מחשב בתוך הארגון.

באחרונה מסתמנת מגמה נוספת: ארגונים מבקשים לארח את חדרי המחשב שלהם במרכזי הערים, קרוב ככל האפשר לאזור המסחר והשירותים שבו הם פועלים. זו אחת הסיבות שהביאו את משה לסמן, מנכ"ל Global Data Center, ואת שותפיו להקים לפני שנתיים את הדטה סנטר שלהם באזור התעשייה של הרצליה פיתוח – אחד ממוקדי ההיי-טק הגדולים והידועים בישראל.

"ברחבי העולם, התופעה הזו מקובלת כבר שנים", הוא אומר. "אם תסתובב בערים הגדולות באירופה ובארצות הברית תגלה שחברות ענק מארחות את חדרי המחשב קרוב יחסית למשרדים המרכזיים שלהן – וכך גם בסניפים".

לסמן מוכר לרבים מאנשי הענף עוד מימי דיגיטל לשעבר ואחר כך כמנהל בכיר ביבמ (IBM) ישראל – שם היה אחראי על מיקור-החוץ. לאחר פרישתו, הוא החליט להקים דטה סנטר באחד המבנים המארחים את חברות ההיי-טק הגדולות בישראל.

בתשובה לשאלה מדוע דווקא בהרצליה הוא עונה: "היא מאפשרת נגישות מכיוונים שונים, גם בזמן רגיעה וגם בחירום. יש קירבה לכבישים 2 (החוף), 5 ונתיבי איילון, והדטה סנטר נמצא בשרון ובאזור רווי היי-טק. זה חשוב בכל הנוגע לארגונים שהפעילות שלהם קריטית, לא רק עבורם אלא עבור המשק הישראלי בכלל. נגישות היא דבר הכרחי".

"מעבר לעניין הנגישות", מציין לסמן, "קיים בישראל מחסור חמור בדטה סנטרים ברמה של TIER-3 ו-4, וזה השוק העיקרי שאנחנו, ב-Global Data Center, מכוונים אליו".

"בניית דטה סנטר היא אתגר מורכב עבור המנמ"ר", הוא מוסיף. "המנמ"ר יודע שבנוסף להתעסקות בתהליך ההקמה והבנייה, שלרוב אינה נכללת בליבת העיסוק של הארגון, עליו להשאיר שטחים פתוחים לצורך גידול שקיים כל הזמן. זה לא פשוט וכמובן שיש לזה השלכות מבחינת הנדל"ן".

לדבריו, "כשאנחנו יושבים עם מנמ"רים של ארגונים גדולים, הם מהר מאוד מבינים שעלויות ההקמה של 100 מטרים בדטה סנטר זולות אצלנו משמעותית מאשר אם הם היו עושים זאת לבד. זה הגיוני, כי מדובר בתשתיות ומשאבים שקיימים ממילא במבנה שהקמתי. הלקוח משלם עבור מה שהוא צריך ויכול לבנות את חדרי המחשב שלו לפי איזו תצורה שהוא יבחר. זה יהיה שלו ולעובדים שלו תהיה נגישות מקסימלית, בכל רגע".

הגמישות באה לידי ביטוי גם בגודל של הדטה סנטר: שטחו הוא 2,000 מ"ר, עם פוטנציאל גידול של 1500 מ"ר נוספים.

Global Data Center הוקמה בשיתוף עם ויולה, אחת מקרנות ההשקעות הגדולות בישראל, שהשקיעה בארץ כ-2.5 מיליארד דולר, בין היתר בהיי-טק. בין בעלי הקרן ניתן למצוא אנשי עסקים ידועים כמו שלמה דברת, הראל בית און ואבי זאבי. אגב, בראש מועצת המנהלים של Global Data Center עומד מאיר ניסנסון, שכיהן במשך שנים רבות כמנכ"ל יבמ ישראל ובתפקידים רבים אחרים.

"ריכזנו קבוצה של אנשים בעלי ניסיון בתחום התשתיות וניהול חדרי המחשב, שלכלכו את הידיים ויודעים מניסיון אישי מה פירוש תקלה בחדר מחשב ואיך מטפלים בה", אומר לסמן. "מעבר לזה, יש את העניין של שקיפות מלאה בתפעול מערכות המחשוב, דיווח שוטף ועדכון הלקוח בכל תחום שהוא רוצה – הן ברמה התהליכית, המאוד מובנית, והן ברמה הטכנולוגית".

"לא רק עניין של נדל"ן"

לסמן מבהיר ש-"דטה סנטר זה לא רק עניין של נדל"ן ואנחנו בכלל לא משווקים את עצמנו בהיבט הזה. את מנהל הארגון, כמו את המנמ"ר, מעניינים קודם כל האנשים. הוא צריך לצאת בתחושה שיש לו על מי לסמוך, רוצה לישון בשקט בלילה ובעת תקלה יודע שיש מי שמטפל בבעיה", הוא אומר. לעומת זאת, הוא מעיד על עצמו כי הורה להודיע לו "בכל שעה" על כל תקלה שמוקד הבקרה מתריע עליה. זאת, במסגרת תפיסת שירות של מחויבות אישית כלפי הלקוח.

"השוק הישראלי מתבגר וקיים ביקוש הולך וגדל לדטה סנטרים ברמות הגבוהות של Tier-3 ויותר", מציין לסמן. "הצורך הזה מונע גם על ידי הרגולציה בישראל, שהולכת ומעמיקה את מעורבותה בנושא, במיוחד במגזרים מסוימים, מתוך הכרה שהתלות של אותם ארגונים במחשבים ובתשתיות קריטית ביותר. אנחנו ערוכים לתת מענה לדרישות אלה, על פי כל הסטנדרטים הבינלאומיים המחמירים ביותר".

זו כנראה אחת הסיבות העיקריות שחברות כמו כלל, הראל, FMR ו-ECI בחרו בדטה סנטר של החברה בהרצליה כמקום האירוח של מרכזי המחשוב שלהן. "כמו כן, מתארחים אצלנו חדרי עסקות של גופים פיננסיים גדולים ועוד ארגונים שהמחשוב קריטי ביותר עבורם", אומר לסמן.

אמצעי אבטחה מחמירים

אבטחת המידע היא מרכיב חשוב מאוד בבחירת דטה סנטר. לדברי לסמן, "אנחנו נוקטים באמצעי האבטחה המחמירים ביותר – הן מבחינת התשתיות הטכנולוגיות והן ברמה הפיזית. כך, לדוגמה, יש בדטה סנטר הפרדה מוחלטת בין מקורות האנרגיה של השרתים לאלקטרו-מכניקה של כלל הדטה סנטר, כך שאם יש תקלה, הנזק יהיה מינימלי. גם תכנון מיזוג האוויר נעשה בשיטות חדשניות ולא מקובלות, בין היתר התקנת יחידות הקירור מחוץ לחדרי השרתים – דבר שמאפשר יעילות מקסימלית בצריכת החשמל ולא רק במיזוג האוויר. כמו כן, הדטה סנטר שלנו ערוך לתת שירותי אירוח, בק אופיס, BCP ושירותי ערך מוסף נוספים".

בסיכומו של דבר, על פי התחזיות, עד 2020 שוק הדטה סנטרים יגיע להיקף של 218 מיליארד דולר, כאשר הביקוש ילך ויגדל, בפרט לדטה סנטרים ברמות של TIER-3 U-4. לסמן מאמין שהדטה סנטר שהוא מנהל ערוך לספק את הביקושים הללו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים