התקשוב הממשלתי ממתין לפקודה: נוע תנוע!

מינוי יאיר פרנק למנהל רשות התקשוב הוא של האיש הנכון במקום הנכון ● הצלחתו תימדד ביכולת שלו לחולל מהפכה בתחום

הרשות החדשה - חלק מהרפורמה במדען הראשי. אילוסטרציה: BigStock

בחירתו של יאיר פרנק למנהל רשות התקשוב הממשלתית היא בשורה חשובה וטובה לתקשוב במשרדי הממשלה, ובמידה רבה גם לשירות שאזרחי מדינת ישראל עשויים לקבל מעתה.

פרנק הוא למעשה המנהל הראשון של הרשות, שהוקמה בשלהי הממשלה היוצאת. היה זה חלק ממהלך של שינוי ארגוני, היסטורי במידה רבה, שבמהלכו הוצאו ממשרד האוצר אגפי ממשל זמין ומטה התקשוב והועברו למשרד ראש הממשלה. הרעיון הבסיסי היה לאחד תחת קורת גג אחת את כל היחידות הממשלתיות שעוסקות בנושא ישראל דיגיטלית – עוד מיזם שהוקם על ידי הממשלה היוצאת בזמן הקצר שכיהנה. בפועל, רשות התקשוב אמורה לשמש כאחד השטרות שבאמצעותם צריכה הממשלה לפרוע את אחת ההבטחות שלה עוד משנים קודמות: לייעל את השירות הציבורי ולהעביר כמה שיותר שירותים לפלטפורמה הדיגיטלית. כך היא תוריד את הנטל הביורוקרטי שמחסל כל חלקה טובה בחברה ובמשק הישראליים.

יצוין כי פרנק נכנס לתפקיד לאחר תקופה ארוכה בה התקשוב הממשלתי עבר זעזועים לא מעטים, שלא אפשרו לאנשים שמנהלים אותו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. התקשוב הממשלתי פעל ללא מנהל כשנה וחצי, לאחר שכרמלה אבנר, שהקימה את מטה התקשוב, פרשה בטריקת דלת, עקב חילוקי דעות מהותיים עם אנשי משרד האוצר ועם מי שעמד אז בראשו, יאיר לפיד, ועקב חוסר היכולת שלה לממש את התפקיד העיקרי של המטה: לשמש כגוף שמייעץ למשרדי הממשלה ומתכנן לטווח ארוך. רמת שיתוף הפעולה שזכתה לה שאפה לאפס. פרנק צריך להתחיל בדיוק מהנקודה שבה היא נעצרה.

מלאכת התיאום בין המשרדים הממשלתיים היא מהקשות ביותר בשירות הציבורי. בפועל יכולים להצליח בה רק אלה שמכירים את הממשלה, הדינאמיקה, הפוליטיקה והביורוקרטיה של שירות זה, שבישראל מגיעים לשיאים עולמיים. בהיבט הזה יש לפרנק סיכויים טובים: הוא מגיע ממנמ"רות של אחד המשרדים היותר מורכבים ויותר רגישים בממשלה – משרד המשפטים. פרנק חולש בתפקידו הנוכחי על 50 יחידות שבהן תמצאו גופים כבדי משקל כמו פרקליטות המדינה והנהלת בתי המשפט. המבנה הנוכחי של הרשות, כפיפותה למשרד ראש הממשלה וגם תוספת תקציבית נאה שהוצמדה לפעילות שלה מייצרים תקווה כי פרנק יוכל להתחיל בפעילותו מהר מאוד.

רשות התקשוב כמוה כחמ"ל הממשלתי לנושאי תקשוב, גם על פי החלטות הממשלה. זהו חמ"ל שכרגע יש לו צבא של אנשים מיומנים, שממתינים כבר זמן רב לפקודה "נוע!", כדי שיוכלו להסתער. המשימות הן רבות – החל מהנחייה מקצועית של משרדי הממשלה בכל מה שקשור לתקשוב וכלה בהובלת פרויקטים רוחביים בין משרדיים, כמו המעבר לענן ושדרוג אתר השירותים הממשלתי והפיכתו לפרו-אקטיבי, כדי שניתן יהיה ליישם באמת את המונח "ממשל זמין".

אם ירצה, יוכל לאמץ פרנק משפט שאמר לא מכבר רז הייפרמן, שיעביר לו את השרביט: "יש ליישם את השירותים הדיגיטליים במשרדי הממשלה כברירת מחדל".

הצלחתו של פרנק תימדד ביכולת שלו לחולל את המהפכה בשירות הממשלתי, שמתחילה באנשים – בעובדים ובמנהלים הממונים עליהם. במערכת הבחירות האחרונה דובר רבות על משילות. פעילות הרשות תהיה במידה רבה אבן בוחן ליכולת שלנו לשפר את המשילות ולהיטיב את השירות לכלל האזרחים.

בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים