שוק השרתים הקטנים: ARM צוברת עוצמה

ההכרזה של רד-האט השבוע הולכת ומעצימה את התחרות בשוק המעבדים שמיועדים לשרתים קטנים, והופכת אותה ליותר ויותר מעניינת ● צבי קצבורג מסביר מדוע

התחרות מתחילה. ARM

אחת התחרויות הצפויות להיות המעניינות ביותר בשוק, בעיקר כשפנינו מכוונות היטב לעידן הפורץ של האינטרנט של הדברים, היא התחרות בשוק המעבדים המיועדים לשימוש בשרתים קטנים, כשבפינות הזירה נמצאות אינטל (Intel) ו-ARM. אמנם מדובר ביצרנית מעבדים מול מתכננת מעבדים בלבד, אבל כפי שהוכח כבר בשוק הטלפונים החכמים, החברה הבריטית מצליחה למכור היטב את הנכסים שלה ליצרניות רבות מספור, וזה מה שהיא מתכננת לעשות עכשיו גם בשוק השרתים הקטנים.

השרתים הקטנים הם שרתים ייעודיים, שמוקדשים ליישומים מסוימים בארגון – החל מענן פרטי וכלה בשרת פנימי לסניף בארגון חובק ידיים, שנותן שירותים מקומיים בלבד. בעולם של האינטרנט של הדברים, הכוונה היא גם לשרתים שתפקידם לאגור נתונים מכמה חיישנים, לבצע הערכה ראשונית ואז לשלוח אותם הלאה לשרתים העיקריים של הארגון, שם הם יעברו את הניתוחים האנליטיים השונים כדי להפוך את המידע לחומרים ששווים כסף.

לא בכדי הזכרתי את הטלפונים לעיל. ARM מציעה לשוק הזה את המומחיות המוכחת שלה בתכנון מעבדים שצריכת הכוח שלהם נמוכה מאוד, כאלה ששרתים שיהיו מבוססים עליהם לא יזדקקו לסביבה תשתיתית יקרה שכוללת בעיקר מיזוג. כיום, כשהיא כבר מציעה מעבדים שפועלים בקלות ב-64 ביט וריבוי ליבות, היא מנסה לשכנע את יצרניות השרתים ואת ספקי התוכנה לבחון אותם ואולי לבחור בהם במקום במעבדי ה-x86 של אינטל, כאשר גם לגבי שורת המחיר היא קורצת.

HP כבר התחילה בשנה שעברה להציע סדרת שרתים ארגוניים שמבוססת על מעבדי ARM בארכיטקטורה של 64 ביט כשהשיקה את ה-ProLiant Moonshot. המיקוד העיקרי של החברה בניסיון למכור היה ביכולת ההתאמה לגודל של השרתים החדשים והכדאיות שלהם במקרה של שרתים קטנים.

אבל כדי לזכות לפריצת דרך אמיתית בתחום הייתה צריכה ARM משהו אפילו חזק יותר, ואת זה היא קיבלה בהכרזה השבוע של רד-האט (Red Hat) על כניסה לשלב הבטא של מערכת הלינוקס (Linux) הארגונית שלה לסביבת ARM שמכונה RHELA (ר"ת Red Hat Enterprise Linux for ARM). מעבר לכך מסרה רד-האט שיש כבר יותר מ-40 יצרניות שרתים וספקיות תוכנה עצמאיות שכבר בוחנות את הבטא הזו ומתכוננות להשקה המלאה שצריכה להתרחש בסוף השנה הנוכחית או בתחילת 2016.

מה כל כך מכונן בהכרזה הזו?

גרסת הלינוקס הארגונית של רד-האט לסביבת ה-x86 היא אחת הפופולריות ביותר בתחום מזה שנים רבות. הגרסה החדשה של מעבדי ARM שומרת פחות או יותר על הבסיס של גרסת ה-x86, על כל התכונות והמאפיינים העיקריים של מערכת ההפעלה. זה אומר שחברות שמשתמשות כבר היום ב-RHEL יוכלו להרגיש בבית גם אם הם ישתמשו ב-RHELA ולכן המחסום האפשרי הזה לאימוץ נרחב של מערכות שרתים המבוססות על מעבדי ARM כבר אינו קיים למעשה.

אם ההרצה, הווירטואליזציה, היישומים, והניהול יהיו זהים כמעט לחלוטין בין שתי הסביבות, השאלה כבר תהיה של הוצאות, ולכאן ARM מכוונת במדויק, במיוחד עבור מערכות שרתים שיהיו באתרים מרוחקים מהארגון, ובמיוחד ליצירת עננים פרטיים פנים ארגוניים.

אינטל כמובן אינה קוטלת קנים. בשוק הטלפונים החכמים היא אולי התעוררה מאוחר, אבל במקרה של שוק השרתים היא נמצאת בעמדת מובילות וכוח. בזמן ש-ARM מנסה לחזר אחרי היצרניות בשוק, אינטל ממשיכה להוציא מעבדים שצריכת הכוח שלהם הולכת וקטנה, תוך התייחסות מלאה ליכולות של המתחרה.

בשורה התחתונה, אפשר לצפות שככל שהחדירה של האינטרנט של הדברים תהיה עמוקה יותר, כך יהיה צורך ביותר שרתים שמבצעים משימות ספציפיות, ולכן כך התחרות בין שתי החברות תהיה יותר ויותר מעניינת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים